19.06.2005
Židobijec Jan Neruda
Mám jen malou poznámku na okraj dnes už poměrně nepřehledné debaty o Danielu Landovi. Jeden čtenář a díky mu za to, v té debatě připomněl antisemitismus Jana Nerudy. Znovu jsem si přečetl Nerudův spisek Pro strach židovský a s plnou vážností prohlašuji, že mezi Nerudou a Osvětimí lze narýsovat čáru nepříliš zakřivenou.Neruda je tudíž nepochybně pevnou součástí myšlenkového podhoubí antisemitismu a nepřímo i pozdějšího holocaustu. Rád bych , především těm lidem, kteří považují za společensky nepřijatelné poslouchat Landu, položil otázku: Je společensky přijatelné učit se ve škole o Povídkách malostranských? Abyste mi dobře rozuměli, nechci jen planě provokovat, rád bych věděl , jestli ti co považují Landu za nebezpečného ideologa filozofie rasismu, jsou ochotni aplikovat stejný klíč i na Nerudu a dotáhnout tento závěr až do logických konců, tedy k vyobcování Nerudy z české literatury.
Moje východisko pro takovou debatu je poměrně jednoduché. Orlíkovský rasismus starých fláků Daniela Landy je pro mě nepřijatelný , ale nehodlám přehlížet že později o sobě v souvislosti s Orlíkem několikrát prohlásil , že byl idiot a že tohoto období lituje. Jeho spoluhráči Davidu Matáskovi bylo odpuštěno a je dnes respektovaným hercem. Landa si nepřestal zahrávat s politicky okrajovými názory a je tudíž dodnes kontroverzní figurou.
Já ovšem nemám nejmenší problém roztřídit cokoliv co Landa dělá , do jen minimálně se překrývajících krabiček. Například: Bílá liga – Nepřijatelné, Valčík – Chlapácké , Kytky pro tebe – tak chlapácké až trapné, Pozdrav z fronty – Velmi dobré , 1938 – Úderné, trefné, velmi vlastenecké , Rockquiem – zajímavé , Kryl – Nepříliš povedené, Na obzoru ani mrak – Zábavné, ORDO LUMEN TEMPLI – divné a tak dále a tak dále..
Věcná otázka pak zní, proč právo Nerudy na podobné škatulkování a posuzování každého „Nerudy“ odděleně, je obecně považováno za silnější, než u Landy. Je to jen a jen proto, že fyzický Neruda už je mrtvý a nemůže dál působit? Ale co potom Neruda duchovní, Neruda jako odkaz? Už samotné umístění Nerudova článku na serveru Zvědavec dokazuje, že i po smrti Nerudův antisemitismus dál vrhá účinný stín. Nerudovská otázka pro dnešní den tudíž zní: Co s ním? A moje technická poznámka k téhle otázce. Moc bych prosil o věcnou debatu bez emocí a osobních výpadů a především bych prosil debatu zaměřenou na rozdíly mezi Landou a Nerudou. Cítí-li někdo potřebu vyjádřit svůj názor výhradně na pana Landu, nechť tak učiní pod minulým článkem. . Díky předem.
Komentáře
Binární, (galahad - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 12:08:32
já mám dojem, že rozdíl mezi Nerudou a Landou bude něco na způsob toho, co jsme řešili na mém blogu - Havel vs. Masaryk. Ve finále jsme tuším došli k závěru, že na Havla je prostě jen víc vidět. Jako náš současník má Landa tedy tu nevýhodu, že jeho postoje a názory jsou každému dostatečně známy. Ale o Nerudově antisemitismu bych neměl ani páru, kdybych si ten spisek nepřečetl...
A něco malého pro odlehčení. Odkud pak je tohle:
"Dobře, dobře, ale kromě kanalizace, lékařské péče, vzdělání, vína, veřejného pořádku, zavlažování, silnic, zásobování pitnou vodou, co kdy dobrého pro NÁS Římané udělali?"
"Přinesli mír!"
"Mír... s mírem se jdi bodnout!"
(jilm - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 12:31:52
Díky za ten odkaz.
Tohle je velmi zajímavé téma a řekl bych, že bys měl na měsíc co psát, pokud by ses toho držel delší dobu. :-)
Nejprve bych chtěl říct, že mě velmi zaujalo, cituji: "Nikdy se neřekne "židovský Němec", "židovský Polák", nýbrž jen "polský Žid", "ruský Žid"". Zní to jako jazyková hříčka, ale podle mě je tohle základní problém soužití s jakoukoliv menšinou. Nedíváme se na ně jako na jiné Čechy, ale jako na cizince v Česku.
Jinak je ten text pro mě dost nepříjemný, jelikož z dnešního pohledu je naprosto nepřijatelný. Pokud bych ovšem měl říci důvody, proč mi případ Landa připadá trochu odlišný pak to jsou:
1) Landa je daleko vulgárnější a primitivnější. Nicméně je pravda, že to na věci mnoho nemění.
2) Vžijme se do 19. století. Období velkých změn. Období vzniku nacionalismu se všemi jeho pozitivními a negativními projevy. Pravda, takový Masaryk byl také "nacionalista" a nebyl přitom antisemita.
3) Právě proto, že uplynulo těch 150, či kolik, let, je doba jiná a je třeba věci posuzovat jinak. Dnes již máme historickou zkušenost, že vyhraněný nacionalismus je špatný. To je něco, co by v 19. století nikoho nenapadlo. Takový F. X. Šalda píše jako o samozřejmosti, že nacionalismus je základ všeho dobra (škoda že to nemám po ruce, byl to zajímavý citát). Není myslím úplně šťastné sahat pro obhajobu součastnosti do minulosti. Karel IV. byl diktátor. Přesto ho za to nebudu odsuzovat, jelikož ve své době to bylo normální, bylo to to nejlepší možné. Dnes by to bylo naprosto nepřijatelné. Doba se mění, nároky na lidi také. Tohle je myslím asi nejsilnější argument, proč Nerudu nelze s Landou srovnávat. Neruda by dnes antisemita nebyl, tím jsem si jist.
4) Ano, jedním z méně podstatných důvodů je to, že Neruda je historie, kdyžto Landa je součastnost. Antisemitismus Nerudy je jakási historická skutečnost, která, přestože ve svém článku tvrdíš opak, nemá na náš dnešní život buď žádný, nebo prakticky žádný vliv. Nacionalismus Landy některým lidem imponuje a hrozí, že by ho vynesl v politice vysoko, což už by bylo nebezpečné pro kvalitu mého života a kvalitu života mých spoluobčanů. Je potřeba neustále zdůrazňovat, že být nácek není normální. Proto se zaručeně pod každým článkem o Landovi objeví někdo jako já.
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 16:23:56
1. čím kultivovanější ideolog rasismu tím horší
2. Už člověk 19 století by měl vědět, že pogrom je zlo a podle toho zaujímat postoje.
3. Z bodu tři vyplývá, že právo na zhodnocení "neorlíckého díla" bude míít Landa až 150 let po jeho smrti a to bude nepochybně cca 150 let po mojí srmti a mě se nechce čekat tak dlouho
4. Živý Landa se může bránit, (a IMHO se opravdu bude bránit) když jeho jméno někdo namaluje na štít bojovníkům rasové války. Mrtvý Neruda se bránit nemůže a proto jím Stvora může mávat když probírá na svém serveru "židovskou otázku"
Souhlas (cho-manno - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 17:44:58
No necekal jsem, ze muj drobny prispevek k tak rozsahle debate o landovi bude mit vubec nakou odezvu... Podle mne je to casem, ale ne ze to bylo pred 150 let. ale pred a po 2.svetove valce. Pac naci nemecko nam ukazalo kam az muze dojit rasova nesnasenlivost. Souhlasim s jilmem v bode 3. Nebylo mozna nejmoudrejsi snazit se ospravedlnit soucasnost minulosti, ale landu rad posloucham, ne kvuli jeho minulosti, ale kvuli tomu, ze se mi libi jeho hudba, hudba co dokaze vzbudit nake emoce, pocity(viz pisnicka 1938).
ad cho-manno... (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 18:14:45
kterýse zřejmě předtím podepsal jako občasný čtenář.:o)
On ten příspěvek byl sice drobný , ale důležitý. Totiž , v debatě Landovi je obtížné zaspívat nějaký nový motiv, ale tobě se to povedlo. Všichni ostatní (včetně mě) jsme jen zopakovali už tisíckrát omleté. Poukaz na Nerudu je nové světlo, zdálo se mi že ten poukaz trochu zapadnul a tak jsem ho takhle zdůraznil. Jako svůj skromný příspěvek jsem pak dodal jen dohledání toho pamfletu a také drobný poukaz na to, že konverze Landova spoluhráče z Orlíku je považována za dokonalou a dnes je váženým
členem činohry Národního divadla. O své minulosti, narozdíl od Landy nemluví vůbec.
(Kixx - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 18:40:09
Díky za ten odkaz o Nerudovi, teď už přesněji vím, co měl na mysli K. E. Sidon v knížce KDYŽ UŘMÍT, TAK V JERUZALÉMĚ:
"Jan Neruda měl jako kluk židovského oblíbence, a jak to sám uveřejnil v jednom ze svých antisemitských článků, měl ho velice rád a neustále ho objímal a líbal. Dlouho si však nevšiml, že židovskému chlapečkovi jsou jeho projevy lásky nepříjemné. Až jednou si všiml jeho šklebu a byl tím tak raněn, že za to až do smrti nenáviděl všechny Židy. Raději tedy žádné líbání a žádný antisemitismus. To je horoucí přání všech Židů."
Teprve v dospělosti se dozvídáme i "jiné" věci o "pilířích"; B. Němcová a její (ryze ženský) způsob, jak sehnat v bídě peníze ( mám pro to pochopení) nebo Marxův nacismus: vůdčí rolí dělnictva mínil vůdčí roli NĚMECKÉHO dělnictva a Čechům vzkázal ať už přestanou s tím hlášením se k méněcenným Slovanům ( bohužel si nedokážu vzpomenout na místo, kde jsem to četl... kdyby snad někdo věděl :) )
Z "fašismu", "nacismu", "nacionalismu", "antisemitismu" atd. se staly klacky, či spíše velmi ohebné gumové hadice, kterými lze mlátit vpodstatě kterákoliv záda.( viz. čas od času se opakující diskuse v Izraeli o nesmyslnosti a priori dávat kritiku Izraele do jedné roviny s antisemitismem). Stačí si jen vytvořit jejich definici podle vlastního gusta a politického názoru. Ale jejich splývání v něčích očích chápu; pro mě taky splývá stalinismus, internacionalismus, eurokomunismus, anarchismus či trockismus do jedné jediné krvavé skvrny, která jako jediná ideologie se nacismu vyrovná.
galahad (anjin-san - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 19:17:53
no preci the monthy python's life of brian, to snad vi kazde male dite, ne? ;)
2Kixx (Kamojedov - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 22:49:59
Češi si to u Marxe rozlili podporou při potlačení revoluční Vídně v roce 1848.
Příslušné denunciace by se tuším daly najít v Marxových Neue Rheinische Zeitung z podzimu 1848. Myslím, že tam vykřikoval, že český národní fanatismus je tím nejužitečnějším nástrojem, který kdy vídeňská kamarila měla.
ad Kamojedov (Kixx - Mail - WWW) Vloženo 20.06.2005, 00:12:39
Díky. Obávám se však, že jsem to určitě nečetl v něčem takovém (Neue Rheinische Zeitung), ale patrně to byl zdroj pro článek na toto téma ( když o tom tak přemýšlím, mohlo to být v Tvaru (?))
Pikantní (v kontextu celé téhle diskuse) je Marxův židovský původ, ale on se považoval za Němce ( žádný židovský Němec nebo německý Žid), poněkud tím panu Nerudovi vybočuje z řady.
(Kixx - Mail - WWW) Vloženo 20.06.2005, 00:50:40
ad jilm: rád byh si to ujasnil - Landa je fašista nebo nacista? Používáš pro něj oba "názvy". Rovnítko mezi ně nelze dávat ( fašisté nebyli rasisté napříkl.)... tedy, lze, ale to obvykle dělají lidé, po které je faš. a nac. vše od socdem napravo. To ty, jak soudím nejsi.
A větu: " S křížem hákovým jděte do p*dele" zpíval taky Landa.
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 20.06.2005, 08:55:38
ad Kixx
ten textík o hákovém kříži dokazuje jednu věc. Pro posuzování Landy jsme nepochybně oba ve výhodě proti jeho odpůrcům protože narozdíl od nich známe jeho dílo. O sobě si truofnu říct, že dokonce velmi dobře. Díky tomu přesně vím, že od dob alba Ulice, není dost dobře možný obvinit Landu z ničeho horšího, než je vlastenčení až k nacionalismu. A ani v době , kdy spolu s Matáskem (proč na něj se pořád zapomíná)
vyřvávali "Bíla liga - bílá síla" nenapsal nic tak promyšleně odsuzujícího jako Neruda. Většina textů z dob Orlíku jsou skutečně pubertální výkřiky typu "cikány mentalitou omlouváte a nám hrozí kriminál" a pod dobně, což mezi námy děvčaty , si tady myslí dodnes kde kdo, ale jen Landa měl svýho času odvahu říct nahlas co si myslí a dodnes za to platí. Nebo snad ne?
(K - Mail - WWW) Vloženo 20.06.2005, 21:35:34
...Dnes již máme historickou zkušenost, že vyhraněný nacionalismus je špatný. To je něco, co by v 19. století nikoho nenapadlo. Takový F. X. Šalda píše jako o samozřejmosti, že nacionalismus je základ všeho dobra (škoda že to nemám po ruce, byl to zajímavý citát...
Baže, to ty trouby v 19. století napadnout nemohlo. Jen nějaký Dr. Johnson se v pátek 7. dubna 1775 nechal
slyšet, že patriotismus je poslední útočiště darebáků.
Kixx: (jilm - Mail - WWW) Vloženo 23.06.2005, 12:15:59
Jestli je Landa fašista, rasista, nacista či nacionalista je podle mě těžké říct. Řekl bych, že Landa je směs toho všeho, zabalená do podivné kýčovitosti. Tak to ale dnes s jakýmkoliv, především pravicovým, extrémismem. V minulosti se neosvědčil, takže se k ní nedá dost dobře odvolávat. Proto je to jen prázdná skořápka plná prázdných hesel. Skutečnou alternativu demokracii nepředstavují, jelikož celý program neo-cokoliv je složen jen z výkřiků. "Čechy Čechum." "Nic než Národ." "Smrt Němcům/Židům/Američanům/Romům/Ukrajincům/Černochům" atd.
Proto se omlouvám, ale neumím odpovědět. Zařadit se dá pouze někdo, kdo má ucelený obrázek o světě. Jenže Landa je nula.
(Pachollini - Mail - WWW) Vloženo 26.06.2005, 17:17:12
Abys neřekl, že se vyhýbám odpovědi: http://seky.nahory.net/2005/06/neruda-antisemitismus/
Podivné (clifff - Mail - WWW) Vloženo 14.01.2006, 23:01:09
Podivná polemika o lidech na těchto stránkách. Podivná polemika o J.Nerudovi. Všichni zapomínáte, že Neruda byl Němec a Žid. V době Obrození velice těžce nesla Německá "menšina" omezování svých práv. O tom cosi by mohl mluvit A. Einstein za svého působení v Praze (jednoznačně se stavěl na stranu Němců-a to i v případě České university). Ovšem toto je pečlivě censurováno. Toto ale nelze jen tak jednoduše napsat o J.Nerudovi. Byl Žid, a proč napsal tak (mírně rěčeno) nelichotivé řádky o mezinárodním Židovstvu je velice povážlivé. Zde opět zasáhla censura. Já jsem na Pro strach židovský narazil náhodou včera, a jsem šokován, proč tento fundovaný a aktuální materiál (140let) byl tak dlouho skryt. Kdo má na tomto zájem ?
Kdo nic nezná, musí všemu věřit (novykult - Mail - WWW) Vloženo 15.02.2006, 20:20:59
Píseň 1938 zpívá o naší situaci ty neznalá pičo.
Jak řekl Jan Neruda: "Kdo nic nezná, musí všemu věřit.
Nestrašte se (Strašosoba - Mail - WWW) Vloženo 31.10.2010, 13:02:52
Říká se, že křídlo vzniklo potřebou létat, i v Bibli stojí "hledejte a naleznete". Někteří, a není jich málo, hledají všude nepřátele a antisemity. No, když je tak chcete... podle mě je Landa silná osobnost a připadá mi jako strategická podělávka mu přišívat něco, čeho se sám zřekl, a ještě jít proti němu. Když vás obviním, že někoho nesnášíte, opakovaně, dostanete za něj nakládačku, začnete ho mít rádi? Vám by vadilo, kdyby byl prosemita, že?
Přidání komentáře...

