Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

20.03.2004
Madrid: …když se kouř poněkud ztratil…

Poprvé jsem psal o Madridu TADY a záměrně se přitom vyhnul , debatě ,kdo za to může .Mám totiž dojem, že taková diskuse vede jenom tam, kam vedla i v případě války v Bosně. Tehdy zpráva i o té nejbanálnější dělostřelecké přestřelce , nevyhnutelně skončila zkoumáním mapy ze čtrnáctého století.

V současném konfliktu Ošklivých Zaostalých Fanatiků proti Odporným Hrabivým Američanům to klidně může dopadnout stejně. Příběh dnešních radikálních islamistů je vlastně jen pokračováním příběhu o nikdy nekončícím řetězu sektářského násilí a vzájemných křivd, které na sobě páchali představitelé všech tří hlavních monoteistických náboženství  ,judaismu, křesťanství a islámu.
     Při hledání odpovědi na otázku: „Kdo si vlastně začal?“ , se člověk může posunovat hlouběji a hlouběji do minulosti, přes epizody ve kterých se Blízký východ stál zástupným válčištěm velmocí, k hlasování OSN o vzniku Izraele a Palestinském odmítnutí tohoto hlasování a není potřeba se tu zastavovat, klidně je možné se nořit ještě dál, připomenout papeže Urbana II  jeho první křížovou výpravu a kolik utrpení z ní vzešlo, připomenout arabské a turecké výboje, okupaci Palestiny Římany a nakonec skončíme u Sethi Prvního a jeho příkazu vyvraždit děti židovských otroků jenomže nevím , k čemu by nám takové uvažování bylo dobré.
    Myslím si ,že na studium otázek minulosti není vhodná doba, mnohem raději bych právě teď položil několik otázek týkajících se budoucnosti.  Jakmile zazněl „Madridský startovní výstřel“ obě hlavní západní názorové skupiny vyskočili na svoje připravené barikády. Pokud mě pro svoje vzájemné překřikování „Z Iráku!“ a „Do Iráku!“ vůbec slyší, rád bych se jich na něco zeptal.   
Těch co vyznávají politiku appeasementu (oni sami by možná řekli: „Žít a nechat žít) ,bych se rád zeptal: Kde berete jistotu, že když jim ustoupíme, tak toho opravdu nechají? Jakým přesvědčivým argumentem chcete čelit prastaré lidové moudrosti: „Dej čertu prst, sežere ti ruku až k rameni?“  Těch co vyznávají politiku tvrdé pěsti bych se rád zeptal : Když vám dáme volnou ruku dosyta se ohánět ocelovou rukavicí, jak nám zaručíte, že se vám podaří eliminovat všechny teroristy bezezbytku? Jakým způsobem chcete čelit „efektu hydry“ , který tak dobře znají v Izraeli, kde každá tvrdší akce armády , vygeneruje přinejmenším dva nové palestinské atentátníky? Než se vám podaří mě přemluvit k nástupu na jednu z vašich barikád, rád bych slyšel uspokojivé odpovědi.
      Bojím, se že jednak se v dohledné době rozumných odpovědí na takové otázky nedočkám a ještě více se bojím, že než si to zastánci appeasementu a železné pěsti mezi sebou vyříkají, dojde k rapidnímu zhoršení situace. Totiž, válku proti terorismu zatím vedou západní vlády, které alespoň musí zachovávat minimální zdání legality a legitimnosti a pravidelně skládat voličům účty ze svých výsledků. Už brzy ale může přijít okamžik, kdy se nějaká horká hlava rozhodne, že vlády proti terorismu dělají příliš málo a pokusí se vyřídit si účty s islamisty teroristickým útokem na některou muslimskou enklávu v Evropě. Pak teprve by se věci ale skutečně vymkly z rukou!
    Že to není jen plané malování čerta na zeď ale zatraceně reálné nebezpečí, dokazuje příklad samotného Španělska. V osmdesátých letech tu jako reakce na útoky ETA , začala působit nevládní organizace GAL (Antiteroristická osvobozenecká skupina) ,která proti baskitskému terorismu postavila terorismus vlastní. Že to vedlo jen k nekontrolované eskalaci násilí je myslím jasné. Pokud by k něčemu podobnému došlo i dnes, o rozumném řešení by se nám příštích dvacet let mohlo jen zdát.  Pochopitelně , že nedokážu odhadnout, jak daleko nebo blízko je takové nebezpečí, ale za to vím na sto procent jistě, že zabedněný fanatismus není muslimský vynález. Zabedněný fanatismus je bohužel součástí celosvětového kulturního dědictví.
  


 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 20.03.2004, 7:33:00

Komentáře

(Ancoram - Mail - WWW) Vloženo 20.03.2004, 08:36:29
Dobře napsané (čtivé), mohl bych se od tebe učit (a asi to udělám:) Co se týče obsahu, tak se mi zdá, že kritizuješ obě dvě reakce, k nimž ve veřejném mínění po Madridu došlo, ale chybí tu tedy vlastní návrh, co dělat - pokud ovšem nenaznačuješ "od všeho trochu", což beru. Jinak o appeasementu nemůže být v žádném případě řeči, stejně jako slova o "mnichovanství" a podobné z historického kontextu vytržené nálepky. Ačkoliv skutečně určitá část lidí může chtít strčit hlavu do písku, aby ten hurikán, co se k nim blíží, neviděla, a myslí si, že je tímto způsobem mine, přesto není případné stažení Španělů z Iráku motivováno touto hloupou strategií. (1) Zapatero to měl v programu už před volbami (2) ultimátum je dáno do června či července (pokud nenastane převedení pod správu OSN, Američani stejně už čekají jen na to, jsou tam jak v pasti), (3) obecný nesouhlas s porušováním mezinárodního práva Američany a jejich logika džungle, (4) nesouhlas s politickým lhaním vůbec, ať už se týkalo Bushe, Powella nebo Aznara.

pro Ancoram (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 20.03.2004, 09:55:42
dík za lichotku..:o)) Sice občas vím naprosto přesně co by se tam čí onde mělo udělat, ale tady prostě váhám. Hodlám tu využít svého privilegia voliče a vybrat si to co vymyslí jiní.., ti co si je za to platím..:o)) Add Španělské "Mnichovanství" Mám doejm , že je ůplně jedno, že "Zapatero to měl v programu už před volbami " onï totiž výbuchy a stažení jednotek následují tak rychle po sobě , že kdo mezi nimi bude chtít vidět příčinnou souvislost, tak ji tam prostě uvidí! A že přinejmenší jedna z abrabských skupin jí tam vidí, dokazuje jejich prohlášení , že zstavují všechny akce, dokud se nevyjasní, jak to Španělé s tím stažením doopravdy myslí. Asi to není dobře, že někteří arabové jsou přesvědčei, že se jim podařilo vyhrát španělské volby,že?

Boj proti čemu? (Mudd - Mail - WWW) Vloženo 20.03.2004, 12:38:05
Já myslím, že ten rozpor je možná ještě trochu hloběji. Ony se totiž "spojenci" v boji proti terorismu nejsou schopni dohodnout, proti čemu vlastně bojují.
Na výběr je několik variant:
1) Pošahaná individua
2) Chudáci dohnaní okolnostmi k terorismu jako krajní možnosti
3) Zločinecká banda
4) Menšinová islámská sekta se sklony k terorismu
5) Radikalizující se islámská ideologie často s podporou (většinou popíranou) řady zejména blízkovýchodních a arabských států a často i jejich veřejného mínění.
Podle mě je stav někde mezi 3 a 4, ale přiznat to veřejně by znamenalo tak obrovské problémy, že probíhá mediální masáž směřující k 1-3, která zase zpětně neumožňuje prosadit boj proti 3-4. Zejména proto, že bojuje jen proti teroristům a ne proti šiřitelům ideologie.
Co se týká požadavku na vyhubení terorismu, to se nepovede nikdy. Spíš jde o to, potlačit ho na únosnou mez. Je to jako s nákazou: Pokud počet případů přesáhne určitou hranici, začne se nekontrolovatelně šířit. Pokud se udrží pod ní, je to zvládnutelné běžnými prostředky.

pro mudd (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 20.03.2004, 12:58:31
Velmi trefné, až je skoro škoda to schovávat do komentáře. Osobně si myslím, že teroristé se rekrutují ze všech pěti navržených skupin a "léčba" by asi u každé vyžadovala jiný přístup. Bohužel se teď diskutuje něklik jednoduchých NEsprávných receptů, protože všichni požadují rychlé výsledky. Naneštěstí nevidím jestli někde někdo pracuje na analýze, která by reflektovala podobné dělení ,ale hodně v to doufám,bez uvážlivého přístupu se věci budou jen zhoršovat.

(Mudd - Mail - WWW) Vloženo 20.03.2004, 15:07:30
Dik, neco na tohle tema mam zatim jen v hlave. Jinak taky doufam, ze se tim nekdo zabyva, ale s ohleden na verejne mineni to nemuze zverejnit.
Ze v tom asi jedou vsechny skupiny je pravdepodobne, otazka spis je, ktera je realne nebezpecna.



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter