Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

10.06.2005
Démonická zkratka RU 486

Pod tímto označením se skrývá proklínaná i milovaná potratová pilulka a jelikož se dnes znovu objevují pokusy o její registraci v ČR , budeme nepochybně v nejbližší době svědky nemalého množství emotivních přestřelek mezi zastánci a odpůrci potratů, při nichž se obě skupiny budou navzájem obviňovat ze slušné řádky nekalých úmyslů.

Co se mě týče, tak já si myslím, že rozhodnutí o potratu  je osobní věcí   každého a ačkoliv mě náš benevolentní zákon nikdy k ničemu nebyl, jsem rád , že ho máme. A  na druhou stranu, pokud je někdo přesvědčený, že bůh či nejvyšší šaman,  mu ukládá povinnost souložit bez antikoncepce a rodit co rok jedno dítě, tak je to venkoncem jeho problém a moje zbytečná starost,  přinejmenším do té doby, dokud po mě nebude chtít abych mu ty děti živil. Jinými slovy , vyznává-li někdo heslo Deus providebit je to jeho věc, ale musí si uvědomit , že já , navzdory jisté ochotě ke slitovnosti, nejsem bůh.
Ovšem i přes jasný postoj k interrupcím  se  poměrně nerad účastním debat mezi zastánci a odpůrci potratů a to asi hlavně proto, že mě někdy až rozčilují ty téměř pod pásové údery, které si obě strany sporu navzájem uštědřují.
 Například. Většina zastánců potratů , které já znám, je v tomto směru pro svobodnou volbu za všech okolností. Ovšem v debatě s odpůrci mají pokryteckou tendenci zdůvodňovat potraty především medicínsky a poukazováním na různé hypotetické zdravotní konstrukce pak tisknou papežovi věrné do kouta tak dlouho, až  těm nezbude než z onoho kouta křičet, že dvě přirozené smrti jsou lepší, než jedna vražda, což možná zní někdy trochu divně i jim samotným.
Na oplátku pak odpůrci potratů považují snad všechny jejich zastánce za poživačné, lehkomyslné chlípníky a odmítají uznat fakt, že mnohé ženy přistupují k potratu až po bolestivém váhání a s nelehkým srdcem.
V důsledku podobných debatních praktik pak celá diskuse pochopitelně nesměřuje k žádným rozumným závěrům, je pouhou přehlídkou oboustranného  svatého zanícení a mě je šestatřicet a záchvatům svatého zanícení už nepropadám tak snadno jako v letech, kdy by mě  John Lennon ještě věřil a dokud není ohrožena samotná podstata našeho současného interrupčního zákona, zůstávám celkem v klidu.
 Takže když tu teď chci psát o svém názoru na potratovou  pilulku, neberu to jako další polínko do ohně debaty a ani nemám ambici hromadit kolem sebe přívržence a čelit s nimi odpůrcům, především proto, že můj názor na RU 486 se neskládá ze svatých pravd , ale spíše nejasných pocitů a já mám prostě jen potřebu ty pocity zformulovat nahlas, mimo jiné proto, abych slyšel , jak to bude znít.
Dámy a pánové, kolegové a kolegyně , ctění kolemjdoucí, já si nemůžu pomoct, ale mě se  tahle myšlenka s potratem prováděným tabletkou příliš nezamlouvá. Proč?. Inu zdá se mi, že takhle technologie zas o krůček přiblížila dobu, kdy se potrat vymkne z lékařské kontroly. Já vím, je mi jasné, že vzhledem k okolnostem by případná registrace byla formulována asi hodně přísně, počítám že indikace bude vždy záležet na lékaři a na prodej RU 486 v lékárnách a nedej bože u benzínových pump, zcela určitě nedojde ale i tak se mi byť drobný nášlap tímhle směrem moc nelíbí.
Potrat byl a je a bude citelným a nepřirozeným zásahem do přirozeného procesu a jako takový by měl být brán velmi vážně , bez ohledu na použitou technologii. Tady totiž nejde jen o fyziologické aspekty,  v těch je RU 486 asi opravdu šetrnější, ale spíš o psychologické, pilulka je koncipována k užití v co nejčasnějším stadiu těhotenství a tím vlastně vytváří tlak na co nejrychlejší rozhodnutí a já jsem upřímně přesvědčený, že k tak závažnému zákroku by se nemělo přistupovat jen s minimálním časem na rozmyšlenou. Žen které se rozhodly pro interrupci a později svého rozhodnutí litovaly je myslím dost a potratová pilulka  má potenciál jejich řady rozmnožovat.
Kromě toho zde vzniká prostor pro velmi čilý a lukrativní černý trh a buďte ujištěni, že tohle není nějaké plané panikaření ,kterým mě nakazili fanatičtí protipotratáři. Obchodu s léky tak trochu vidím pod sukně a protlačit na černý trh jistý objem v podstatě jakéhokoliv preparátu je daleko snadnější, než by se vám zdálo i v nejdivočejších snech. Neříkám, že by bylo snadné celý černý trh uspokojit, ale o něco takového by nikdo ani nestál, nejlepší černý trh, je hladový. A věřte , že poptávka po potratové pilulce za každou cenu , by nebyla malá.
Řešila by problémy mnoha teenagerů dřív, než by si rodiče vůbec všimli, že jejich potomci nějaký problém  mají. Jak hluboko do kapsy by byla ochotná sáhnout blondýna, které by hrozilo ,že blonďákovi porodí Itala? Kolik peněz by zaplatil učitel aby se studence nenarodil další studentík, zvláště když pod rukou sehnaná tabletka všechno vyřeší bez vědomí kohokoliv jiného, včetně lékaře?
Kdyby alespoň potrat misoprostolem byl skutečně bezproblémový a prostý všeho rizika, ale to on bohužel není. Provádět jej bez dohledu lékaře není ten nejlepší nápad, případy kdy účinná látka odvedla svou práci jen zčásti už mají dokonce svou první oběť. 
Nehledě na to, že ačkoliv slovům jako „zisk“ nebo „kapitalismus“ nějak nemám moc co vytknout, , jsou to slova a principy kterých se nebojím, přesto se mi zdá, že potratová tabletka se pokouší posunovat hranice přijatelného byznysu zas o krůček dál. Jistě i dnes na potratech někde někdo vydělává, ale  vpád dravého farmaceutického vlka se všemi nezdravými návyky to je něco úplně jiného a ne zrovna pěkného.
Přes všechny výše uvedené výhrady ovšem zůstávám realistou. Ony neustálé proměny světa kolem nás, kterým z nedostatku lepšího výrazu říkáme pokrok, se nedají zastavit , tlak na uznání RU 486 jistě slábnout nebude a tak jednoho dne bude potratová pilulka povolena i u nás. Rozhodně netvrdím, že se v důsledku toho náš svět zhroutí. Jen do seznamu věcí , před kterými bude potřeba varovat vlastní děti , přibude další položka; neuvážené a neodborné používání potratové pilulky.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 10.06.2005, 8:59:11

Komentáře

(Alka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 09:34:31
Postkoitální antikoncepční tableta je u nás běžně k dostání i dnes. http://www.nemkadan.cz/klientum/cenik/cenik_lekarske_vykony.htm 1.6.D - cena 150,- Kč. V čem je RU 486 převratná ?

(Alka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 09:45:00
Nejsem lékař. Vidím rozdíl slov, potrat - antikoncepce, nevidím rozíl funkce, výsledku - zabití a vypuzení vznikajícího plodu. Je to rozdíl časový ? Ta definice se mi jeví vágní.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 09:47:29
Postkoitální antikonceppce není totéž co chemický potrat. PK antikoncepce zabraňuje početí či uhnízdění vajíčka , používá se bezprostředně po nechráněném styku tj v době kdy těhoteství ještě nenastalo. Chemický potrat hormonální cestou "vyhladoví" už počatý plod. U PK antikocepce tudíž nedochází k přerušení těhoteství a odpadají tak komplikace s vypuzením plodu. Právě nejednoduchost vypuzení plodu vnáší do této technologie ona rizika, pro které je lepší ji mít pod lékařským dozorem. Mimojiné i to jak snadno i evidetně inteligetní lidé zaměňují potratovou pilulku za postkoitální antikocepci , je další minusový dob pro ni.

(Alka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 09:52:26
Dík. Tyto informace jsou určitě potřeba. Já to nikdy neužíval :-), takže v tom nemám jasno.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 09:55:36
To u nás doma od jisté doby se osvěta v tomto směru opět zvýšila.:o)
http://binarniladin.bloguje.cz/99240_item.php

(Freya - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 10:13:01
Argumenty hlásající, že tenhle prostředek povede ke zlidovění potratů a že si pro to každá zájemkyně může prostě dojít do lékárny (nebo "k pumpě", což je úplná blbost), jsou imho zcestné. Má to být na předpis. Žena bude pár dní brát medikamenty, které přeruší výživu plodu, a pak půjde za doktorem a dostane injekci k vypuzení plodu. To není nějaký potrat podomácku, jehlicí a úplně bez lékařského dohledu.

Pokud vím, tak takový včasný a bezproblémový potrat vypadá jako silnější menstruační krvácení. To se stane v drtivé většině případů. Když se vyskytnou komplikace, není snad až takový problém jít s tím okamžitě k lékaři.

Pokud bych já měla někdy jít na potrat, určitě bych nejdřív zvolila pilulku, protože se mi prostě moc nezamlouvá představa, že se ve mně budou doktoři něčím hrabat, jakkoli je to bezpečný zákrok. Zavedení RU-486 vidím jako příznivý krok směrem k odstresování potratu.

Mimochodem, stále nemůžu pochopit logiku všelijakých Hnutí pro život a jim podobných aktivistů, kteří při každém obnovení celospolečenské diskuse na tohle téma vystrčí růžky a snaží se interrupce omezit nebo pokud možno úplně zakázat. Je nikdo k potratům nenutí a děti si můžou rodit jako na běžícím páse. Nevidím důvod, proč by měli ostatním kecat do života.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 10:23:59
Píšu, že registrace pravděpodobně povolí indikaci jen za přísných podmínek, žádné volné nakládání, vše jen pod dozorem atd. Obávám se , že už proto si asi nebudeš moci vybrat, volba metody bude asi vždy záležet na lékaři. Já osobně netvrdím, že tahle metoda NUTNĚ povede ke zlidovění potratů, ale myslím, že by tam vést MOHLA a proto se mi nelíbí.

S tím, že aktivisté rádi využijí každé příležiststi pro pokus o zákaz potratů souhlasím a taky trochu proto jsem si vzal jako příznivec potratů těch pár argumentů proti RU 486 na sebe :o))

tedy... souhlasím s tím postřehem o aktivistech, nikoliv s jejich cíly.:o)

(aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 10:40:23
Měl jsem na to názor, ale nějak jsem ho potratil. No nic, na světě je názorů jako sraček, takže vlastně o nic nejde... :)

(Mona Lisa - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 11:34:48
Zlidovění potratů - to je tedy terminus technicus! Zkuste se mrknout na statistiky - potratovost klesá a klesá - tudy vede cesta. A pro ten zbytek nechť je to co nejjednodušší, tedy ve smyslu, jak řekla Freya, nejméně stressové fyzicky i psychicky.

(Enny - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 11:51:55
Potrat je hnusná věc, ale zakázat ho je blbost. Bylo mě tenkrát 17. Bolelo to, ale psychickou újmou jsem netrpěla. Bude to asi tím, že prostě nejsem rodinný typ. Mám jedno dítě a to mi stačí.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 12:53:28
Počet potratů klesá a to je opravdu dobře, a já si právě říkám, jestli by přílišná lehkost neměla tendence ten pozitivní trend obracet.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 13:29:41
aTeo, tvůj názor bude chybět minimálně tobě. Jak budeš vypadat ve společosti, až všichni budou předvádět své názory a ty tam budeš stát s prázdnou hlavou?..:o))

(Kverty - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 13:35:53
I kdyz jsem "proti potratum", tedy povazuji potrat za spatny v libovolnem stadiu plodu (i v dobe kdy se pouziva postkoitalni "antikoncepce"), jsem rozhodne proti jeho zakazu. Restrikce nikam nevede, potreba je dat tem, co o potratu uvazuji, jinou moznost (pomoc do zacatku, utajeny porod,...). Potratu u nas ubyva i bez zakazu.
Jinak zcela souhlasim s Binarni kritikou "debat" o potratech zcela souhlasim.

(Mona Lisa - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 14:33:25
Počet potratů klesá přesto, že byla zavedena jednodušší miniinterupce (není třeba hispitalizace)... není to dost podobné? Zdá se že dost podceňuješ hlavní aktérky celé té záležitosti - ženy. Přestanou brát antikoncepci, protože je pilulka na potrat?

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 14:38:45
V podstatě si myslím, že každý člověk by měl o svém životě mít právo rozhodovat, tedy i o tom, zda je připraven mít dítě. Pak se automaticky dostávám k tomu, že by každý měl přemýšlet už o tom, jestli umí nevyrábět nechtěné děti ( i když občas se prostě zadaří, dá se riziko minimalizovat). Určité "výchovné" riziko potratové pilulky vidím v tom, že někteří nezodpovědní si mohou snadno říct, že není třeba prevence, když stačí spolknout prášek a je po problému. Proč antikoncepci brát celý měsíc a platit za ní vysoké peníze, když stačí slupnout jeden prášek - řečeno s nadsázkou. Navíc by to u méně informovaných mohlo snadno navodit falešnou představu, že vlastně o nic nejde (podobný negativní efekt vznikl např. při zjednodušení rozvodů a přitom je to také velmi užitečná věc.)
Jinak jsem pro každou novou metodu, která v případě potřeby umožní menší stres jak psychický tak i fyzický. Ale při zjednodušování by měl být určitě kladen zvýšený důraz na osvětu a výchovu, jinak souhlasím s Binárním, že by se mohl projevit (byť i dočasně) negativní efekt šikovné tabletky . :-)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 14:42:17
Než jsem dopsala komentář, už něco podobného ve zkratce řekla Mona Lisa, čímž jsem napsala již vyřčené. :-)

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 15:16:56
Nevím jestli to srovnání s mininterupcí je úplně přesné. RU 486 je tak podobná antikoncepci, že mnozí snadno zamění jedno za druhé. (jak dokazuje i alkův dotaz na začátku téhle debaty, ovšem uznávám, že alka zřejmě zatím neměl důvod si k tématu zjištovat žádné podrobnosti.)A jak je vidět i žena-Letinka si myslí, že by k výkyvu dojít mohlo.
Psal jsem, že moje nelibost nad potratovou pilulkou se skládá převážně z pocitů, naštěstí zrovna v tomhle ohledu bude časem možné přestat na pocity spoléhat, protože jsou země kde už byla pilulka uvolněna takže časem bude možnése opřít o nějaká čísla a uvidíme.

(Alka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 17:13:00
Vyšel jsem ze vzpomínky. Před lety jsem potkal kolegyni po ránu jinde, než bych čekal. Byla tak rozrušená, že mi sama sdělila, že měla večer "nehodu" a shání postkoitální inter. tabletu. Myslel jsem, že RU486 je určena pro tyto situace. Podcenil jsem jiné možnosti, protože mi dá trochu práce si je představit. Když manželka otěhotněla, neplánovali jsme to zrovna tak, nicméně neodmítali, to bychom volili jiná řešení antikoncepce. Připadá mi trochu divné, zjistí-li žena překvapeně, že je třeba 4-6 týdnů těhotná. Jistě ne nemožné. Váš názor, dámy ?
Statistika je jistě zajímavá. Ale co naše dcery ?! :-)

(Alka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 17:19:08
Asi jsem úplně opomněl ženy, pro které je potrat formou antikoncepce !?
Tak to už vůbec nechápu.

( - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 17:26:27
Velmi pěkný rozbor tématu. Osobně jsem spíše optimista ohledně rozumu (nastávajících) matek:
> mnohé ženy přistupují k potratu až po bolestivém váhání a s nelehkým srdcem
Já bych řekl, klidně bych se i vsadil, že to bude drtivá většina a ty, které ne, bych považoval za ... nezdravé, vyšinuté?

(Pachollini - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 17:27:23
Ten minulý příspěvek není anonymní, jenom jsem se zapomněl podepsat.

(Mona Lisa - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 20:58:27
Chlapci, chlapci, tak se mi zdá, že se celá diskuze šine někam, co by se dalo charakterizovat jako o nás bez nás. Alka vykazuje naprostou neznalost věci, plete si pojmy. Nestačím se divit. Radši to nechte koňovi...

Alkovi (Alraune - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 21:05:58
No, dnes už jsem stará moudrá makovice, ale když mi bylo šestnáct a zahajovala jsem svůj "sexuální život" (což bylo, mimochodem, ještě za komunistů), nebyla jsem ani schopná poznanat, jestli partner ejakuloval, nebo ne... Včechno vyžaduje praxi a zkušenosti, takže k nechtěnému početí klidně dojít může, obzvlášť, když se taková telata sejdou dvě.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 21:10:04
O kom bez koho? Za prvé, jen debatujeme a nic nerozhodujeme a za druhé, nemám pocit že by tu komukoliv bylo jakoliv bráněno se vyjádřit. Tvrzení "o někom bez někoho" se mi zdá poněkud unáhlené. Za Alku mluvit nemůžu ale mám dojem že se v tom posledním příspěvku prostě překlepl, mě osobně se to při psaní taky stalo a minimálně jednou jsem napsal antikoncepční piluka , místo potratová.

(neviâthiel - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 22:40:19
Pachollini: řekni to rovnou, dáma z E55.
Potratovost klesá jednoduše proto, že už dneska nejsou 16letí blbí a aspoń si vezmou ochranu...
Alka: Těhotenství se nezjistí ze dne na den, takže nechápu, čemu se divíš. Málo žen má opravdu pravidelný 28denní cyklus a první dva měsíce naskočí, než se zjistí, že to neb yla vynechávka. A vím o telatech, z nichž jedna to zjistila až ve 4. měsíci a druhá, když někdy v rané fázi samovolně potratila.

Ale nemělo by se zapomínat, (aTeo všem;) - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 23:40:18
že končí vegetační období Smetanky lékařské (Taraxacum officinale), známé pod názvem Pampeliška... ;)

No, malé odlehčení asi neuškodí... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 11.06.2005, 11:55:33
Kdysi kdesi jsem se dočetl, že třeba mladé angličanky věří, že neotěhotní, když:
1) Okamžitě po souloži vypijí sklenici teplého mléka...
2) Okamžitě po souloži si příslušné místa opláchnou horkou vodou...
3) Při souloži si zakryjí obličej...

UTFG (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 11.06.2005, 12:05:42
Jo, podařilo se mi to najít
http://sex.dama.cz/clanek.php?d=1117
, ovšem jen aby to nebyl stejný HOAX jako tohle
http://yenni.bloguje.cz/159343_item.php

:o)))) (galahad - Mail - WWW) Vloženo 11.06.2005, 13:04:53
Já myslím, že tomuhle se dá věřit. Podepřel bych to britskou zálibou v ptákovinách a faktem, že jsem to tehdá vyčetl v jednom tehdy ještě důvěryhodném plátku...

vsadila bych (dáma s laufem - Mail - WWW) Vloženo 13.06.2005, 15:17:34
na natáčky na hlavě a teplákovku s lampasama:-)))
Pak otěhotnění nehrozí

;o)))))))))))))) (galahad - Mail - WWW) Vloženo 13.06.2005, 15:35:33
Přidal bych brýle s dnama od půllitru místo čoček...

jégrovo zateplení (dáma s laufem - Mail - WWW) Vloženo 13.06.2005, 16:20:13
v kombinaci s vytahanejma vlněnejma ponožkama se taky osvědčilo. další dítě nemám:-)))

Děkuji Alraune (Alka - Mail - WWW) Vloženo 13.06.2005, 18:07:55
za nádherný komentář. Ostatním za shovívavost. Vzpomněl jsem si v té souvislosti na starý bonmot: Plné moudrosti se nám v životě dostane vždy přesně v tom okamžiku, kdy nám bude úplně k ničemu..... :-)

Konečně (Alka - Mail - WWW) Vloženo 14.06.2005, 10:45:26
jsem se dostal k přečtení odkazu na "Neočekávané poučení" a velmi se pobavil. Dík. Tím spíš, že jsem na tom podobně. Obě děti jsme počali "vatikánskou ruletou", pak teprve přišel čas skutečné antikoncepce. Děti jsou 3,5 roku od sebe. Jó láska je láska :-)



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter