Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

23.08.2005
O dvojí podstatě kultury, tentokrát prakticky

Včera jsem se tady trochu otřel o nového šéf-kulturistu a dopustil jsem se při tom otírání také jedné obecnější myšlenky stran zdrojů, z nichž příští kultura jako taková. Michal Altair Valášek vám ušetřil práci s prohledáváním článku o Jandákovi a myšlenku na kterou tu chci navázat, si vypsal. Ušetřil tím pádem i mě práci s opakováním a můžu tudíž rovnou začít navazovat.

Pracuji v jednom nemalém podniku, který si už hezkou řádku let kompenzuje špatné svědomí ze svého obstojného čistého zisku, mohutnými investicemi do veřejného blaha, mimo jiné pochopitelně i do kultury. A tak na mě naše logo co chvíli zaútočí z nějakého plakátu, kde začasté dominuje chumlu jiných značek, nashromážděných v kolonce:partneři projektu. Vedení podniku také občas podporuje všemožné umělce například tím, že jim nechává dobře vydělat vystupováním na večírcích pro obchodní partnery, kde management rád ohromuje svou schopností koupit si prakticky kohokoliv, národní umělce nevyjímaje. Večírky se pak odehrávají v prostorách ozdobených díly mladých nadějných výtvarníků a tady se pomalu dostáváme na poněkud problematičtější půdu.
Totiž většina našich vrcholových manažerů se poměrně dobře vyzná ve vydělávání peněz ,ale už zdaleka ne tolik ve výtvarném umění. Dát peníze na zavedený hudební festival s promyšlenou dramaturgií, tam se člověk těžko splete. Pozvat známého, leč ne právě módního operního zpěváka ,aby ohromil naše odběratele árií vodníka z Rusalky, tam je také těžké šlápnout vedle. Ale objednat pro jediné útulné podnikové zákoutí vhodnou sochu , to už může být oříšek!
Ono útulné zákoutí se nachází na trávníku za ordinací podnikového lékaře a jako nejlepší zkulturnění , byla pro něj vybrána socha, nesoucí hrdé jméno: Dívka ,která si češe vlasy. Zpodobňuje dívku, která si češe vlasy. Ta socha je nudná i když nahá. Když se na ní člověk podívá, necítí vůbec nic. Ta socha zcela jistě nebyla vysochána z autorovi nutkavé potřeby vysochat dívku. Spíše byla vysochána z autorovi nutkavé, potřeby nějak se vyrovnat s faktem deregulace nájemného. Leč je potřeba poctivě říci, že v ranku výtvarných umění už se jistě prodaly horší věci, bohužel , některé z nich si objednal náš podnik.
Druhý výtvarný výboj se nejprve jevil jako pokus o vyrovnání se s jinou povinností velkého podniku, s povinností být enviromentální. Ve vstupní hale sice visí obří kopie Certifikátu enviromentálního managementu, vystaveného jakousi skandinávskou firmou, leč fakt eviromentálnosti je potřeba manifestovat i něčím co není napsané ve finštině, aby tomu rozuměl každej trouba a bylo to vidět na první pohled.
Ze dvora byla tudíž, kamsi mimo zraky smrtelníků , uklizena flotila asi šedesáti služebních automobilů, dvůr dostal zámkovou dlažbu a kolem dvora byly v pravidelných rozestupech rozestavěny truhlíky s vzrostlými smrčky. Vznikl tak bizarní park, natěsnaný mezi administrativní budovu, jídelnu, sklad a chemický poloprovoz. Klenotem parku se pak stal vodotrysk , několik metrů dlouhá strouha plná balvanů , simulující řeku, s umělým vodopádem na jedné a násoskou od čerpadla na druhé straně. Je to tak enviromentální , až oči přechází! Přízemněji založení zaměstnanci podniku , s minimálním smyslem pro enviromentální záležitosti , už tehdy měli pocit, že nádoba jejich snášenlivosti , byla tímto vodotryskem naplněna na samý okraj. To ovšem ještě netušili nic o žábách!
Ano, na umělém břehu, umělé řeky-vodotrysku , se usídlilo hejno keramických žab. Zoologicky se nejspíš jedná o skokana zeleného (Rana klepton esculenta) , až na to že ten náš je bílý , měří přes třicet centimetrů a jak už jsem řekl, je keramický. Nevím jestli to spolu nějak souvisí, ale počet keramických skokanů zhruba odpovídá počtu aut které zde dříve parkovaly. Keramičtí skokani jsou neskutečně fádní , asi zhruba stejně fádní jako ona fotografická publikace , kterou před časem právem kritizoval mudd . Na fádnosti jim neubírají ani různorodé pózy , nudní jsou i skokani, kteří se právě páří a dokonce i ti , které umělec, snad v záchvatu lásky k barokní dynamice , připevnil na konec ohnutých kovových prutů ,čímž jaksi simuloval žabí skok. Jakmile vás omrzí představa, kterak keramický skokan dokončuje svůj oblouk , přistává mezi kameny a vzápětí se tříští na tisíc kousků , nic už váš pohled nerozjasní.
Žabáci jsou většinou zaměstnanců svorně nenáviděni. Obzvláště od té doby ,co se po podniku rozšířila poměrně uvěřitelná fáma , že jeden žabák vyšel bratru na čtyřicet tisíc, kterážto suma převyšuje plat značné části zaměstnanců až dvakrát. Tolik tedy k umění vzniklému především z potřeby nějak se uživit a podporovanému mecenáši s potřebou být především kulturní. Nechci aby to znělo neskromně, ale pokud se, v souvislosti s uměleckými výboji našeho podniku, má mluvit o skutečném umění, umění které vzniká především z vnitřní potřeby po sebevyjádření, budu se do toho muset vložit já!
Už delší dobu přemýšlím jak vylepšit tuto poněkud topornou sbírku výtvarných děl a myslím, že už jsem na to přišel. Můj návrh na trojrozměrnou koláž spočívá v tom, že se vezme socha Dívky která si češe vlasy , strčí se do vodotrysku, načež vznikne syntetické dílo nazvané: „Dívka která si češe vlasy , meje nohy a šmírujou jí přitom žáby.“ Že se bude jednat o významný kulturní počin lze vytušit i pravděpodobného autorova osudu, dá se čekat , že zemře hlady a nepochopen. Možná proto se mi ještě nepodařilo najít žádné spoluautory, bez kterých je realizace projektu nemožná. Vzhledem k použitému materiálu přepokládám,že ta holka bude těžká jako kráva.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 23.08.2005, 20:33:00

Komentáře

.. děkuju ... (GeoN - Mail - WWW) Vloženo 23.08.2005, 20:40:47
... jsem převážně trudomyslný ... už dlouho jsem se tak nepobavil ... :-) ... balzám na nervy ... :-)

:-))))))))))))))) (iko - Mail - WWW) Vloženo 23.08.2005, 20:49:50

(Kyklop - Mail - WWW) Vloženo 23.08.2005, 20:56:26
:-)))

Hurá! (Kixx - Mail - WWW) Vloženo 23.08.2005, 23:18:39
Jak je vidět, sídlištní "umění" z doby komančů nevymřelo. "Vzhůru ke hvězdám", které si pamatuju já ( plechová raketka na betonovým soklu) má své hrdé následovníky. Jen jsi zapomněl napsat, jaký materiál použila ruka Mistrova. Já to tipuju na beton. To tady má tradici.

Možná by se (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 23.08.2005, 23:51:16
na nádvoří vašeho podniku "s obstojným čistým ziskem" (vyplývajícím patrně z monopolního postavení na trhu a tudíž inertním vůči neschopnosti vedení:) dobře vyjímal nějakej Knížákův trpajzlik či jiný kriploid... :o)
http://www.jedinak.cz/stranky/knizak1.html

Bílá vrána? (Jago - Mail - WWW) Vloženo 24.08.2005, 08:24:13
Dovolte mi utěšit vás sdělením, že existují i výjimky, z toho jedna dokonce na jednom ústředním státním orgánu, v jehož vstupní hale již několik let vystavují svá díla výtvarníci (zpravidla malíři) různých směrů. Vystavující umělec je každý měsíc jiný, takže i notoričtí návštěvníci úřadu se mají pořád na co koukat. A abych uklidil případné znepokojené daňové poplatníky: onen úřad to nestojí nic, jen trochu dobré vůle poskytnout své prostory pro dobrou věc.

Binární, (galahad - Mail - WWW) Vloženo 24.08.2005, 11:03:01
ten spoluautor musí bejt nutně od vás z podniku?

Trudomyslnost , trpaslíci , mecenáši a na co si ještě vzpomenu (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.08.2005, 16:12:14
Proti trudomyslnosti prý pomáhá zpěv, je ovšem praxí ověřeno, že nikoliv ten můj.:o))

Materiál použitý k vysochání česajícího se děvčete je chválabohu ušlechtilěší než beton, tuším že se jedná o bronz

aTeo
náš podnik není monopolní, ale děláme co můžeme ;-)

jago
což o to poskytnou prostory je jistě skvělá věc, ale já vidím jisté riziko běžného mecenášství (tedy čistě finačního) v něčem jiném. IMHO je možná skvělá symbioza mezi mecenášem a umělcem, pokud mecenáš přesně ví co chce a je hledá umělce, který arozdíl od něj, má talnet jeho představy zhmotit. Jeden příklad za všechny, Karel IV a Petr Parléř. Pokud ovšem jediné co mecenáš chce, je být považován za kulturního, pak může se snadno stát dojnou krávou nějkého toho rutinovaného břídila. A což o to, pokud takhle někdo pouští žilou soukromníkovi, je mi to celkem salám- banán . Ale když si někdo udělá dojnou krávu z ministerstva kultury, to už jevím jistý neklid...

galahad
Spoluatoři nemusí být místní, ale procpak partu stěhováků přes ostrahu by bylo kouskem vpravdě husarským.:o)

Něco mě napadlo... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 24.08.2005, 19:09:40
...co je převléknout za partu studentů na exkurzi...

Dojná kráva (Jago - Mail - WWW) Vloženo 25.08.2005, 07:36:52
Vřelý souhlas! A nejde jen o ministerstvo kultu, i magistráty a obce vůbec dělají do kultury (v obou významech tohoto slovesa). A co podpora vědy a výzkumu? Tam je teprve pořádně drsný boj o zrno...
BTW oškubání fyzické osoby je skutečně jen její věcí, ale jinak by neměl být velký rozdíl mezi akcionářem očekávajícím maximální dividendy a daňovým poplatníkem, který by rád viděl účelné využití od něj vybraných daní.

Akcionáři (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.08.2005, 19:00:00
Jago
Já bych řekl že s těmi akcionáři je to ještě trochu jinak. Akcionář má pochopitelně zájem na dividendách ale rozhodně nemá nic proti budování určitého firemního image, protože taková podpora kulturních projektů je defakto jen jinou formou reklamy a pozitivní image firmy má mnohdy meřitelný vliv na zisk a tím pádem i na vyplácenou dividendu. Tenhle kulturní image je IMHO klidně možné vybudovat i z tzv: "umění pro umění" takže podporuje-li podnik ze svých pěněz cosi průměrného , akcionáři to může být venkocem fuk. Narozdíl od něj ,daňový poplatník má smůlu a při rozdělování divident mezi ministerstvem kultu a výkoným mazalem je tento v pozici kořena.

Ad Akcionáři (Jago - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 07:26:12
Takže bílí keramičtí skokani zelení jsou vlastně z tohoto hlediska OK :-)? Ale obecně samozřejmě souhlasím.

Akcionáři a..... daně (Medák - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 12:27:46
Je pravděpodobné že akcionářů se to až tolik nedotýká, protože podnik si tuhle "investici" odepíše z daní, takže to zase zaplatí daňoví poplatníci.

Ale dotýká (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 14:07:07
Nepodléhejte všeobecně rozšířenému omylu, že když se něco "odepíše z daní", je to nějaká výhra. Není, odepisuje se ze základu daně, ne z něj vypočtené částky daně. Zjednodušený příklad: Podnik zaplatil za citovanou ptákovinu sto, o které snížil zisk, na daních tudíž nezaplatil dejme tomu třicet, čistého tedy zaplatil sedmdesát a tyto peníze nemá. Nekoupí-li ptákovinu, nesníží svůj zisk o sto, zaplatí sice na daních třicet, ale těch sedmdesát má v kase jako zdaněný zisk k rozdělení mezi akcionáře. Takže tu ptákovinu nakonec zaplatí poplatníci i akcionáři.

Daně akcionáři a ještě něco.:o) (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 14:50:16
Já bych to viděl ještě jinak. Už jsem řekl, že tvorba image podniku je jen jiná forma reklamy. Podle téhle logiky by pak daňový poplatník byl platil každou reklamní kampaň a analogicky vlastně každou odepsatelnou investici. Tvrdit, že daňový poplatník je vždy zároveň podnikovým investorem, to se mi zdá trochu přes ruku..

Logika je správná, interpretace nikoliv. (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 15:39:04
Nejde o žádnou erární investici. Všimněte si, že už hodně dlouho nevybírají státy daň ze zisku, ale daň z příjmů. Základem této daně jsou všechny příjmy snížené o výdaje na dosažení, udržení a zajištění zisku. Podstatné tedy je, co zákon uznává za tyto tzv. odpočitatelné položky.
Ale o to mi nešlo - je-li investice účelná a přispěje-li aspoň nepřímo ke zvýšení výkonu firmy, je to v pořádku, proč ale investovat do blbostí, které firmě nic nepřinesou? To ovšem žádný zákon neposoudí, ale akcionáři by mohli.
A k té reklamě: ano, i náklady na reklamu jsou odpočitatelnou položkou - když se o vás neví, neprodáte. Tuším, že Henry Ford kdysi prohlásil, že polovina výdajů na reklamu jsou vyhozené peníze, bohužel se však neví, která ta polovina to je.

Komu se tím prospěje? :o) (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 18:28:15
Já bych řekl, že účelem téhle blbosti , je dělat dojem na významné návštěvy a předávat těmto návštěvám vzkaz: "podívejte se jak se nestaráme jen o ten špinavý zisk, ale taky o to, aby to tu bylo hezký" Návštěva po té , ohromena vysokou podnikovou kulturou, nahlíží na podnik čím dál tím příznivěji a u mnohých návštěv je VELMI záhodno aby na podnik nahlíželi pozitivně .Abych parafrázoval, jistá část pozitivního firemního image je tvořena podobnými maškarádami, jen nikdo přesně neví jak velká.:o) V tomhle smyslu bych to viděl jako investici, srovnatelnou příkladně s častým mytím fasády domu nebo podnikových vozů. Je sice pravdou že umělý park působí extrémně kýčovitě, leč je potřeba vzít v úvahu, že většina těch lidí na které to má púsobit, jsou lidé stejného střihu jako zadavatelé. JIná věc je, když se na to chudák zaměstnanec má dívat den co den. Rychle se to okouká a já jen čekám, kdy do vodotrysku někdo naleje šampon, případně zrealizuje jeden takový můj menší nápad, napsat fixou na záda každému žabákovi jméno, zvolené podle podoby toho kterého žabáka s tím kterým manažerem. ;-)

Fixa nestačí, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 22:15:40
to chce majzlík. Good luck!

Si řikal, že tam máte... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 28.08.2005, 09:25:17
...taky souložící žabáky. To by ten člověk s fixou (nebo majzlikem) moh něco zajímavýho profláknout... A zas si budou mít zaměstnanci o čem povidat...



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter