Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

1.09.2004
Vrazi se slabými motivy.

Otázkou „Kam ten svět spěje?“ a povzdechem „To máme mládež!“ se obvykle vyjadřuje plíživé podezření, že s dnešním světem je něco ale opravdu hodně v nepořádku. Matné „tušení stínu“ dostalo tento týden nové impulsy, když vyšlo najevo, že nedávná vražda jednaosmdesátileté stařenky nese všechny znaky promyšleného gangsterského zločinu Otázek , které takový čin vyvolává je celá řada a já rozhodně nejsem ten, kdo by na ně měl odpovídat. Spíš ještě jednu přidám.

Shodou okolností jsem nedávno dočetl knihu Jonathana Pincuse: „Masoví vrazi“ , která se zabývá právě vrahy se slabými motivy a ačkoliv titulek přivolává spíše vzpomínky na Mlčení jehňátek, ve skutečnosti jsou jejími smutnými hrdiny podobní vrazi ,jako třeba manželé Stodolovi nebo v úvodu zmínění dětští gangsteři. Vrahem se slabými motivy se tu rozumí takový zločinec, který je ochoten zabíjet doslova „pro hrst dolarů“ , popřípadě i bez jiného zjevného popudu nebo z popudu velmi slabého,  například urážky, kterou by normální člověk přešel mávnutím rukou.
Jen na upřesněnou, vrahem se silným motivem se pak rozumí kupříkladu zločinec, který při přepadení bankovního vozu už dopředu počítá s tím, že posádka nepřežije, což je sice také zločinné uvažování ,ale má svou jistou logiku a této logice je snazší porozumět, stejně jako je snazší porozumět vraždám ze žárlivosti , gangsterským popravám odpadlíků a jiným podobným činům. Pohnutky k nim jsou sice také nemorální, ale jaksi přehledné a srozumitelné a ruku na srdce, tyto vraždy nás přeci jen děsí o něco méně, než manželé Stodolovi a jim podobní.
Autor knihy Masoví vrazi je renomovaný americký neurolog a během své praxe vyšetřil doslova desítku podobných zločinců a došel k závěrům , které by mohly leccos v chování těchto vrahů objasnit, mají dokonce potenciál podobným vraždám předcházet, ale bohužel , ne dříve, než bude zodpovězeno několik závažných otázek.
 Čemu tedy pan doktor Pincus došel?  Zjistil , že u naprosté většiny vrahů se slabým motivem , se vyskytuje unikátní kombinace tří závažných příznaků. Autor tuto kombinaci příznaků poněkud melodramaticky nazývá: „osudová triáda“ a jednotlivé prvky této triády jsou:



1. funkční neurologické poškození mozku, situované zpravidla (ale ne nutně) do čelních mozkových laloků.
2. myšlení paranoidního typu
3. týrání v dětství


Údajně devadesát procent jím vyšetřených vrahů trpělo všemi těmito příznaky současně , přičemž vznik těchto příznaků je dokonce provázán natolik, že týrání v dětství může mít za následek jak rozvinutí paranoidního myšlení, tak funkční poškození mozku. Mozek může být poškozen jak častými tělesnými tresty, tak například konzumací alkoholu během těhotenství, což je jev, v rodinách , které mají potenciál týrat děti , celkem běžný.
Jelikož přesnou definic slova „neurologie“ jsem si musel vyhledat ve slovníku, tak tu rozhodně nehodlám se závěry zkušeného neurologa polemizovat. Ale už při prvním čtení jeho knihy mi došlo, že přijmout závěr „vždyť oni za to vlastně nemůžou“ , nebude rozhodně jednoduché. V podobných případech společnost ráda volá po exemplárních trestech, včetně trestu nejvyššího a k „osudové triádě“ pana doktora Pincuse se většinou staví stejně jako jeden můj kamarád, který říká: „Já toho zmetka přece nebudu litovat, jen proto, že měl nešťastný dětství!“
Ovšem mávat nad touto možností rukou by se nemuselo vyplatit, pokud má doktor Pincus pravdu, otevírají se tu široké možnosti pro prevenci, ovšem komplikované debatou o síle a oprávnění státu k zásahům do „podezřelých“ rodin.
Jak moc se tyto závěry blíží pravdě, to nedokážu posoudit. Ale jako člověk , který přeci jen alespoň něco ví o vědeckých postupech, mám přinejmenším jednu až dvě námitky. Především tu, že pan doktor Pincus vlastně není autorem myšlenky o „osudové triádě“ . Autorem této myšlenky je doktorka Dorothy Lewisová a o existenci unikátní kombinace tří příznaků nebo chcete-li podmínek k tomu aby se s člověka stal vrah, byla už dlouho přesvědčena. Doktora Pincuse pak najala právě proto, aby její existenci dokázal.
Bohužel ve vědě to někdy chodí tak, že když jste o něčem přesvědčeni předem , není problém najít podpůrné důkazy pro vaše přesvědčení ačkoliv místo důkazy by bylo lepší mluvit o „důkazech“. Jestli je to i tento případ, to musí posoudit jiní.
Kromě toho je potřeba, při posuzování výsledků výzkumu , vzít v úvahu ještě jednu věc. Pan Pincus je odpůrcem trestu smrti a při svém výzkumu často spolupracoval s obhajobou a jako soudnímu znalci se mu podařilo přemístit několik svých „pacientů“ z cely smrti do doživotního vězení.
Ale i přes tyto námitky, možnost že měl pravdu a „oni za to opravdu vlastně nemůžou“ je nezanedbatelná. Doufám, že už teď se někdo snaží jeho závěry dokázat nebo vyvrátit. Jakmile se to povede, odpověď na otázku „Kam ten svět spěje?“ , bude zase o něco jednodušší.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 1.09.2004, 11:04:00

Komentáře

Vyděsil jsi mne! (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 01.09.2004, 11:29:04
Splňuju předpoklady být masovým vrahem! V dětství mě nelítostně týraly tupé učitelky, myšlení paranoidního typu je pro mě standard a za čelní laloky bych nedal ani krejcar. Sakra Drsoň, mám se nechat preventivně izolovat od slušné společnosti???!!!
Sorry, ale je to tak děsivé, že jsem se pokusil tuhle zprávu kapku odlehčit...

(binanriladin - Mail - WWW) Vloženo 01.09.2004, 11:49:33
nooo..možná bude lepší když nebudeš vycházet na ulici bez statného ošetřovatele...a každopádně díky za varování..budu si dávat pozor abych tě nějak nerozčílil..:o))

Uz mam plne zuby humanistov (iko - Mail - WWW) Vloženo 01.09.2004, 18:46:08
Ak som Ta spravne pochopil, tak si dosiel k nazoru, ze "oni za to opravdu vlastně nemůžou“ je nezanedbatelná." a teda, dnesne "jumanisticke " riesenia su OK.

Myslim, ze takyto prehnany humanizmus len zhorsuje situaciu: je to presne ako sa snazit nosit vodu v kosi. Kym neupchas diery, tak tu vodu jednoducho neprenesies.

A upchatie dier sa zacina ignorovanim takychto kecov a la "oni za to opravdu vlastně nemůžou“ ". A ta starenka za to moze? A predsa bola potrestana smrtou. Tak aky je problem potrestat tych zmetkov smrtou tiez?

Tym by som urcite zacal: trestom smrti. Po kazdej poprave si mozes urobit krizik, typu "tento uz vrazdit nebude". Naopak drzanie ich vo vazani bude coraz viac ekonomicky neunosne, a v priemer po takych 7-8 rokoch ich aj tak pustaju na podmienku, kde dalej vrazdia.

Cakal som od teba viac, nielen taketo "humenisticke" povzdychy. Je mozne ze za to mozu je mozne ze za to nemozu. Ale nechcem to testovat na svojej vlastnej (pripadne mojich blizkych) kozi.

Tu je aj sudnictvo aj ludia uplne skazene. Vsetci sa divaju na prava zlocinca, a nikto sa nediva na prava obeti.

Ta starenka co mala poskedene v mozgu, ze musela byt potrestana smrťou? A to nie jednoduchou?

Uz je najvyssi cas zacat obnovovat hygienicke navyky v spolocnosti, odstranovanim AJ takychto zmetkov. Aj ked ma 12 rokov.

Tie decka, co budu zabite NEVINNEE v osetii ci kde, su este mladsie.

P.S. (iko - Mail - WWW) Vloženo 01.09.2004, 18:48:30
Trest smrti (a vobec zostrenie vazanstva) povazujem za HYGIENICKE a TECHNICKE opatrenie, nie pomstu.

A prave preto je to nevyhnutne.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 02.09.2004, 00:33:05
Pro Iko…..myslím že jsi to vzal trochu zkratkou. Ten výzkum ještě není ani potvrzený ani vyvrácený , takže mě osobně přijde daleko důležitější v něm pokračovat , než už předem protestovat proti MOŽNÝM důsledkům takového výzkumu. Devadesáti procentní shoda je ale dost velké číslo a nejde nad ním jen tak mávnout rukou. Pokud by se potvrdil předpoklad , že kořeny jejich patologického chování leží v hluboké minulosti a oni vzhledem ke svému zvrácenému ustrojení prostě neumí jednat jinak, tak zpřísnění trestů je od vraždění neodradí! (je jim jedno jaký následuje trest, oni nedokážou vzhledem ke svému postižení reálně hodnotit situaci) Zpřísnění trestů by tedy potom nemělo naprosto žádný preventivní efekt, ale jen jak říkáš, hygienický . ..pokud jde o jejich NÁSLEDNOU izolaci, je už myslím celkem jedno jestli to bude doživotní vězení nebo doživotní pobyt v nějakém přísně střeženém ústavu pro mentálně postižené (dal bych přednost tomu ústavu, už jen kvůli pokračování ve výzkumu) nebo trest smrti (ale buďme realisté , v podmínkách života v EU je trest smrti neobnovitelný) Závěry pana doktora Pincuse jsou MNOHEM důležitější pro prevenci a předběžné vytipování potenciálně nebezpečných jedinců. A TADY teprve začíná ta debata , která bude ale hodně ostrá! V té debatě půjde o jednak o rodinné soukromí , státní kontrolu výchovy a HLAVNĚ se v případě pozitivního potvrzení osudové triády bude debatovat o oprávnění k preventivním opařením ve stylu PreCrime z filmu Minority Report. (pochopitelně bez té magie kolem) To je totiž ta hlavní otázka! Co udělá společnost, pokud u jedince objeví příznaky pozorované doktorem Pincusem , ještě před tím,než se dotyčný stihne čehokoliv dopustit?

(iko - Mail - WWW) Vloženo 02.09.2004, 19:37:56
Vratil by som sa k prirovnanie s nosenim vody v kosi.
Mozes navrhovat kose s vacsim ci mensimi dierkami, ale kym tam dierky budu, tvoje usilie bude marne.

ZIADNY trest -- ani prisny, ani mierny -- neodradi zlocinca, pretoze apriori nepredpoklada, ze PRAVE ON bude pykat.


T.j. taketo vyskumy su v podstate marenim prostriedkov, ktore by mohli byt vynalozene ucelnejsie, a takisto starostlive chranenie zlocincov (ziju si lepsie, ako mnohi chudobni ludia) nema na vysledok vplyv.

Jedine, co moze mat vplyv je trest smrti: nie je zname, ze by sa popraveni zlocinci stavali recidivistami ani nie je zname, ze by boli utiekli "z druheho sveta". Z tohto isteho dovodu nemozes klast na roven dozivotie a trest smrti. Toto druhe funguje, to prve... no ved sa podivaj...

A vytipovanie potencialnych zlocincov je nezmysel: chces niekoho izolovat a zavriet na dozivotie len pre svoje "vedecke" dovody?
Spolocnost nemoze urobit NIC aj ked u niekoho objavi priznaky dr. Pincusa: niemozes trestat niekoho za to, ze ma ine mozgove zavity ako Ty ani izolovat, dokonca ani prevychovavat. Cize je to uplne k nicomu... ak len nechces zaviest nieco na sposob inkvizicie, alebo na co by sa to vlastne podobalo. Zial, asi z principialnych dovodov nemozeme zabranit spachaniu PRVEJ vrazdy. Ale to ze niekto moze spachat druhu a dokonca DALSIE vrazdy, to uz je NASA chyba, NASA laxnost.

Ako hovorim: tu su pomylene priority. Pozri aky bol humbuk okolo tych vaznov v Thajsko. Na ktoru ICH OBET bolo vynalozene co len zlomok prostriedkov?

Mozes nieco hovorit o prevencii; mozno ma vyznam, rovnako ako zlepsenie hygienickych podmienok v nemocniciach vylepsilo statistiky. Ale ked uz raz choroba prepukne, treba ju LIECIT, a nie nahradzovat liecenie hygienickymi opatreniami. A diery v kosi treba UPCHAT, a nie vymyslat kose so stvorcovymi alebo patuholnikovymi otvormi.

Pevne verim, ze aj v EU sa casom prebudia, akonahle zacne vzrastat zlocinnost nad rozumne medze. Zial, odolnost EU v tomto bude asi mimoriadne vysoka. Ale aj tu sa blyska na lepsie casy... v Holandsku Fortuyna museli zavrazdit... to uz naznacuje isty posun.

(iko - Mail - WWW) Vloženo 02.09.2004, 23:17:38
Cize je to uplne k nicomu... ak len nechces zaviest nieco na sposob inkvizicie, alebo na co by sa to vlastne podobalo

Uz viem, na co by sa to podobalo: je to ako ked Stalin zatvaral triednych nepriatelov, lebo MOHLI skodit. T.j. na zaklade nejakeho priznaku (jemu sa to javilo ako vedecky) apriori poslal niekoho do basy, aj ked sa vecne nic neudialo. stacilo ze MOHOL.

Tak toto nazyvam prevenciou:-))) Ostatne to celkom obstojne fungovalo:-)))(((( (neviem ci sa mam smiat alebo rozhorcovat..)

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 02.09.2004, 23:39:32

Iko…obávám se že si neustále nerozumíme v jedné věci. . Ten můj článek není v podstatě nic jiného , než snaha informovat o knize kterou jsem náhodou četl a jejíž téma souvisí s nedávnou vraždou. Já jsem se pouze POKUSIL domyslet ,co by to by asi tak mohlo následovat, kdyby kniha měla pravdu. Předvídal jsem jak následnou debatu o výšce trestu a stejně tak předvídám , že kdyby byli závěry doktora P. pravdivé, vyskytly by se pokusy aplikovat tyto závěry preventivně , což by se neobešlo bez další debaty. Pokud si původní text přečteš znovu a pozorně, zjistíš, že já jsem ani k výšce trestu , ani k prevenci NEAZUJAL žádné stanovisko. Hlavně proto, že netuším, jestli jsou tyto závěry PLATNÉ , což jsem několikrát zdůraznil. Je tu ale jedno tvoje tvrzení, se kterým nesouhlasím ale naprosto zásadně! Podobný výzkum rozhodně není mrhání prostředků. Pokud někdo zabije stařenku pro pár korun, jedná se o čin který je natolik mino normalitu, že snaha porozumět kořenům této abnormality, rozhodně není a nemůže být mrháním! Pokud existuje šance identifikovat výchovné prostředí , které vychovává citově deprvivované mladé vrahy, existují přeci už dnes metody a zákonné postupy , jak nevhodně vychovávané děti z toho prostředí zachránit. A Čím více o celé věci budeme vědět, tím lépe ji budeme moci provádět. A já jen znovu opakuji. Neobejde se to bez diskuse!

Je to statistická záležitost... (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 03.09.2004, 00:13:42
viz. Gaussova křivka. Prostě někdo to být vždycky musí. Když ne já a ty, tak někdo jinej. Vymítit zlo se prostě nedá. Jako nelze zabránit dopravním nehodám v silničním provozu. Prostě 4% populace jsou homosexuálové a zkuste s tím něco udělat.

Jak to vidí Holub: (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 03.09.2004, 09:56:37
http://www.holub.bloguje.cz/63076_item.php

dík za link.. (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 03.09.2004, 10:05:56
aTeo..díky za link. a k té tvojí předchozí poznámce. Máš pravdu, že zlo je principiálně nevykořenitelné. Už dlouho se o něčem podobném chystám napsat, jde totiž o to, že zločiné chování, které lze definovat jako parazitní je generováno parazitním potenciálem. Tento potenciál má každá společnost, jinými slovy , v každé komunitě se může uživit najěký počet parazitů a pokud existuje možnost živit se parazitně, máš pravdu v tom, že buď to budeš ty nebo já nebo kdokoliv a ten "nastavený" počet se časem určitě naplní (je to ale daleko složitější tohle je jen stručný nástin , pokud se mi podaří ten článek dopsat, určitě ho sem dám) ...ovšem některé FORMY zločiného jednání jsou IMHO redukovatelné, pokusím se tuhle myšlenku taky nějak do toho článku zapracovat.

Njn, jsem typickej parazit (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 03.09.2004, 11:55:28
Neumím totiž nic jiného než (citát z mailu pro mne): "...dělat si nezodpovědně legraci z lidí, kteří něco dokázali a kteří se ze všech sil snaží zlepšit podmínky života i pro parazity demokracie vašeho typu". Ten snaživec je sám Velký Standa...

Jaké stanovisko zaujmout (Petra - Mail - WWW) Vloženo 22.11.2004, 11:49:00
Předem bych chtěla upozornit,že ne všechny došlé komentáře a navazující maily,jsem přečetla...Ale nedá mi to,abych se nevyjádřila ke knize Masoví vrazi.Dostala se mi do rukou jen náhodou,čekala jsem nějakou hrůzy plnou četbu,při které běhá člověku mráz po zádech,spíše hnusem nad činy,kterých je někdo schopný se dopustit.Skutečně mi mráz po těle běhal,ale skutečností,že ne všechno se může rozlišit na černé a bílé.Samozřejmě pro mě byli masoví vrazi něčím,co zasluhuje to nejpřísnější odsouzení.Po přečtení ale této knihy,se můj názor jaksi změnil.Najednou to nebyli krvelačné bestie,bez nějaké minulosti,ale byli to lidé,kteří si vytrpěli dost a dost,co by jinak samozřejmě zasluhovalo nemalé potrestání,ale za chování,které se jich dotklo,budou nuceni nést odpovědnost oni sami.To je pohled z jedné strany,ale jak zase vysvětlit pozůsatlým obětí masových vrahů,že oni vrahové za to vlastně ani sami nemůžou,je to velice těžká otázka a jak se s tím vyrovnat? Zajímavá také byla kniha od Konráda Lorenze,ve které se také obrací k tomuto tématu,zaujímá ale jasný názor,potrestat je nutné.Ale já se ptám koho? Vrahy,kteří v základu byli také oběťmi? Je to skutečně těžké,možná bychom měli začít sami u sebe,jestli netolerujeme něco ve svém okolí,co by si zasloužilo řešení.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 22.11.2004, 23:41:18
díky za další názor...bohužel...článek už se posunul do archívu a tak si tvůj příspěvek už nejspíš přečtu jen já. Jinak o tom jak težké je někdy rozodování jsem nedávno psal v jiné souvislosti tady http://binarniladin.bloguje.cz/83116_item.php



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter