Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

12.12.2004
Mluvící hlavy a jiní cizinci.

Myslím, že každý už někdy slyšel pro popis situace ,kdy se od sebe vzdalují dvě veličiny , použít metaforu rozevírajících se nůžek. Je to myslím jedna z nejhrozivějších metafor, nejen proto, že nůžky jsou ostré, špičaté a potenciálně velmi nebezpečné až smrtící. Jde i o to, že touto metaforou se často popisuje vznik a prohlubování nežádoucích rozdílů.

Nechci se přít,ale asi nejčastěji se rozevírajícími nůžkami ohání ti, kdo mluví o zvětšujících se rozdílech sociálních. Zvětšující se sociální, myšleno hlavě majetkové, rozdíly jsou většinově vnímány jako negativum. Nejspíše asi proto , že vnímající většina zůstává na tom hubenějším noži rozevírajícího se kadeřníkova nástroje. Vyvolává to zlou krev , zlá krev může snadno vzkypět , vzkypělá krev se vybouří v revoluci ,nůžky šmiknou, hladoví a sytí si vymění místa a začnou se rozevírat nové nůžky, no… Zkrátka, je nejvyšší čas aby o prohlubujících se rozdílech řekl někdo něco pozitivního.
Na pochvalnou řeč o rozevírajících se sociálních nůžkách se moc necítím, ale říkal jsem si, že přeci musí existovat nějaké rozdíly, jejichž přibývání a prohlubování by se mělo vítat slavobránou a po krátkém hledání jsem je myslím našel. Nebo lépe řečeno, oni si mě našly sami.
Nedávno jsem totiž byl v jednom rozhovoru obviněn z pozérství, což byl v mém arsenálu zločin poměrně nový a jeho páchání bych rád vehementně popřel. Nemyslím si o sobě že jsem pozér a pokud jím přecijen opravdu jsem , tak rozhodně ne z důvodů pro které jsem byl z pozérství obviněn. Jak k tomu došlo?
Inu , nevěděl jsem kdo nebo co , že je to Anife. Ale skutečně nevěděl. Nevěděl jsem ani že je to nějaká dáma. Přesto ona kolegyně , jíž jsem se k neznalosti pojmu Anife přiznal, trvala na tom, že si vymýšlím, ve skutečnosti pochopitelně Anife znám a svou předstíranou neznalostí se pouze pokouším demonstrovat jakýsi intelektuální odstup, či snad dokonce intelektuální nadřazenost , nad těmi, kdo Anife znají. Tedy , věřte nevěřte, nic jsem nepředstíral.
Po krátkém googlování jsem jen o málo moudřejší. Už vím , že se celým jménem jmenuje Anife Vyskočilová, ale jaksi ani po návštěvě na této stránce ani na této , kteréžto na mě z Googlu bafly jako první, jsem se nedozvěděl co , že ta dáma dělá , ani proč bych ji vlastně měl znát.
Když už jsem byl v tom vyhledávání, trochu jsem propátral několik neznámějších pramenů bulváru a zjistil jsem ,že kromě Anife mi taky unikl například Tomáš Krejčíř , což má být údajně hvězda jako hrom. Vojta Kotek , jakbysmet. Hvězda , která pro mě zůstává nepoznanou černou dírou. Nebo třeba tento seznam mluvících hlav. Z deseti obličejů mi něco říkají tři. Když mi jednou někdo vyprávěl o tom , že jakási Nicol Lenertová prchla do Ameriky, matně jsem sis vzpomněl, že snad kdysi někde četla cosi z papírku, ale víc ani ťuk. Jinými slovy, rozevírající se nůžky jako vymalované!
Ale pozor! Nejde mi o rozevírající se nůžky intelektuální kapacity nebo něco podobného. Opravdu si nemyslím, že moje neznalost "Odvážné Ester" , ze mě dělá lepšího člověka než je ten , který je při vyslovení jejího jména hned doma. Jsem si velmi dobře vědom , že tak jako o Adrianě Sklenaříkové , jsem zcela jistě nikdy neslyšel ani o mnohých z nositelů Nobelovy ceny za literaturu. Nechci tedy tvrdit , že se neustále zvětšují intelektuální rozdíly mezi lidmi, ale spíše se jednoznačně zvěšuje oceán potenciálních lidských zájmů.
S pádem komunismu se urychlilo zvětšování zájmového prostoru a člověk si musí začít důsledněji vybírat o co nebo o koho se bude zajímat, protože vést v patrnosti všechno už prostě není možné.
Doba , kdy kdejakého slušnějšího herce znal opravdu každý je nenávratně pryč. Stejně jako je nenávratně pryč doba, kdy mi k popsání pocitu z nějakého místa stačilo ledabyle prohlásit „..noooo, když to srovnám s tím výletem na Kokořín….“ a každému bylo hned jasné , o čem je řeč. Zdánlivě nám tedy ubývá společných konverzačních témat a také se nám poněkud komplikuje dorozumívání , tak kde je to slibované dobré slovo o různosti? Není taková různost jen povrchně hezká a přitom vnitřně nepraktická, když nás od sebe spíše vzdaluje než naopak?
Klidně si takovou námitku vznášejte, pro mě vnitřně různorodá společnost vždycky bude tou nejlepší zárukou proti návratu libovolné totality. Čím více se jeden od druhého budeme lišit, tím těžší nás bude všechny ovládnout. Čím méně se bude krýt můj seznam elity s tím vaším, tím těžší bude pro nějakého diktátora vodit nás na provázku tím, že oné elitě nasadí obojek a bude ji nutit panáčkovat a nás ponoukat k napodobování takového panáčkování. Kdyby naprostá většina lidí nevěděla , kdo že to v Národním divadle hajluje na počest Heydricha nebo tamtéž o pár let později podepisuje Antichartu , účinky takové demonstrace nemorálky by zdaleka nebyly tak zničující. Hajlovali by a podepisovali sami za sebe nebo by k témuž  sváděli mnohem méně lidí. Když si to vnitřně omluví Karel Höger , proč ne já , říkali si nepochybně mnozí. Kdyby kdekoliv hajloval někdo koho neznám, nebude mě to příliš zajímat a těžko se tím nechám nějak ovlivnit.
Všechny totalitní režimy se snaží společnost homogenizovat a ovládat jí tím, že v homogenní společnosti člověk vystačí s menším množstvím poznávacích modelů, metafor a ustálených myšlenkových klišé. Pro homogenní společnost je charakteristická užší elita, užší elitu je snazší nahnat do jedné ohrady a v té jedné ohradě je velmi snadné takovou elitu vycepovat v ochotné hlásné trouby. Nechci se přít o konkrétní morálce a svědomí těch zlomených postav na černobílých fotografiích. Nikdy jsem nemusel házet stejnou mincí a za stejných okolností jako oni. Nikdy jsem nemusel volit mezi dvěma šelmami , rozhodně ne s pistolí za zády. Kdo ví jak bych si vybral. A když už bych si vybral cosi pochybného, čím méně lidí bych svedl na scestí, tím lépe. V tomhle smyslu rozhodně vítám, že průnik našich osobních seznamů celebrit je čím dál tím menší. Otázka co tomu říkají ty celebrity mě naštěstí až tak nepálí.


Související Zatímco co jedni hajlovali…

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 12.12.2004, 22:35:00

Komentáře

(Frederik - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 06:20:37
U té antiCharty bych si nebyl až tak jistý, protože tam šlo jen o koryta a kariéry, ale pokud jde o hajlování během německé okupace, tak bych zase tak nepodceňoval průměrného českého člověka (máš rád průměr, že?:-), protože pokud vidím na fotce českého herce hajlovat a znám historické okolnosti, sotva mě asi přesvědčí, že to ten člověk dělá s nadšením a z nejhlubšího přesvědčení. Je to jen opičárna navenek. Nepopírám, že si to několik lidí tím Hegerem omluvilo tak, jak píšeš, ale na druhou stranu většina národa si to nemusela omlouvat, protože chápala, že to neudělal z lásky k nacismu, a že oni na jeho místě by se nejspíš chovali úplně stejně. Čili Heger (a Seifert apod.) sotva na národ působil jako vzor, spíše jako případ za všechny. Samozřejmě, vždycky se najde hrdina, který odmítne, dostane kulku do hlavy a je navždy pro národ svatý. Pokud by se tak ale zachovali všichni, je po národu. Dilema...

Oprava Frederikova omylu: (aTeo ) - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 09:09:47
Pokud vy se tak zachovali všichni (tj. většina), není po národu, nýbrž po režimu. Říká se tomu zprovanovaně "revoluce"...

Si musim taky postěžovat: (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 11:42:08
Moje individuální nůžky se od nepaměti rozevírají jinak a jindy, než ty "kolektivní". A tak si tupě dřepím na úpatí Gaussovy křivky a sním o tom, jaký nádherný a kvalifikovanmý přehled bych měl z jejího vrcholu...

Ja ti snad i rozumim ;-) (mudd - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 12:48:08
i kdyz konciny mych neznalosti se vyskytuji na jinem miste mapy...
Problem vidim trosku v tom, ze nektere veci by predmetem nezajmu byt nemely. Nebo jeste jinak, samozrejme je kazdeho vec, o co se nezajima, ale pak by to nemelo byt omluvou.
Vzdycky me fascinuji napriklad lidi s jasnym politickym nazorem, kteri soucasne prohlasuji, ze je nezajima ekonomika ani dejepis.
To rozsirovani zajmoveho prostoru (ja kdysi slysel hezky vyraz "overinformation") podle me vede ke ztrate souvislosti. Ale to je uz o necem jinem, nez tenhle clanek ...

Neznalost? (Peta - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 16:55:16
Soucasna doba bohuzel neumoznuje pokryt ani informace predkladane na strednich skolach. Mrzi me ze ditka se "trunfuji" ve znalostech z "bulvarnich" magazinu ci trendu soucasne popularni hudby, ale zakladni znalosti, kuprikladu nasich novodobych dejin, rozplyvajice nekde u Bile hory a rozpadu Mocnarstvi. A to radeji nezminuji prirodni vedy nebo klasickou literaturu. Zktratka receno bojim se o tuto generaci a zustavam v obavach o jeji vedomosti
P.s. jsem tuto url nasel na strankach venovanych produktu gmail. Pokud ctenar tohoto prispevku muze poskytnout jednu pozvanku, necht tak prosim ucini. Dekuji Peta mail: 1000a/zavinac/seznam.cz

Milý Ládine (Iluze - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 17:12:37
rozhodně souhlasím s tím, že stádo ovcí se dobře žene jedním směrem, ostatní myšlenky Tvého článku už mi přijdou místy maličko spornější. Pamatuju, jak mi vždycky lezlo na nervy, když mě maminka nutila učit se věci, které mě vůbec nebavily a nezajímaly. Říkávala “no dělat to tak nemusíš, ale umět to můžeš“. Tatínek se často zajímal třeba o práci a zkušenosti lidí, jejichž profesi věděl, že nikdy dělat nebude, ale přesto ho prostě zajímalo, jak co vzniká, jak co chodí jinde…jeho tradiční věta zněla „člověk by neměl umřít úplně blbej“ o). Když jsem brblala, že mě ve škole nutí učit se ve fyzice, matice, chemii věci, které určitě nikdy v životě nevyužiju (a dost jsem jich zatím opravdu nikdy nepoužila), tak mi naši říkali, že si tím přinejmenším bystřím paměť a pěstuju si všeobecné vzdělání, všeobecný rozhled. Taky mě učili, že by se člověk měl alespoň trochu zajímat o to, co zrovna zajímá hodně lidí okolo a zároveň vůbec není nutné souhlasit se „stádem“. Přečíst si noviny, podívat se v televizi na zprávy…prostě aby trochu věděl, co se děje ve společnosti a vlastná názor si vyrobil sám. Když to řeknu hodně polopaticky – nezajímá mě Landa a neposlouchám jeho písničky, ale mám pocit, že bych prostě měla být schopná říct o něm tři souvislé věty, jinak je to skoro moje ostuda. Je otázkou, u koho tenhle „povinný“ rozhled končí, jestli u Landy nebo u Ládové, mít přehled o nositelích všech cen a zároveň na stejné úrovni i o všech ostatních oborech nelze. Já si tuhle hranici určuju tím, že se občas podívám, jak moc se rozevírají nůžky mezi mnou a lidmi, které považuju za zajímavé, moudré…a zároveň se občas podívám, jak moc se rozevírají mezi mnou a těmi běžnými lidmi se kterými se obvykle potkávám.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 18:03:52
Pro Frederik


Stejně jako aTEo mám pocit že se pleteš, vzpomněl jsem si na jednu skvělou historku o kolektivním hrdinství ale musím ji ještě ověřit , myslím že to bude na samostatný článek..pls stay tuned..o))



aTeo

mám taková dojem že kdyby se ti podařilo dostal až na vrchol Gausovi křivky, ihned by jsi po druhém úpatí začal jezdit na sáňkách..:o))


Peta , mudd a Iluze

Mám pocit že vy jste se v podstatě shodli a já vám klidně podepíšu, že je spousta a spousta věcí , které by člověk neměl házet za hlavu. Docela by mě zajímalo jestli existuje nějaký společenský konsensus o řekněme, minimu které by člověk měl znát o své historii o evropském kontextu naší historie , o duchovních kořenech naší kultury , kolik by člověk měl vědět o své současnosti a hlavně .. jak by měla škola tyhle informace podat.. (škola sice podává člověku tisíce informací ,ale jen málo se jich zafixuje tak hluboko aby přežily čtvrtletní písemku….)
Ale pravda je že tohle já už jsem si pro sebe vyřešil , jsou věci o které se zajímám a rád si o nich něco zjistím a pak jsou věci o které prostě náhodně zkopávám, jako třeba právě Anife. Takové věci pak zaregistruji , prohlédnu, zatřídím do svého obrazu světa ,ale záměrně je nevyhledávám…. Zatím se snad zvládám s tímhle kompasem nějak orientovat.
Ovšem, at už se člověk snaží sebe víc, něco prostě vynechat musí…. svět je čím dál tím větší, informací příliš mnoho, naše kapacita je omezená….. možná by bylo dobré, místo marných pokusů vědět ovšem alespoň trochu, si zapamatovat, že nikdy nevím všechno a vyvarovat se tak unáhlených soudů a předsudků…..

Btw: Iluze... hned ja zjitím kde máš blog , začnu si tě tam chodit číst ..:o)) (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 18:04:50

Děkuji, děkuji (Iluze - Mail - WWW) Vloženo 13.12.2004, 19:44:23
za projevenou důvěru o). Zatím nemám ambice zakládat si vlastní blog, pořád si ještě dost užívám ty výborné cizí včetně Tvého o).

Ládin a Iluze (Adam Hošek - Mail - WWW) Vloženo 18.12.2004, 23:26:33
Ládine, neni to tak dlouho, co jsem začal číst tvůj blog (myslim, že jsi mi něco komentoval, tak jsem zašel na návštěvu ;))... no, ty příspěvky (aspoň co jsem četl) jsou tak hodnotný, že jsem nikdy neměl slov se k tomu vyjádřit. Ostatně teď jsem taky tak trochu nad propastí a skoro nevím, co k tomu říct. No, nějaký všeobecný přehled by člověk mít měl. Jenže tohle tvrzení není nic. Jak toho dosáhnout? Naše školství, ale myslím, že nebude ani moc cizích, to rozhodně neumí. Musíme se šprtat letopočty (to je teda znalost historie), ale skutečný váznam např. bitvy na Bílé Hoře a toho, co bylo potom, jsem pochopil (a nemyslím, že zcela) až nedávno.

Iluze, tvůj tatínek na to má vkusný názor. Já se taky zajímám o hodně věcí. I když vím, že to nikdy dělat nebudu nebo to nikdy nebudu potřebovat. Tedy kromě toho pocitu, že o tom mám nepatrný přehled. Ale s televizí a novinami to nějak nezvládám ;). Na TV teda nekoukám prakticky vůbec, ale noviny jsem si občas četl. Už si nějaký ten týden říkám, že bych to měl zase udělat. Sice je tam řada nezajímavostí, ale pamatuji si, že mi to vždy něco dalo.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 20.12.2004, 11:27:45
Adame
Komentoval jsem ti článek o lovení chyb , což je můj NEoblíbenný sport mimo jiné proto že http://binarniladin.bloguje.cz/26890_item.php
jinak jsme na tom dost podobně , taky se snažím uddržet nějaký přehled ale televizi spíše vypouštím. Trochu pak vidím problém v tom, že ti co se na televizi dívají, mají pocit že se na ně vytahuju když ji říkám že já ne. A to co psala Iluze se mi hooodně líbí, člověk by měl koukat aby se jeho svět příliš nevzdálil od světa jeho blízkých nebo od světa lidí zajímavých. Není to sice jednoduché , ale někdy mám dojem že nejednoduchost je samou podstatou našeho světa.



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter