14.09.2005
Chcete slyšet o skutečně pokleslé reality show?
Teprve teď jsem se pořádně rozkoukal a došlo mi, že za těch pár dnů co jsem byl pryč se z reality show stalo TÉMA tak velké, že se o něm rozepsal i jindy spíše malující aTeo . S tím jeho článkem lze souhlasit a není těžké se podepsat pod prohlášení, že příliš hlasité odsuzování šmírácké show má nádech farizejství. Obzvláště když si člověk uvědomí, že daleko horší odrůda toho žánru před nějakým časem proběhla v České televizi bez většího pobouření.O téhle reality show , made in Česká televize ,jsem se chtěl rozepsat už v době kdy to bylo aktuální , ale pak to nějak ve víru událostí zasypal prach všedních dní a mě se celá záležitost znovu vybavila až teď. Bohužel, nevím jestli jste onen pořad který mi tak leží v žaludku viděli, ale snad bude patrné co mě tak rozčílilo i z prostého slovního popisu.
Řeč o je o dokumentu o „spartakiádním vrahovi“ . Ačkoliv vůbec nevím, jestli je tu slovo dokument na místě. V jednom okamžiku totiž reportér pořadu zorganizoval a především natočil setkání Straky se synem jedné z obětí a následně se kamerou pásl na nečem, čemu říkal „katarze“ .Podíval jsem se na slovo katarze do slovníku a dočetl jsem se tam, že katarze je: „vnitřní duševní očista dosažená vnímáním uměleckého díla“
Obsáhlejší slovníky než je ten odkazovaný ještě mluví obecněji o duševní očistě a psychickém uvolnění. Cítíte tu absurditu , která dotyčnému reportérovi pravděpodobně zcela uniká? Za prvé mluví v souvislosti s dokumentem o pocitu který je obvykle spojován s uměleckým a tedy umělým výtvorem, za druhé mluví o uvolnění s souvislosti se svévolným experimentem , v rámci kterého vystaví syna oběti nelidskému vypětí a utrpení , tím, že jej postaví tváří v tvář právě propuštěnému vrahovi jeho matky! Copak takové manipulaci a vytváření situací, které by v normálním, nezmanipulovaném chodu věcí sotva nastaly, se u nás nebo kdekoliv jinde říká dokument? Houby dokument, je to uměle vyrobená reality show, tisíckrát zvrhlejší než jsou Vyvolení a Velký Bratr, tisíckrát zvrhlejší , právě proto, že se tváří jako seriozní žurnalistika a přitom je to laciné šmírování opravdové lidské bolesti , přisypávání soli do ran bezmála v přímém přenosu.
Autoři Vevilených a Velkobratrských si alespoň na nic nehrajou. Nepředstírají, že jsou něco víc, než zábava a takový malý mlejnek na peníze. Účinkující se zde předvádějí a vystavují dobrovolně, s vidinou odměny a z toho co je mi o některých účinkujících známo, lze soudit, že ukazování obvykle skrytých míst a dějů za peníze, jim není proti mysli. Ve srovnání s odporným týráním nevinných obětí , které se tváří jako dokument, jsou zábavné reality show jen směšná hra! Kdežto vydávat za dokument něco co jsem si sám zaaranžoval, je stejný zločin , jako vydávat za statistiku údaje, které jsem si sám zfalšoval.
Komentáře
souhlas (síbí - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 11:43:12
a to bezvýhradný... jen jedna poznámečka: "že jej postaví tváří v tvář právě propuštěnému vrahovi jeho matky!", ne "vrahovy"
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 11:45:48
Díky a omlouvám se, už je to opraveno.:o)
Taky se mi to nezdálo, (Alka - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 12:14:01
nechápal jsem, co si od toho ten reportér slibuje, z celé situace jen vyplynulo, co všechno je dotyčný vrah schopen emočně ustát a unést, jeno motiv k tomuto setkání je mi rovněž nejasný - že by ho ten reportér přesvědčil !? Ale vžít se do psyché vraha nedokážu, není to v mých silách a schopnostech.
Nesouhlasím jen s výkladem slova katarze, nechci polemizovat se slovníky, ale katarze prostě je očištění - a prostřednictvím čeho přijde není nutno definovat, vždyť co je to "umělecké dílo", co je to "vnímání" , je to proces, či katalyzátor náhledu, vjemu, osvícení ? Obávám se, že o tom bychom mohli diskutovat do zbytečna. A já nejsem žádný filosof ani myslitel :-)
(Manfred-Kaifáš! - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 13:32:36
To že existuje ještě něco nechutnějšího než VV/BB není přece argument pro tvrzení, že mentálni holokaust značky VV/BB je OK? Je otrávení člověka jedem OK jen proto, že existují bestie ala Hanibal Lecter? Navíc si myslím, že Společenstvo 1984 si hraje na něco nejméně ve dvou případech: (1) že jde o reality show: tohle přece není skutečné soukromí, ale umělé, a (2) - to souvisí - že nejde o pouhé uměle vytvořené dráždění voyeurského potenciálu diváků (tajně čučet = slast) s cílem vyrazit z lidí další peníze za KTZ-ky a z firem za reklamy, ale o jakousi až skoro hru či soutěž.
Autorovi pořadu, (aTeo :( - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 14:00:18
jenž bloguje pod nickem "Kostěj" jsem pod "scénář" pořadu napsal jako první reakci do komentářů: kostej.bloguje.cz (spot č.106049 - celý odkaz je detekován jako spam) že setkání vraha se synem jeho oběti je pro mě naprosto nepřijatelné, že na to nemohl přijít nikdo "normální a že bych souhlas pochopil jenom v případě, že by syn oběti chtěl sejmout vraha své matky přímo před televizními kamerami.
Redaktor Radek Hromuško (alias Kostěj)mi odpověděl cosi o katarzi, poděkování syna oběti, jenž se prý konečně zbavil nočních můr a podobné nesmysly. Ta jeho reakce v komentářích zmizela, možná mi tenkrát poslal mail, už nevím. Ale víckrát jsem tam nic nekomentoval. Tohle bylo příliš silný kafe i na mou otrlou povahu...
Tady je odkaz (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 14:02:39
na scénář reportáže, snad to projde filtrem:
http://kostej.bloguje.cz/106049_item.php
Autorova "katarze": (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 14:07:15
http://kostej.bloguje.cz/106645_item.php
posudky (Kyklop - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 16:43:13
Jen technická poznámka:
Spartakiádní vrah byl léta v péči lékařů PL Bohnice, kteří doporučili jeho propuštění. K návrhu se však musí vyjádřit nezávislý psychiatr z jiné PL. A tak se dotyčný dostal do druhé PL. Po několika týdnech pobytu, kdy podstoupil několik vyšetření, byl vrácen do Bohnic a mašíroval k soudu. Na základě odborného posudku nezávislého znalce z druhé léčebny z oboru psychiatrie a sexuologie NEBYL dotyčný propuštěn! Takže zůstal v Bohnicích. Po určité době si však mohl požádat o nové přehodnocení. Větší naději však měl jinde - proto byl přeložen do třetí PL, myslím, že to byla PL Opava (ale ted nevím jistě). A na základě tamních znalců byl nakonec propuštěn na svobodu. Byla mu zrušena ústavní léčba, tedy zřejmě změněna na ochrannou léčbu ambulantní.
I po letech si znalci z druhé léčebny za svým názorem stojí...
Ale o tom už nikdo nikde nemluvil, nepsal, nebral v potaz...
Pravda však je, že "venku" běhá mnohem více nebezpečnějších lidí, kteří jsou pod menším nebo žádným dohledem než je Spartakiádní vrah... :-((
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2005, 23:47:35
aTeo,
ani jsem nevěděl co všechno se dá najít hned u sousedů.:o)
Alko
taky jsem to nepochopil a ani po přečtení odkazů nejsem o moc moudřejší. To že katarze nemusí nutně souviset s uměleckým dílem je klidně možné, ale i tak je takováhle žurnalistika IMHO ..no jak to říct a neurazit,? Pamatuješ co říkal o novinářích Zeman?
Kyklope
Je fakt, že před doktorem kterej podepsal Strakovo uzdravení snad až smekám. Teď aby jen trnul ve strachu že se nesplet. Já bych si to na triko vzít nedokázal, to ti tedy povím. Fakt je, že o duševním zdraví toho moc nevím. Jen pevně doufám, že z něj mám alespoň zlomek.:o)
Manfrede
Máš pravdu, že jako argument typu "Hannibal nebo jed" by to neobstálo, já to ovšem v tomhle smyslu nepoužívám, protže to IMHO není potřeba. Nějak nemám dojem, že by na pořady VV/BB bylo potřeba používat slova jako svinstvo, apod. Podle mě je to spíš nuda, jako když špatní herci improvizují na motivy neslaného nemastného scénáře, takový dojem jsem měl z těch kousků co jsem viděl. Jasně že se tam neukazuje pravé soukromí ale to snad člověk nadaný průměrnuo rozpoznávací schopností pozná ne? Dospělí lidé tam podle předem daných pravidel exhibují a ten kdo tomu chce věnovat čas a peníze, tak spolurozhodne, kdo exhibuje nejlíp. Jak říkám, je to jen hra a podle mě to nestojí za to rozčilování.Kdežto kochat se setkáním skutečného vraha a syna jeho reálné oběti, to je prostě zvrhlost.
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 15.09.2005, 23:23:37
Měla jsem velké štěstí a zmiňovaný dokument unikl mé pozornosti. A jsem tomu skutečně ráda, mám hnusný pocit už jen z toho co jsem si přečetla tady. :-(
Srovnávání nesrovnatelného. (vlad - Mail - WWW) Vloženo 20.09.2005, 07:47:04
Článek srovnává jen jeden pořad o události, která se kdysi stala a současné dvě "reality show", které se snaží krmit nás několikrát denně v období asi tří měsíců jakoby skutečným chováním pokleslé společnosti umístěné v kleci veřejné zoo. To srovnání se opravdu nepovedlo. Ještě, že v obou případech lze použít tlačítko na ovladači.
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 20.09.2005, 17:04:08
Vlado/(e)?
Pozor, dokument o události která se stala je OK bez ohledu na to , jak drsný by byl. Ovšem inscenovat pro kameru obscénní divadýlko, setkání právě propuštěného vraha se synem jeho oběti, to není dokument ,ae REALITY SHOW a to pěkně zvrácená a na tom trvám. Jak říká aTeo , tohle se nemohlo vylíhnout v normálním mozku.
(Sokrates - Mail - WWW) Vloženo 20.09.2005, 22:42:37
Shodou okolností jsem(zpočátku) maně zhlédl pořad Pošta pro tebe.Tam proběhlo vpodstatě totéž(z hlediska oběti vlastně horší).Muž si tam pozval ženskou,se kterou se před pár dny(patrně dost divoce) rozešel.Ta žena byla úplně na prášky(umíte si někdo představit horší psychoteror?).Ten chlap je hovado(ona to naštěstí taky pochopila-asi),ale jak může jít klidně spát to hovado,které to zprostředkovalo?Ta žena dopředu vůbec nic nevěděla.
Souhlasím s váma Ládine,že oproti(sice morálně pokleslým,leč skoro neškodným)bratrům,jsou tyto akce ČT mnohem horší,už jenom proto,že jsou prezentovány jako nevinné či spíš DOBROČINNÉ akce.Je to donebevolající prasárna.
Ovšem i "méně" škodliví bratři(méně snad mírou,ne však podstatou) mají v sobě nadmíru hanebnosti.Kromě mé celkem malé ostudnosti šmíráka jsou tu obrovské hanebnosti,jako například hanebnost využívání "nevinnosti" bližního,hanebnost psychického teroru ekonomické skupiny(nebo možná i sociální vrstvy)vůči obyvatelstvu,hanebnost zesměšňování blahoslavených chudých duchem a mnoho jiných.
(perkele - Mail - WWW) Vloženo 21.09.2005, 12:25:43
Je to smutné.Opravdu smutné a díky Binární za enhle příspěvek. Taky jsem dokument neviděla. Nemám televizi a reality show mi přijdou dost hrozné a ubohé. Šmírovat někoho takhle? Lidi si přestávají vážit životů druhých, jejích tajemství atd. :( Je mi z toho zle.
Přidání komentáře...

