Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

5.06.2006
Kdyby politici byli alespoň jako malé děti!

Ledva jsem se dobelhal k volbám, už mě tam někteří chtějí hnát znovu .

Od té doby co na slovenských horách vzplály vatry samostatnosti, jsme si tady v Čechách vychutnali čtvrté volby do poslanecké sněmovny, společně jsme stihly další dvoje. Když ty první vynechám coby „volby Občanského fóra proti komunistům“ tak poslední volby ze kterých vznikla pohodlná vládní většina byli ty v roce 1992, kdy se v České národní radě, později transformované v nynější Poslaneckou sněmovnu, utvořila kolem ODS pohodlná většina 106 mandátů.
V roce 1996 dokázalo ODS spolu s koaličními partnery zhoufovat jen 99 mandátů a vládla tak jen díky tomu že Zeman odvedl své šiky z hlasování o důvěře. V roce 1998 Zeman volby hrdě vyhrál, ale bylo mu to houby platné, protože víc jak 98 hlasů dohromady nesehnal a tak přišel čas Opoziční smlouvy. V roce 2002 pro sociální demokracii ukopal výhru Špidla a skutečná levice by tehdy poskládala úctyhodných 111 hlasů. Jelikož ale vláda s bolševikem byla ještě před čtyřmi lety pro všechny příliš silná káva, uvolili se unionisté a křesťanští demokraté vzpomenout si na to, že v podstatě každému člověku bije srdce tak trochu vlevo a výsledkem byla vláda podpořená 101 sněmovnímy hlasy. (všechny výsledky za samostatné Česko na www.volby.cz )
Dneska máme na krku čistokrevnou pravo-levou remízu, a když se člověk podívá na výsledky minulých voleb, tak se tomu není možné divit, spíš se věci mají tak, že jednou to prostě přijít muselo. Dá se říct, že počínaje rokem 96 tu ani jedna vláda nedisponovala rozumnou většinou. Hlavní příčiny jsou dvě. Nekoalovatelní komunisté a poměrný volební systém. Pokud tady má někdy vládnout vláda disponující solidní většinou, a v širším smyslu, pokud má některá ze stran dostat vůbec někdy šanci na plnění slibů ze svého volebního programu, musí být jeden z těhle balvanů na cestě k většinám odvalen.
Když malému dítěti leží v cestě nějaká překážka, povětšinou se o ní nekopne do palce víc než dvakrát. A čím je starší, tím efektivněji se s takovou překážkou vypořádá. Obejde jí, překročí a téměř jako známku dospělosti lze brát, když ji dokonce popadne a odklidí z cesty.
Poslanci se o překážku nevětšinotvorného volebního procesu kopli do palce už počtvrté za deset let, což je doba za kterou se průměrnou inteligencí obdařený jedinec naučí nejen vyhýbat se pohozenému kyblíčku s bábovičkou, ale dokončí celou základní školní docházku.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 5.06.2006, 9:20:00

Komentáře

Binární... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 10:09:00
"...jedne z těch balvanů..."
Hezky řečeno... Ale oba víme, že "jedním z těch balvanů" nutně musí být ten poměrný volební systém. Komunisté jsou dneska už neodvalitelný...

To je pozoruhodné... (Tokugawa - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 10:09:10
...publikovali jsme v ten samý čas na to samé téma :o) Bratře v triku :o)

Poměrný systém je v tom nevinně... (heh - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 10:14:09
Protože to co tu máme, není čistý poměrný systém. Je to poměrný systém s většinovými prvky, který změnou volebního zákona prosadily v roce 2001 svornými silami ČSSD s ODS. No, mají co chtěly:) Podle původního systému by teď vznikla vláda ODS+KDU+SZ se 104 mandáty. Zajímavá a stručná analýza k tématu je třeba tady: http://hn.ihned.cz/?m=d&article[id]=18602030

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 11:00:05
Samuraji , mylsím že nebudem sami koho tohle napadne. Ono to není jinaj originální myšlenka a popravdě , radši bych tu psal o něčem neotřelejším, ale co se dá dělat, muselo to ven :o)

Co se většiny 104 týká, je fakt že možná by to tentokrát vyšlo, ale ale poměrný systém i při kejklování s přepočty opakovaně generuje téměř rovážné výsledky. Jsem přesvědčený že to není dobře a že po deseti letech konečně nastal čas zkusit něco jiného.

(heh - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 11:11:40
No nevím... Vezmi si, že by tu z minulých voleb byla díky většinovému volebnímu systému silná jednobarevná vláda ČSSD. Jak by to teď asi vypadalo, hm? Proti tomu by všechny současný aféry byly slabej odvárek - a navíc by se o nich nikdo nedozvěděl... Česko nemá na většinový volební systém dostatečně vyspělou politickou kulturu a nemá s ním ani historickou zkušenost, o tradici pluralismu nemluvě.

proč vlastně (dsl - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 11:18:41
krucinál máme sudej počet poslanců? Nepomohlo by 201???

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 11:20:59
pokud by jednobarevná silná vláda nemohla provádět ústavní změny (a na zabránění tomu stačí senát, plus nastavit ústavní většinu něakm,kam nebude snadné dosáhnout) pak by zas až tak o takovou tragedii nešlo. Naopak .. cokoliv by bylo ve vládě špatně , by jednoznačně padalo na jednu hlavu. Co se mafiánských čachrů týče, tak v součtu mají oba hlavní zástupci korupční ekonomiky (ODS a ČSSD) DRTIVOU VĚTŠINU UŽ DÁVNO.

(heh - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 11:30:47
ad binarni: no to je taky fakt:)))

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 11:46:07
jo..jen pro upřesnění .. nechtěl jsem na tebe křičet.. zapoměl jsme vypnout caps lock :o)

Efektivnější, než změna (Teo ;) - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 12:25:51
volebního systému by bylo vyměnit voliče.
KašPar-oubek o tom jistě taky sní...
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.596.jpg

DsL: (galahad - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 12:35:04
Proč 201? 199 je taky lichý číslo a menší - o jednoho darmožrouta méně...;-)

galahade, (dsl - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 12:37:25
ale 201 je dělitelný třema:-)))

(marek - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 14:23:33
předpokládáte, že musí celé partaje hlasovat vždycky jednotně a to taky není to pravé demokratické...? Chce to řádnou rezervu na "drobné názorové odchylky..". Vítěz voleb by měl mít bonus 10-20%...?

(ronan - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 14:38:41
"Kdyby politici, byly alespoň jako malé děti!"
x
"Kdyby politici byli alespoň jako malé děti!"

Dej to občas dceři na korekci:).

Volební systém se měl změnit už dávno, bylo jen otázkou času, kdy se stane tohle. Ale shrnul jsi to pěkně.

Já nějak pořádně nerozumím tomu, jak je pravice v čele s Topolánkem tak optimistická, že se jim jako určitě podaří tu vládu sestavit. Jak? Možná že by nejlepším východiskem byly nové volby už s novým volebním systémem.

Jo, eště si rejpnu, to tlačítko Smazat hned vedle Odeslat je dost nebezpečný...

volební systém (Dundee - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 14:53:16
Myšlenka zrušení poměrného volebního systému je hezká, ale představ si, že by pak vyhrála ČSSD...To by se vážně opakoval rok 48. Paroubek by si tu mohl dělat 4 roky co by chtěl a s trochou štěstí by zrušil volby..

Vláda může dostat důvěru snadno, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 15:02:16
stačí, aby pár poslanců jedoucích na hlasování uvízlo v dopravní zácpě. Můžeme si tipovat, kolik jich uvízne nebo bude uvíznuto.

(ronan - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 18:39:36
Dundee: No, mezi námi, kdyby nebyl Topolánek tak neschopný volební lídr, tak bychom se asi vůbec nemuseli bát, že vyhraje volby (KS)ČSSD.

Pořád nechápu, jak může 30% voličů skočit Paroubkovi na špek. Fuj.

Poměrný systém (Lukáš Lánský - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 18:40:00
Proč si myslíš, že většinový systém něco vyřeší? Faktem je, že čistý poměrný by neznevýhodňoval menší strany, takže by tato skládaná ODS+KDU+SZ, i ta minulá, ČSSD+KDU+US měla mnohem pevnější postavení a mohla se třeba i zabývat sestavováním zákonů, ne ukecáváním zlobivých poslanců. Bez těch hyperinteligentní změn zavedených ODS+ČSSD za účelem zhoršení pozice ostatních stran by tedy problém neexistoval.

Většinový systém by to samozřejmě řešil také, ano, ale obávám se, že situace, kdy by existovaly dvě strany (jako že by se tak stalo), deziluze lidí z politiky by narostla. Takhle, my, obyčejní voliči, máme pocit, že můžeme přivést svěží vánek do zatuchlé politiky stávajících parlamentních stran vyzdvihnutím nějaké malé strany z bahna pod5% výsledků. Ostatně už takhle je výběr dost malý a spousta lidí si stěžuje, že musí vybírat "menší zlo".

A zároveň opakuji, že současné problémy nejsou způsobeny poměrným systémem, ale aktuální kočkopsoidní variantou s většinovými prvky.

Ale zavést 199 nebo 201 členou sněmovnu je dobrý nápad, to je fakt, aspoň pro příště... :-)

(ronan - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 18:41:05
Jo, mimochodem, před rokem 89 byl Paroubkovi únor 48 dobrej... Vyzdvihoval to datum v jeho článcích v novinách, to jste četli?

Bonus (Lukáš Lánský - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 18:42:17
marek: Takhle je to v Itálii. Vítězná strana dostane pár mandátů navíc k dobru.

(ronan - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 18:44:53
Lukáš Lánský: Podívej se taky kolem ČR, jak většinový systém funguje, a nikomu existence dvou stran nepřekáží:).

Upřímně řečeno, tomuhle úplně nerozumím, ale přece neexistuje jako alternativa jen ten většinový volební systém, ne? (dvě možnosti a nic víc)

(Lukáš Lánský - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 19:01:53
... pro začátečníky, kteří tomu zatím rozumějí jen jako já:

Území, kde se volí, se dělí na volební okrsky. Když je volební okrsek jediný, strana dostane přibližně tolik míst ve sněmovně, kolik má procent, jsou tam nějaké chyby v zaokrouhlování. Při volbách do Evropského parlamentu je ČR jeden velký okrsek.

Když začneš území dělit na menší volební okrsky, začnou ty zaokrouhlavací chyby, které byly na republikové úrovni sotva znatelné, dělat děsnou paseku. Do parlamentu se volí podle krajů - pokud v mém kraji máme na rozdělení nějakých deseti míst ve sněmovně, strana, která získá 5%, místo nemusí dostat. Pokud všude získá pět procent, tak může překročit onu magickou hranici (ta se bere celorepublikově), ale nezískat žádného poslance (teda v Praze a vlkých krajích možná bude muset). Na to doplatili Zelení.

KDU neměla o tolik lepší procentuelní výsledek, ale získala o dost víc poslanců - protože její voličská základna se koncetruje do některých krajů, takže si tam spolehlivě vydupala svého poslance.

Takže (zjednodušeně, i v rámci poměrného systému je víc metod, jak přepočívávat hlasy na poslance) čím menší okrsky, tím míň poměrný systém. Když budou okrsky hodně malé (bude se hlasovat o jednom poslaneckém místu), dostane ho v daném místě vítězná strana, a to je většinový systém. V něm žádná malá strana nemá šanci.

Tady je to lépe: http://glosy.info/texty/parlamentni-volby-v-cr-jak-to-funguje/

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 23:57:21
díky za korektury ... nejostudnější chyby by snad už měly být pryč :o)


a k těm volebním systémům

nemylsím si že by většinový zaválcoval malé strany paušálně, silné osobnosti se ve většinovém systému umí prosadit i navzdory silným stranám. Viz různí nezvislí senátoři a euro poslanci ..

Zabránit vítězi většinových voleb zakázat volby jednou pro vždy, k tomu stačí vhodně nastavit pravidla pro provádění ústavních změn, zejména těch které se týkají voleb. Pokud by někdo připraven ignorovat ústavu, tak už by nám samozřejmě nepomohla svěcená voda a z volebním systém to až tolik společného nemá.

Jinak samozřejmě netřeba dogmaticky trvat na většinovém systému, ale pořád mi přijde lepší, po tolika "skoro-patech" a jedné čisté plichtě, přestat doufat že to přejde samo, a místo toho prostě zkusit něco jiného...Tak se to totiž ve "světě podle Binárního" dělá.
Když se mi nepodaří prorazit zeď opakovanými údery hlavou, zkusím to příště kladivem :o)

(ronan - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2006, 23:59:35
Nezaložíme vlastní stranu?

Česká strana binárně-demokratická

(Tokugawa - Mail - WWW) Vloženo 06.06.2006, 11:45:01
A hexadecimálové by byli v opozici. Kdepak. Tady už vláda osvíceného absolutisty sestavená je a já jakožto její člen se domnívám, že takové zbytečnosti, jako je Parlament, tu v žádném případě nepotřebujeme. Ale podnítilo mě to k návrhu, že bychom si mohli platy těchto poslanců měsíčně přerozdělovat.

Dobrovolně se hlásím do funkce pokladníka;-) (galahad - Mail - WWW) Vloženo 06.06.2006, 12:23:17
Kolegové jistě budou souhlasit...

(ronan - Mail - WWW) Vloženo 06.06.2006, 14:40:18
A plat se bude zvyšovat každý měsíc alespoň o deset procent, taky tu máme nějakou tu inflaci, že jo:)

to se mi nezdá jako dobrý nápad (dieyoung - Mail - WWW) Vloženo 07.06.2006, 17:00:22
Takový systém by maximalizoval zisk pro velké strany (ODS+ČSSD) - tak to děkuji, zvracel jsem už o víkendě. Sice by to potlačilo komunisty, ale ta cena je moc vysoká.
Imho by byl lepší čistě poměrný systém s jedním celorepublikovým obvodem a minimálním vstupním kvórem (třeba 1%). Tím by se dostalo do parlamentu 8-10 stran, z nichž by pro vítěze nebyl problém poskládat koalici, ale současně by se zajistila pluralita názorů. Role malých stran jako jazýčku na vahách by se oslabila, protože by nebyl problém nahradit problematického koaličního partnera jiným. Postavení vítěze by se dalo zvýšit tím, že by mu připadly všechny hlasy nerozdělené v prvním skrutiniu (vzhledem k hranici 1% by jich nebylo moc).

doplněk (dieyoung - Mail - WWW) Vloženo 07.06.2006, 22:21:36
navíc by se to dalo kombinovat s posílením pravomocí senátu, který je naopak volen většinově.

Mafie ODS a ČSSD (j - Mail - WWW) Vloženo 12.06.2006, 00:48:08
Nevím, jestli nerozpoutám flamewar. Ale slovo tu utrousím. Zatím se odhodlalo říci ne starým strukturám opravdu málo lidí. Upřímně řečeno, mám strach z ODS, mám strach z čssd, mám strach z ksčm. Nevím, co si mám vybrat. Nevěřím ani slovu, které vypadlo z úst politiků. Věřím jen tomu, co považuji za reálné splnit, ne večerníčku na dobrou noc. Je mi špatně z toho, že lidé nejsou schopni říci ne korupci (ať už se bojí, že by vyhrálo ksčssd [respektive věří tomu, co jim pánové z ODS a KDU nakukali], nebo prostě proto, že jim to vyhovuje). Škoda, že se nedočkáme toho, že korumpáky semelou vlastní mlýny. To je tu zcela vyloučeno. V naší banánové republice....

(bbfm - Mail - WWW) Vloženo 17.08.2006, 11:13:44
Ja osobne docela dlouho uz navrhuju to, co tady vyse pekne popsal dieyoung (tj. pomerny system s nizkou hranici a malym zvyhodnenim viteze), nicmene (jak jinak) muj hlas neni z tech, ktere by az "tam nahoru" doznely .. ale mozna jen placu na spatnem hrobe .. a nemam ty spravne politicke lokty ..
Kazdopadne z vetsinoveho systemu mam hlubokou obavu .. :(



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter