24.05.2004
Boží hlasy a jiné bzučení v hlavě.
Domnívám se , že hledačské šílenství kolem posledního hitu muslimské videoscény už trochu pominulo, takže si tu můžu dovolit k událostem kolem popravy Nicka Berga vrátit, aniž by mě někdo osočil, že si tím jen zvyšuji návštěvnost, jako se to stalo , když jsem TADY na řečené video odkázal.Nejprve bych se vypořádal s jednou věcí. Mluvím o popravě,ačkoliv sám jsem byl svědkem několika lidových debat, které se klonili k názoru , že by bylo lépe mluvit o vraždě. Nejsem právník, ale i mě vychází, že tento čin bude těžké kvalifikovat jinak než vraždu, protože zločin kterého se Nick Berg dopustil, (tedy to , že se narodil v Americe a přijel do Iráku) , těžko bude spadat do jurisdikce oněch zakuklených chlapíků, kteří přečetli rozsudek a ihned jej vykonali. I podle mě šlo tedy spíše o vraždu , ale emocionálně to vnímám více jako popravu.
Vraždu totiž mám obvykle spojenou s představou nekontrolovaného výbuchu násilí, který špatně dopadne, při slově poprava se mi vybavuje neosobní chladnokrevné rozhodnutí. Když tedy říkám poprava, mám na mysli emocionální dopad, ne právní kvalifikaci. Ovšem vyjasnění si pojmů není ten hlavní důvod, proč se k té záležitosti vracím.
V poslední době mi přijde jako zajímavý paradox, paradox který by byl skoro až zábavný kdyby při něm neumírali lidé, že o dvou hlavních stranách současného nejsledovanějšího konfliktu, se nejvíce dozvídáme prostřednictvím událostí , které jsou na jedné straně údajně neamerické a na druhé straně prý neislámské . Možná to souvisí se starým známým faktem, že špatné zprávy jdou více na odbyt než ty dobré, ale ani to není to hlavní, o čem chci mluvit.
Rád bych se trochu blíže podíval na mechanismus, kterým se ve vyznavačích Alláha milosrdného a slitovného , bere ta nemilosrdnost a neslitovnost , se kterou vykonali svůj čin. A jelikož některé jevy v pozadí jsou všem náboženstvím společné a také proto abych ukázal, že problémem tu není přímo islám, ale něco trochu jiného, pokusím se svojí myšlenku ilustrovat na jednom pozoruhodném příběhu z dějin křesťanství.
Začíná v roce 1292 ,kdy zemřel papež Mikuláš IV. Jelikož celibátní teorie ( o ničem víc než o teorii se podle mě u celibátu mluvit nedá) nedovoluje,aby po kterémkoliv papeži prostě nastoupil jeho syn, (ale i to už se stalo) , vyvstala potřeba zvolit nového papeže. To nikdy není snadná záležitost a tentokrát volbu ještě komplikovala skutečnost, že do boje o papežský trůn vyslali svoje favority dva mocné římské rody a aby to bylo ještě složitější, kardinálové tvořící konkláve patřili do soupeřících „stájí“ , zhruba v poměru jedna ku jedné. V šachu se tomu říká pat,hra končí, oba soupeři si podají ruce a jdou domů, každý s půlbodem. Bohužel, papežská volba remízy nezná, je potřeba sehrát play-off až do náhlé smrti ……a nebo vyjednat kompromis.
Za skvělou kompromisní variantu považoval sám sebe jistý Benedikt Gaetani. Bohužel, byl jediným , kdo toto skvělé kompromisní řešení objevil a když se záležitost s volbou protáhla na dva roky, došla mu už trpělivost a rozhodl se svatý sbor alespoň malinko popostrčit, když Duch svatý, který podle církevní víry poukazuje na správného kandidáta, se k tomu neměl sám.
V té době požíval poměrně značné autority poustevník Petr z Morone, považovaný za bezmála svatého muže, asi proto, že žil v jeskyni a okázale dával najevo, že víc k životu nepotřebuje. Gaetani zfalšoval dopis ,ve kterém tento poustevník zaklíná konkláve,aby konečně dalo světu papeže. Gaetanimu nic nepomohlo , že po přečtení dopisu vrhl na kardinály významný káravý pohled. Zafungoval klasický zákon nezamýšlených důsledků a jakýsi chytrák navrhnul na papeže nikoliv Gaetaniho , ale Petra z Morone. Než se stihl Gaetani vzpamatovat ze šoku a cokoliv namítnout, konkláve Petra skutečně zvolilo. Když ho o něco později téměř násilím vytáhli z jeskyně, přijal jméno Celestin V.
Bohužel se ukázalo, že než mít za papeže svatého muže, bylo asi lepší nemít papeže žádného. Celestin měl některé velmi nevhodné Kristovské zlozvyky, jako , že všude jezdil na oslu, odmítal se oblékat do zlata a purpuru a na své kardinály naléhal, aby se zbavili svých souložnic. Kromě toho prchl z Říma do Neapole, kde si uvnitř hradu nechal vybudovat poustevnu, o které jasně dával najevo, že ji bude opouštět jen v případě krajní nouze. Takové chování pochopitelně sypalo písek do jinak skvěle fungujícího soukolí církevní mocensko-byrokratické mašinérie. Naštěstí tu byl Gaetani, který na svůj papežský sen dosud nezapomněl.
Nechal do stěny poustevny vyvrtat otvor a noc co noc osobně šeptal do tohoto otvoru. „Celestine , vzdej se úřadu, je to pro tebe velké břemeno, zachraň církev a vzdej se úřadu“ Papež a poustevník v jedné osobě vydržel „Hlas Boží“ poslouchat jen několik nocí, pak ale z velkou úlevou složil funkci a zmizel v nějaké jiné jeskyni a tím i z dějin. Ne tak Gaetani, kterého konkláve ze samé vděčnosti , prakticky obratem zvolilo novým papežem. Ten naopak do dějin vstoupil pod jménem Bonifác VIII a napáchal v nich takovou spoustu zmatků ,že se na něj bude vzpomínat snad ještě za tisíc let, ale o tom třeba někdy jindy.
Jak ale celý tento zaprášený příběh souvisí s prudce moderním konfliktem na Blízkém východě? Já myslím ,že někteří už tuší. Křesťanství a Islám , přes všechny rozdíly mají několik věcí společných. A jednou z nich je pokora před bohem a naprosté odevzdání se boží vůli. Ke spoustě v minulosti aktuálních otázek se Jahve i Alláh jasně vyslovili a jejich vyznavači si to také pilně poznamenali do svých svatých knih. Jakmile se ovšem objeví nový problém, je potřeba své zápisky pečlivě prozkoumat a najít paralely a nebo a to se mnohým zdá ještě lepší, pečlivě nastražit uši a zaposlouchat se , jestli člověk nezaslechne Boží Hlas, který by nějak šikovně napověděl, co je potřeba udělat.
Často je samozřejmě velice obtížné, rozeznat pravý Boží Hlas, od hlasů , které mnohým lidem jen tak zní v hlavě, hodně by o tom mohla vyprávět třeba taková Johanka z Arku,ale dokud po světě běhá dost lidí, kteří díky svojí víře, výchově a mentálnímu založení, budou připraveni bez odporu přijmout boží vůli a vykonat ji, k ovládnutí těchto lidí vám pak už stačí jen jediné. Musíte se v jejich očích , či spíše uších ,důvěryhodně etablovat jako „Boží Hlas“ a jakmile se vám to povede, můžete si říct to co si kdysi řekl John Connor: „WOW ! Můj vlastní Terminátor!“
Svět by se možná stal lepším místem, kdyby všichni , kdo naslouchají „Božím Hlasům“ na chvilku zauvažovali, jestli to co jim zní v hlavě ,není vlastně Ďáblovo našeptávání. Ach jo , vždyť je to přeci tak jednoduché, alespoň na chvilku se zastavit a zamyslet než něco udělám! Já bych se tedy určitě zamyslel , zvláště kdyby po mě někdo chtěl ,abych někomu uřízl hlavu nebo se vzdal papežského trůnu. Ale abych tu jen nekázal, klidně se přiznám, že do některých méně zásadních věcí se vrhám bez odmlouvání,ale nikoliv na Boží rozkaz. Obvykle stačí, kdy mě paní Binární Ládinová slušně poprosí.
Komentáře
(iko - Mail - WWW) Vloženo 24.05.2004, 23:32:38
Tentoraz Ti ale nemozem dat jedicku:-)
Myslim, ze nemas pravdu v niekolkych veciach:
1. nemozeme si pliest popravu a vrazdu, dokonca ani ked prijmem Tvoju "emocnu " teoriu: zavrazdit niekoho
mozno tiez bez emocii, premysliene a za to to este nie je poprava. Myslim, ze v takychto citlivym oblastiach by sme mali dosledne mali dodrziavat terminologiu, a nezahmlievat rozdiel. Sklony k tomuto zahmlievanie povazujem za jeden zo stupienkov do pekiel ktorym nasa civilizacia kraca k upadku (strucne a jasne je to vysvetlene tu:
http://www.cepin.cz/cepin/asp/clanek.asp?id=sLXxZXg8Ry4d).
Ale toto nie je temou Tvojho prispevku -- spominam to len preto, ze taketo matanie pojmov mi vzdy zvysi krvny tlak:-)
2. Nepostrehol som, ze by boli tieto udalosti vyhlasovane SUCASNE za neamericke a neislamske. Teda, plati prva polovica, ze boli vyhlasovane za neamericke a Bush sa ospravedlnil. To druhe pokial viem, vobec nenastalo, t.j. sa o tom v islamskom svete mlcalo a ziadna islamska autorita to verejne neodsudila.
3. Slitovnost a milosrdnost Allaha sa netyka neveriacich a uz vonkoncom nie Zidov.
4. Tu sa dostavam k jadru Tvojej uvahy: neviem o tom, ze by ktorykolvek z islamskych fanatikov pocnuc Ladinom, konciac poslednym teroristom bol spominal, ze sa riadi podla Bozieho Hlasu. Nie. Oni (aspon ti studovanejsi) sa riadia svojim Pismom a hlavne jeho VYKLADOM, resp. svojou predstavou (lebo vykladov moze byt viac), co to Pismo hovori na konkretnu situaciu. A to je nieco ineho, ako pocut a riadit sa nejakym Hlasom (a la Jean d'Arc): myslim ze takito aj tam u nich su v nejakych miestnych Bohniciach.
Mozno to myslis v nejakej zmiernenejsej podobne, napr. ze tym Hlasom je ich premyslanie -- ale to sa podom takymto Hlasom riadime vsetci. Mozno by si to mal trosku lepsie vysvetlit.
P.S. Historka o Bonifacovi je rozkosna, hned som si o nom pohladal na Internete dalsie info, lebo jedine co som o nom vedel, ze ho necha Filip Pekny nafackat:-)
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 00:03:27
Šíitské hnutí Hizballáh, jež USA zařadily na seznam teroristických skupin, vraždu označilo za zločin, který odporuje zásadám islámu. "Odsuzujeme ten strašný čin, který poškodil islám a muslimy a k němuž se hlásí skupina, která tvrdí, že vyznává víru milosrdenství, slitování a lidských zásad," uvedl Hizballáh v prohlášení.
to je kousek z na lidovkách, na který odkazuji a těch hlasů že je to neislámské , těch bylo od muslimů víc, určitě by se dali najít další odkazy.
poprava nebo vražda? já si řeci také myslím že to byla vražda,ale atmosférou a neosobností to připomíná popravu, tak jako kat nemá osobně nic proti oběti, tak ani oni neměli nic osobně právě proti Bergovi, ůkladná vražda je konrétně zaměřená proti někomu a také chladnokrevná, ale chybí tu ten neosobní prvek, zkrátka podle mě to byla vražda, co vypadá jako poprava.
Se vztahem islámu k židům je to složitější. Židé jsou podle proroka lidé knihy a patřím jim podobná úcta jako muslimům, v historii jsou úseky, kdy postavení židů bylo na v muslimských státech téměř rovnoprávné s muslimy, kdežto v křestanských naprosto podřadné. Totéž platí ve vzztahu musilmů ke křesťanům, teoreticky by i v muslimské zemi , při uplatnění šaríí , měli mít křesťané právno na vlastní zákonodárství, praxe je pochopitelně jiná, ponamenaná nakupenou nevraživostí.
A o hlasech v hlavě. Také jsem neslyšel o existenci hlasů v hlavě Usámi a spol. v té silné variantě typu Jan z Arku, ale přesvědčit sám sebe , a svoje okolí , že jsem majitelem jediného zprávného výkladu a výhradní pravdy, to mi přijde ekvivaletní. Pro následovníky takovéo Ládina pak je božím hlasem právě Ládin, tak jako jím byl Bonifác pro Celestina.
A že tentokrát nedostanu jedničku... to nevadí..stejně mi přijde zábavnější nesouhlas než souhlas...:o)) a navíc, jak rád říkám, stejně je to všechno ještě složitější...:o))
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 00:14:08
PS: já si myslím, že jádro úvahy je v téhle větě. .... důvěryhodně se etablovat jako „Boží Hlas“ ...... jakmile se tohle někomu povede, pak člověku, který je "osobnostně nastaven" naslouchat božím hlasům , je možné nařídit v podstatě cokoliv.
(Ancoram - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 01:31:22
Na Britských listech i jinde se rozviji zajimava konspiracni teorie o tom, proc mel ten nebozak na sobe zrovna oranzovy mundur, co je videt na kraji zaberu, proc kdyz to byl Zarkavi nema jeden z tech maniku neohrabane pohyby (MZ ma totiz amputovanou nohu), apod. Myslim, ze tu neco smrdi.
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 02:35:47
mám dojem že na Zvědavci jsem zahlédnul něco podobného. většina těch konspirační teorií se mi zdá vychází z toho, že nakonec to nejvíce prospělo američanům, protože to trochu zakrylo jejich maléry. Pochopitelně, že jen málokdo může s jistotou říct co přesně se stalo a co kdo udělal, jenže je třeba mít na paměti, že něco tak pofidérního jako "mediální obraz" většinu fanatiků zajímá jen málo. počítám, že těm nějvětším cvokům je fuk, že se o nich bude "špatně mluvit" NA druhou stranu, i kdybych připustil , že celé video je podvrh, nic to nemění na faktu, že přesvědčení fanatici už zabili spoustu podobných rukojmích, jen se u toho nenahrávali na video. myslím, že na podstatě úvahy to mění jen málo, nebo skoro nic. Do spekulací , jestli je to podvrh nebo ne, se asi nemá cenu pouštět, naše šance říct k tomu konečné slovo je menší než mizivá.
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 02:38:23
jooo a Lou Fananek Hagen ma také amputovanou nohu a na podiu to není znát....:o)) to jen na okraj..:o))
poprava a vražda (mudd - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 10:38:37
Poprava údajně pochází z "po právu", což logicky Bergův případ není. Na druhé straně, kolik poprav bylo skutečně po právu? Snad bych tedy popravu definoval tak, že je to zabití člověka za situace, kdy se určitá skupina lidí (vrahů?) domnívá, že tak naplňuje nějaký zákon či právo a před samotným zabitím to nějakým způsobem zdůvodní. Nemyslím si, že je důležité, jestli to právo je nějakým způsobem kodifikované, ani si nemyslím, že je důležité, zda je mezinárodně uznávané a pod.
Tím nechci říct, že to z trestněprávního hlediska nemůže být vražda, abych to trochu zkomplikoval.
ad boží hlasy (mudd - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 11:36:50
Na mě to trochu dělá dojem, že v podstatě každá mocenská struktura (stát, církev) se hlásí k určitým myšlenkám, zákonum, Knize, kterými se ale současně neřídí, protože jsou trochu mimo realitu. Buď se ty ideály přežily nebo nikdy neexistovaly a je to jen legenda.
No a do toho se vždycky čas od času objeví někdo, kdo vytáhne Knihu, Smlouvu, Zákon a začne to vykládat doslova. Upozorňuji, že i doslovné výklady se mohou lišit !!! ;-)
Ten výklad je pak prohlášen za příslušné instituci cizí. Pokud jsou stávající struktury pevné, je dotyčný upálen nebo izolován, pokud je ale dost silný, vznikne nová ideologie, pro kterou už tím hlavním není Kniha, ale Kniha v.2, která obsahuje výklad Knihy.
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2004, 23:25:15
no a něco takového u nás udělali husité. vždycky se divím ,proč se lidé rozčilují, když je přirovnávám k talibánu..:o))
když je člověk vedený Boží vůli.. (jezkovyvoci - Mail - WWW) Vloženo 09.06.2004, 23:18:09
A co říkáš na tohle?
http://www.capitolhillblue.com/artman/publish/article_4636.shtml
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 09.06.2004, 23:40:58
jo..dík za odkaz, nějak se tím prokousávám...:o)) mám dojem že jsem o tom něco četl i v češtině, ale nevím kde. NIkdy jsem netvrdil , že podobné myšlení je vyzhrazeno muslimům........je to všeobecný problém....kdo to řekl, že když víra a politika cestují ve stejném kočáře, jízda se stává bez hlavou?
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 04.07.2004, 16:24:46
Přidání komentáře...

