Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

14.11.2005
Tři srážky s odlišnou kulturou

Ne ,opravdu se za těch pár dní ve Francii , ze mně nestal odborník na tamní trable s dekolonizací a tak to co chci říct, se momentálně populárních hrátek s ohněm , týká jen okrajově. Chci vyprávět o svých třech , celkem nepatrných , setkáních s odlišnou kulturou a to že začnu v Marseille , je opravdu víceméně náhoda.

Oblast mezi marseillským starým a novým přístavem  ze všeho nejvíc připomíná Babylon , kdyby kvůli ničemu jinému, tak proto, že z nového přístavu denně odjíždějí obrovité trajekty směrem do severní Afriky. Procházeli jsme přístavem v neuspořádaném hloučku a s kulturně odlišnými se potkávali pomalu na každém kroku. Z nich mi pak nejvíc v paměti utkvěli dva arabští mladíci, věkově kolem pětadvaceti.
Míjeli náš hlouček a jejich oči si povšimli jedné blond dámy v našem středu. Dáma nebyla oblečena nikterak  nepatřičně , tedy na evropské poměry rozhodně ne. Leč oba,  zajisté bohabojní muslimové , usoudili, že není-li žena zahalena od hlavy k patě , bude nejspíše nějaká povětrná. S potměšilým pošťuchování si na ni nepokrytě ukazovali , nechybělo ani nějaké to obscénní gesto. Zkusil jsem na ně vrhnout jeden ze svých škaredých pohledů (tuším že to byl pohled číslo sedm), nemyslím ovšem , že by jim to nějak vadilo. Vyměnili si ještě několik úšklebků a navzájem poštuchujíc jeden druhého, celý rozjaření, odvlnili kamsi směrem k tržišti.
Střet kultur? Řekl bych , že určitě. Mládenci byli nepochybně produktem kultury , která rozhodně netrpí přehnanou úctou k ženám a jak už jsem řekl, není-li žena zahalena od hlavy k patě, nemá  nárok na vůbec žádný respekt. Co na tom, že  dotyčná byla lékařka? Něco takového mladíky nespíš vůbec nenapadlo a i kdyby jim to někdo řekl tak co? Nemá čádor , tak čemu  se divíme?
Ženy z druhého příběhu, byly spořádaně po muslimsku , zahaleny obě dvě. Kupodivu jsem je nepotkal na nějakém orientálním bazaru , ale v jednom supermarketu v Praze. Tak trochu válčily se dvěma do sebe zaklesnutými vozíky. Procházím kolem nich, moje reakce je naprosto automatická. Bez uvažování se jich ptám: „Dovolíte?“ a zkouším odtrhnout oba vozíky od sebe. Jejich reakce je taky automatická. Obě odskakují o metr dozadu a z pod šátků , na mě vrhají nedůvěřivé pohledy. Není nejmenších pochyb, že se mi je povedlo vyděsit málem k smrti!
Mám z toho docela nepříjemný pocit, připadám si jako bych něco provedl. Odtrhávám vozíky , cosi zamumlám a rychle odcházím. Obě ženy se k vozíkům nedůvěřivě vracejí , až když jsem bezpečně daleko. Kulturní střet? Co jiného! Obě ženy vyrostly v kultuře , v níž je nemyslitelné aby se žena na ulici , či v obchodě , jakkoliv dávala do řeči s naprosto neznámým mužem, bylo by to pro ni možná zahanbující, možná i riskantní.
Třetí příhoda je opět z Prahy , tentokrát z tramvaje. Tramvaj je z větší části zaplněná , místo k sezení veškeré žádné , držím se štangle jednou rukou , nos zabořený do knížky. Zastávka, víc lidí vystupuje než nastupuje. Na chvilku odtrhnu oči od textu, vidím o kus dál volné místo , pomalu se k němu sunu. Ovšem dříve než já , si na místo sedne dáma, zhruba v mém věku. Muslimka, opět spořádaně zahalená od hlavy k patě. Chci se zastavit ale rozjíždějící se tramvaj mě donese až k ní. Zabrzdím , zavadím o ni pohledem a v příštím okamžiku mi oči málem vypadnou, protože ona vstává ,aby mě pustila sednout! V totálním znechucení mávám rukou ať si sedne a mizím co nejdál na zadní plošinu. Kulturní střet? Pochopitelně! Dáma nepochybně vyrostla v kultuře, kde je žena nositelkou mnohem menších práv než muž a pravděpodobně tedy  nemůže dost dobře sedět, když na muže už by místo nezbylo.




Zdají se vám ty tři historky příliš banální , nepatrné a možná se ptáte proč si dovoluju, je vůbec dávat ,byť do vzdálené , souvislosti  s dramatickými událostmi ve  Francii? Důvody jsou v podstatě dva. Někteří komentátoři se podle mě snaží vzbudit dojem, že  za mezikulturním napětím (a platí to vlastně obecně a nejen pro Francii) lze hledat především nějakou zlou vůli. Že někdo , nějaký manipulátor, či nezodpovědný vládce,  z politické vypočítavosti či chamtivosti , se snaží ty jiné očernit a udělat z nich obětní beránky. Že příslušníky odlišné kultury či třeba rasy , proti sobě někdo musí popichovat.
Ve skutečnosti se ovšem kulturní střety zhusta odehrávají na úrovni konkrétních jedinců . Konkrétní nositelé , konkrétní kultury se setkávají , chovají se každý dle svého nejlepšího vědomí a svědomí a i beze stopy zlého úmyslu, se klidně mohou rozejít s pocity minimálně smíšenými.  Myslím si , že někdy neškodí připomenout, že napětí mezi kulturně odlišnými , nemusí vznikat ze zlého úmyslu jedněch či druhých, ale že může kolikrát pramenit už s prostého přiblížení se v prostoru.
Kromě toho je jasné, že vlády i aktivisté všech etnicky či kulturně nestejnorodých zemí , teď budou věnovat tisíce hodin a miliony eur vývoji koncepcí, od kterých si budou slibovat zlepšení stavu a snížení rizik. Jsem hodně, hodně zvědavý, kolik z těch koncepcí zlepšeného soužití , bude respektovat skutečnost, že soužití lidí různých kultur se sice krásně plánuje u psacího stolu nebo v kavárně , ale v praxi jej nakonec stejně provozují zase jen na jen konkrétní lidé a ti se v každé situaci daleko častěji než podle vládních koncepcí a představ idealistů, rozhodují především podle vlastní letory.
Vemte si příkladně ti mladíky z prvního příběhu. Někdo smířlivější nad jejich hulvátstvím klidně mávne rukou. Ale také se jim může stát , že jednoho dne své divadélko  předvedou v nepravý čas na nepravém místě a kultura nekultura, koncepce nekoncepce , hospoda vstane jako jeden muž a prohodí je oknem.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 14.11.2005, 18:04:00

Komentáře

Nejsem si jistej, jestli to sem patří, (galahad - Mail - WWW) Vloženo 14.11.2005, 18:22:21
ale já bych je tim oknem asi prohodil... Jelikož asi nebylo žádný na blízku, tak bych je zkusil nabídnout k pozření trajektu.

Nejsem si úplně jistej ani tim, že mezikulturní třenice nejsou následkem zlé vůle. Oni ti dva mladíci zřejmě nebyli turisté (oprav mne, jestli se pletu) a jako takoví asi měli dost času si všimnout jak se oblékají moderní Evropanky. Pokud si i přesto neodpustili ono tebou popsané divadýlko, jednalo se podle mého o přesdržkudáníhodnou provokaci.

provokace či neprovokoace.. (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 14.11.2005, 18:58:31
..pravda je , že ti mládenci asi byly už usedlejší , ale v Marseill za to nikdo ruku do ohně nedá, pravděpodobnost , že z trajektu vystoupili před chvilkou rozhodně není nula. Ale i kdyby to nebyli turisti, jejich chování bylo podmníněný předevší jejich vlastní kulturou ve které vyrostli a tahle historka ten postřeh o konkrétnu ilustruje asi nejlíp. Je úplně jedno jakou má někde někdo představu o ideálním soužítí kultur, nakonec se musí konkrétní lidé rozhodnout, jestli chování těch mládenců pochpopí/omluví/odsoudí/vymlátí z nich.

dobry (jaja - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 06:56:13
Dobry clanek. Tehle blog jsem objevil teprve nedavno. Jeho autor me celkem zaujal tak me napada otazka. Nechtel bys jit do politiky? S tvymi nazory bys tam byl jiste uzitecnejsi nez lecktery ferda, ktery tam ted je.

Asi by bylo dobré (Jago - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 08:30:34
si ujasnit, co je míněno pod pojmem kultura. Marseilleský jev je totiž možno pozorovat i v Itálii a jeho intenzita roste směrem na jih.

tady nejde o kulturu, (kosta - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 10:28:30
tady jde přece o to, že pokud někam jedu na návštěvu (nebo dokonce pobírat dávky z cizích daní), tak se musím chovat podle pravidel toho místa, kam mířím, ne?! myslím, že se to jmenuje slušnost.
a i pokud by ti dva před chvílí vystoupili z trajektu a věděli prd o evropských zvycích (resp. kultuře), měli vlastně první příležitost se učit. a pokud se nemýlím, kdyby dostali přes držku, byli by ponaučeni rozhodně více než pohledem číslo sedm :o)
i když samozřejmě by bylo lepší jim to vysvětlit a nechat je jít s tím, že se polepší :o)

Já to myslel kapku jinak... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 17:23:48
Já spíš myslím, že jejich chování nemělo snic společného s kultůrou žádnou (ani s jakoukoliv jinou), podpíraje to faktem, že obscénní gestikulace nemá s muslimskou výchovou co dělat. Tvůj článek a pokus všechno vysvětlit se pak dá brát jako pokus o tu tebou zmíněnou omluvu...

Kultura či nekultura? (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 17:51:14
Myslím, že pro potřeby tohoto článku lze kulturu velmi široce definovat jako soubor všech vnějších vlivů, které formují člověka. Potom lze za kulturně podmíněné označit jak chování těch mládenců z Marseille tak i Jagem zmíněných Italů a koneckonců v ono lze podobou scénu zahlédnout klidně i na Proseku v podání nějakých našich vlastních nevycválanců. V každém případě se jedná o jistou, i když asi ne zrovna pěknou součást kultury , rozdíl je v tom , jak se tohle jednání předává do další generace a jak se fixuje. V případě Evropanů jde nejspíš o chování odpozorované ,fixované tím , "že se to tak občas dělá". V případě muslimů bude něco podobného také nejspíš odpozorované , ovšem vyfutrované patřičným , nábožensko – společenským vysvětlení a tudíž IMHO i pevněji zakotvené.


2Kosta
a to je právě to o čem jsem mluvil. Uvedl si nějakou teorii ideálního spolunažívání různých kultur. Teorii založenou na předpokladu, že host by se měl přizpůsobit. Není to principiálně špatná teorie , problém nastává, jak ji prosadit v praxi. Nakonec to totiž , tak jak jsem řekl, zůstane na konkrétních lidech, kteří se v konkrétní situaci rozhodnou jak ji budou řešit. A rozhodnou se spíš podle své letory než podle teorie. Někdo celou příhodu přejde jako lapálii a nanejvýš si pomyslí něco o nevychovancích. Navíc dotyčná , které se to nejvíce dotýká, sama možná dá přednost přístupu "raději nevidět" před nápadnou vendetou.Jiný vyvolá konflikt vedený ve třech navzájem nekompatibilních jazycích , završený hromadným srážením se z mola do špinavé vody a kdo ví, jestli by nakonec ještě někde něco neshořelo..

2jaja

díky za poklonu :o) ale asi tě zklamu, do politiky by se mi nechtělo ani trochu , ono totiž mít nějaký názor a hájit jej v debatě je jedna věc, kdežto agresivně ten názor vnucovat všem (což IMHO dělají politici) je něco , co by mi moc nesedělo. Nehledě na to, že extrémně nerad rozhoduji za kohokoliv jiného než sám za sebe.

Binární... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 18:15:49
...získal jsem dojem, že jsi v tomto případě do pojmu "kultura" zahrnul mimo jiné i její nedostatek. Z toho ti pak logicky vycházejí trochu jiné závěry, než mně...

ono kultura.. (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 18:28:38
nemusí nutně znamenat jen cosi z našeho pohledu pozitivního. Jde prostě (v tomto případě ) o soubor jevů bez znaménka abych tak řekl. Líbilo se mi co tady v jiné debatě napsal mudd: "kultura zahazovačů kokosových skořápek za chatrč" :o)

Něco z našeho pohledu... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 18:36:14
...pozitivního snad ne. Ale něco pozitivního alespoň z nějakého pohledu bych tam hledal. To se té obscénní gestikulace prostě netýká...

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 18:44:04
Ale no tak... i styl mluvy "vole vole " je prostě kultura :o)

Přesto, že toho mám plnou hubu... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 18:51:03
...hanba by mne fackovala, kdybych to bral jako součást nějaké kultury. Vole vono totiž je to ty vole právě ten nedostatek...víš vole?

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 18:54:31
Nikolivěk... je to právě jedna ze součástí naší kultury ať se nám to líbí nebo ne . To že je to nekulturní ve smyslu nezdvořilý , nevhodný , neslušný, z toho ještě nepřestává dělat kulturní znak.

Součást možná... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 19:05:20
...ale nijak přirozená. Chci tím říct, že za to, co ti dva předvedli by možná dostali pár přes držku i mezi svými právě jen v závislosti na tom jaké má přihlížející pochopení pro pubertální jako-že-vtipy. Tedy bez ohledu na to, jestli vyrostl nebo nevyrostl ve stejném prostředí jako ty dva. Ta kultura v tvé úvaze figuruje proto, že agresoři zjevně byli z jiných poměrů, než oběť (ty tituly ber s rezervou). Ale to neznamená, že v té úvaze není navíc...

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 19:09:17
Nejsem si tak úplně jistý, že by dostali doma přes držku. Nedávno jsem četl jednu reportáž tuším ze Saudské Arábie a ta tomu nenasvědčuje. Právě , že k ženám neoblečeným podle konvence je zvykem se tam chovat podobně, je to vlastně součást tlaku který má ženy udržet v mezích. Až si vzpomenu kde jsem tu reportáž četl, dám sem link.

Souhlasím s Galahadem, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 19:26:48
a myslím, že první případ spíš mate. Jde totiž o to, že se to stalo v M. a ne v Rijádu. Ti dotyční (doufám) žili v M. déle, mohli už tedy znát evropské mravy, takže si museli být vědomi, že dělají něco z hlediska majoritní společnosti nesprávného. Druhé dva příklady jsou daleko víc hodné zamyšlení - nejde o agresi, naopak. Zdá se, že tady bude zakopán pes možnosti vzájemné komunikace, takže sdílím obavy, že ty milióny eur (Kč) budou vyhozeny do luftu.

Nevyvolené zahalené (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 19:38:25
Ten první příklad .. on je sice jiný, ale narozdíl od těch prvních je třaskavější, snáze může posloužit jako rozbuška velkých potíží.

a omlouvám se nenašel jse zatím původní reportáž, trochu se bojím že na webu není. ale našel jsem jiný článek tak trochu k tématu

(link je ve www )

a na ukázku si dovolím citovat "netolerantní a tradiční muslimové považují nezahalená děvčata a ženy za prostitutky"

jo je pravda, že by už mohli vědět, že MY to vidíme jinak. A prosím pěkně , já bych nerad vzbudil dojem, že je chci omlouvat. Já jen asi budu muset trvat na tom, že jde předevší o kulturně podmíněný střet. Prostě jistí jedinci odmítli akceptovat teorii o přizpůsobení se hostitelům a jednou si dál ve své kultuře.

q.e.d. (Jago - Mail - WWW) Vloženo 15.11.2005, 19:57:00

Otázka je, (galahad - Mail - WWW) Vloženo 16.11.2005, 11:26:53
jestli by se tenhle způsob nahlížení na ženy projevil stejně jako u těch dvou kluků třeba i u Araba tvého věku. Já si troufnu tvrdit, že nikoliv. Ten by se spíš cítil pohoršen a asi by se vztekal, ale těžko by se nedostatečně oděné dámě vysmál.

Zapoměl jsem na závěr... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 16.11.2005, 11:27:57
...ten je následující: Chování oněch dvou kluků bude podmíněno spíš věkem, než kulturou.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 16.11.2005, 15:58:36
Galahade
začíná mi docházet proč si nerozumíme. Tady totiž nejde o nějaké mé dohady nebo výklady. Neuctivé chování k nezahaleným ženám rozodně není v islámských zemích výjimečný jev, spíše naopak. Je tím častější, čím je země konzervativnější. Od muslima v takové zemi se svým způsobem očekává , že bude jednant nějak podobně. Tenhle tlak poáhá udržovat tradici ženské podřízenosti, která je snad dokonce už před islámská. Funguje to dokonale a díky tomuhle mechanismu se dokonce ani manželka toleratního muslima, který by ji to i klidně dovolil , netroufne vyjít na ulici oblečená nepatřičně. Opravdu to nemá s věkem co dočinění.

Já bohužel nemůžu najít tu reportáž, která se mi v těch souvislostech vybavila , tam to bylo velmi dobře popsáno. Bohužel ,ani nemám dneska čas hledat něco podobného, tak kbyby někdo měl chuť UTFG :o) Počítám, že nejčastěji propírané země budou na tohle téma Saudská Arábie , Irán , Afghánistán a možná i Pákistán.

Binární... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 16.11.2005, 17:37:03
...já rozumim tomu, co chceš říct. Ale nejsem prostě přesvědčenej o tom, že z toho, cos viděl vyvozuješ dobrý závěry.
Z toho, cos napsal jsem pochopil, že ti dva se oné dámě v podstatě vysmáli. Jsi vážně přesvědčený o tom, že muslimova negativní reakce na nedostatečně oděnou ženu, by měla podobu výsměchu? Já bych si vsadil spíš na ten vztek...

(-fim- - Mail - WWW) Vloženo 18.11.2005, 00:55:13
Vis, Binarni, sice bych mel sto chuti s tebou souhlasit, ale Galahad - to zni tak arabsky! On urcite vi, on se nedohaduje. Co pise, pise z vlastni zkusenosti...
Jinak kultura se vetsinou definuje jako soubor hmotnych a nehmotnych projevu etnika, cili tvoje definice je pro potrebu dane problematiky vcelku vyhovujici.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 18.11.2005, 08:36:46
2 -fim-
Galahad sice zní arabsky , leč kořeny toho nicku bych asi spíše hledal v Artušovské legendě :o) Že Galahade? ;o)

Inu... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 18.11.2005, 12:32:36
...kde jinde? Má anglofilní dušička pracuje pořád a nepřestala ani, když jsem vymejšlel nick ;o)))

(-fim- - Mail - WWW) Vloženo 18.11.2005, 23:05:38
Jo, Binarni, nesmis kazdymu Arabovi hned na vsechno skocit...

2 galahad (hatifnat - Mail - WWW) Vloženo 19.11.2005, 21:45:26
Tohle chovani muslimskych muzu vuci nedostatecne zahalenym (a "evropsky" vyhlizejicim) zenam (ne vysmech, ale velice vulgarni komentare, pripadne primo agresivni doteky na intimnich partiich atd.) popisuje jako naprosto bezne Petra Prochazkova v romanu Frista (odehrava se v Afghanistanu). Je to sice roman, ale rekla bych, ze kulturni chovani tam se svou znalosti prostredi nejspis popisuje verne.

(-fim- - Mail - WWW) Vloženo 25.11.2005, 03:53:19
No, v teto souvislosti se mi ted vybavil fragment z jakehosi predstaveni S+Š (patrne nektery z Jonasu), kdy nektery z panu zada zahalenou muslimskou zenu Pavlinu Filipovskou, by snala z obliceje zavojicek a ona reaguje vetou "To chcete, abych tu chodila naha?
V tom mozna vezi jadro pudla; v tom pocitu, ktery byl mozna v tom predstaveni vyjadren presneji, nez by se mohlo zdat... Ruku na srdce, panove: Potkate na ulici nahou slecnu, ktera se (krom te pro nas necekane nahoty) chova naprosto normalne, jako by se nechumelilo. Prijde vam prilis nepravdepodobne, ze se velke procento z nas, civilizovanych Evropanu, k ni bude chovat jako k devce?



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter