Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

4.06.2005
Hoří člověk

Upálení za živa. Představa která by měla vyvolávat hrůzu a děs. Někdy si dokonce říkám, jestli by se plamen husitské vzpoury rozhořel tak vysoko, kdyby byl Mistru Janovi v Kostnici uložen méně krutý trest. Ovšem kromě toho mě nedávno také napadlo, jestli ještě dnes představa upálení zní, postmoderním uším, opravdu tak krutě.

Moje oblíbená kapela Rammstein se jmenuje podle leteckého neštěstí na základně Ramstein. Tehdy zde uhořelo sedmdesát lidí ,stovky dalších vyvázli s popáleninami různých stupňů a přestože píseň věnovaná této tragedii zní skutečně hrozivě (Ein Mensch brennt – Fleischgeruch liegt in der Luft) v podstatě je potřeba přiznat, že Tillu Lindemanovi posloužila především jako základní stavební kámen veleúspěšné kariéry. Děs a hrůza z ohnivé nehody se změnila v okouzlení z děsu.
Jistě, díky okouzlení z děsu si vydělávají na živobytí prakticky všichni autoři hororů , což je fakt na který jsme si už tak nějak zvykli. Podobně živý okouzlení z děsu i bulvární novináře, na což jsme si možná ještě tak úplně nezvykli ale jsme na nejlepší cestě si zvyknout. Ovšem zvyknout si na fakt , že upálení člověka může vyvolat místo děsu dokonce lhostejnost , to už asi bude těžší a pokud můžu radit , snad bychom to asi raději neměli dělat, zároveň je ovšem potřeba mít na paměti , že proces zlhostejnění už začal.
V diskusi pod článkem Jak těžké by bylo sestavit z Čechů popravčí četu? se několik čtenářů ohradilo proti myšlence , že Češi by snad mohli být schopni genocidy a vyvražďování nepohodlných existencí. Kdosi tam nadhazoval cosi v tom smyslu, že člověk musí být Němec, aby dostával takové nápady. Jistě že nemusí. Člověk je schopen zabít jiného člověka pokud k tomu, za á , má nějaké velmi závažné důvody, nebo za bé, pokud oběť považuje za natolik podřadnou , že si ani nic jiného, než kruté zacházení a smrt nezaslouží.
Už v onom odkazovaném článku jsem připomínal, že jedním ze způsobů jakým Němci usnadňovali vrahům holocaust , byla dehumanizace obětí. Stejně tak jsem v onom článku poukázal na fakt , že Židé byli v Německu před a za druhé světové války odlidšťováni jaksi shora a uměle a že u nás dnes žije minimálně jedna skupina podobně odlidštěných bytostí a ono je v podstatě dost jedno, že odlidštění této konkrétní skupiny je spíše než státní zvůlí , urychlováno lhostejností a jakýmsi sociálním samospádem. Řeč je pochopitelně o bezdomovcích.
Někdo by možná řekl , že se bezdomovci nachází na té úplně nejnižší příčce společenského žebříčku, mě se skoro chce nadhazovat, že dost možná už součástí nějakého společenského žebříčku už ani nejsou. Důkaz?
Vezměte si například tuhle zprávu o zapálení bezdomovců . Bydlím, jen co by kamenem dohodil a zbytek došel, od místa kde se odehrál onen drsnější případ, který policie vyšetřuje jako pokus o vraždu. A víte čeho jsem si v místě svého bydliště v souvislosti s tím případem nevšiml? Nevšiml jsem si paniky.
Kdyby celou zprávu někdo přepsal tak aby z ní nebyl jasný sociální status oběti, kdyby někdo prostě napsal, dnes byl na tom a tom místě neznámým sadistou zapálen člověk, je mi úplně jasné co by následovalo. Strach, fámy , paranoia. Rodiče by varovali děti ať nikdy nechodí ze školy sami, protože tu někde po okolí běhá šílenec co upaluje lidi. Každý ,kdo by se tu procházel po setmění nebo před rozbřeskem, by se neustále ohlížel přes rameno. Nic z uvedeného se zde neděje, protože se tu nic strach nahánějícího neděje. Žádný šílenec tu neupaluje lidi. Upaluje bezdomovce. Tragikomická figurka bezdomovce se už natolik oddělila od pojmu člověk, že napadení jednoho z nich už nevnímáme jako napadení jednoho z nás a tudíž ohrožení nás všech. Možná to není definitivní důkaz dehumanizujícího vnímání bezdomovců ,ale silná indicie to nepochybně je.
Kdyby dnes nějaký Žid nenašel zastání v místě kde žije, nepochybně by na jeho obranu pozvedl hlas přinejmenším stát Izrael, pokud by to neudělali už dříve ochránci lidských práv. Ani Rómové nezůstávají bez ochrany a nezastávají se jich jen profesionální humanrightisté , ale i nemálo, řekl bych obyčejných lidí má nepříjemný pocit , že útoky na Rómy jsou ohrožením obecnějším a že útok na Rómy se brzy může zvrhnout ve velký problém nás všech. Ovšem pokud mohu soudit hlas na obranu bezdomovců je mnohem tišší, jestli vůbec nějaký.
Zdaleka se nejedná o první podobný případ, na bezdomovce měl mimo jiné spadeno i Plameňák gang a jsem ochotný se vsadit o libovolně vysokou částku , že to není ani případ poslední a i kdyby byl pachatel dopaden, tak vstanou nový bojovníci, protože lidé stojící na samém okraji společnosti , a kdo ví jestli ne už za ním, jsou tak snadný cíl! Je možné si na nich vybíjet sadismus nebo možná testovat své politické přesvědčení o nutnosti tvrdě zatočit s lidskou špínou. Vzhledem k tomu, že terč takových útoku je velmi ,velmi vzdálen pohledu většiny, bude mnohem déle trvat, než nám dojde, že se děje něco neblahého. A přitom je logické, že dospěje-li společnost do stádia, kdy se pokusí sežrat sama sebe, začne od nejslabšího článku. Před druhou světovou válkou byli nejslabším článkem Židé. Dnes to jsou bezdomovci. To, že jsou si v lecčems podobné začátky, pochopitelně neznamená, že budou podobné i konce těchto příběhů , ale i když konec bude třeba jiný, stejně to neznamená, že by se nám musel líbit.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 4.06.2005, 8:43:00

Komentáře

Some kind of monster... (galahad - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 09:15:13
...svým způsobem bestie... Troufám si tvrdit, že je to nejlepší písnička na St.Anger. Je o lidech a jak o nich autor uvažuje je asi z názvu patrno.
Nedávno jsem zaslechl, že v jednom městě začli bezdomovce zlidšťovat - Strážníci jim nabízeli umytí a čisté oblečení - dle mého názoru je to docela sympatická iniciativa, ale také jsem se setkal s reakcí typu Nemejt-střílet...

Na katastrofické zprávy v bulvárním tisku už jsme asi zvyklí taky. Tuhle jsem mluvil s kamarádem, on se mi ptal, co říkám těm neustále se opakujícím zprávám o tom, že se na nás řítí planetka či jiný bič boží... Jestli mi to vadí, nebo jestli mě to zajímá... Po chvilce uvažování ze mne vypadlo, že je mi to tak nějak fuk, protože konec světa je párty, kterou bych určitě neprošvih...

Konec světa a podobné radovánky.. (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 09:19:41
Ono se toho prostě někdy děje moc najednou a člověk nestíhá registrovak všechny potenciální pohromy. Já se tomu popravdě zas až tolik nedivím ,člověk prostě musí sem tam něco vytěsňovat mimo dosah svojí pozornosti. Člověk asi není stavěný na celkový objem všemožných malérů kderé se na něj valí. Jen by asi nebylo moc dobré, kdyby nakonec přestal odlišovat podstatné od nepodstaného a začal přehlížet úplně všechno.

zrůdy v lidský kůži (dáma s laufem - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 09:26:44
dlouho jsem přemejšlela, jak se do ní dostanou. Proč například naše děti nevezmou koktejl Molotov a nejdou si pohrát?....Protože je to ani nenapadne.
Když tyhle zrůdy považují likvidaci lidí za zábavu, někde k tomu musel přijít impuls. Takže postih bych zahájila už v rodině- tam asi bude původ hyenismu

o původů zrůd (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 09:29:21
http://binarniladin.bloguje.cz/63135_item.php

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 11:29:56
Moc dobré zamyšlení, napsala bych pěkné, ale to slovo k obsahu prostě nejde. Jen si nemyslím, že lhostejnost (u "běžných" lidí) se projevuje proto, že jde o bezdomovce, tedy o skupinu lidí na "okraji společnosti". Upřímně to přičítám spíše skutečnosti, že jde o určitou specifickou skupinu, a podružnější už je její postavení na sociologickém žebříčku. Většina běžných "domovců" si řekne, že když mají kde hlavu složit, tak se jich problém netýká. Cílová je skupina, ke které nepatří. Jedno jestli bezdomovec nebo milionář. Určitě si mnozí vzpomenou na AIDS, první oběti byly homosexuálové (někteří i velmi bohatí a obdivovaní), jenže když nejsem teplouš tak se nemám čeho bát. Pak i narkomani a prostitutky. Zase žádné strachy, nejsem děvka ani feťák, tak to jde mimo mě. Pak krevní transfuze a zase míň lhostejných. Ti, co žádnou krev nedostali pořád s pocitem relativního bezpečí, jich se to netýká i když už hrozba není tak vzdálená. Najednou už jsou nemocní i lidé kvůli jedinému náhodnému sexu či partneři takových lidí. Sakra to už chce větší obezřetnost, už to není tak jedno, našlapujeme opatrně. Začínáme se zajímat i když si nepřipouštíme, že by se to mohlo stát i nám. Nebo únosy dětí. Znám případy, kdy zmizelo malé dítě pro výkupné a mnoho lidí to vnímalo jako riziko související s majetkem. Vůbec se nebáli o své děti, jim přece nic nehrozí, když konta v bance nejsou tučná. Vlastně to není o moc jiné než s bezdomovci. Nemělo by nám to vůbec být fuk, na druhou stranu kdybychom neměli obranné mechanismy, kterými si říkáme, že my a naši drazí jsme v bezpečí, nejspíš bychom se celé dny jen skrývali ve svých opevněných domech. Což ovšem neznamená, že pocit, že jsme v bezpečí není krátkozraký a naivní. Možná půjdeme z práce unavení, po cestě nás ohodí auto bahnem a my znavení a špinaví usneme při čekání na autobusové zastávce. A pak ........stůjte při nás naši andělé strážní.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 11:49:30
Máš pravdu Letinko , že je to otázka míry ztotožnění se s obětí. A já jsme se snažil říct, že u bezdomovců je míra ztotožnění se s obětí asi vůbec nejnižží ze všech sociálních skupin. Kdyby někdo chtěl sestavovat nějaký žebříček "neztotožnění" počítám že pořadí by mohlo být

1. bezdomovci
2. feťáci a jejich zásobovači
3. vrazi a zloději
4. prostituky a jejich manažeři
5 až 6 se dělí homosexuálivé a cikáni

ti všichni budou obtížně obránce ve chvíli kdy se na nich pokusí někdo aplikovat svojí verzi utopie o "čisté společnosti" ovšem pak už to kde se to zastaví?

7 duševně nemocní
8 nemocní obecně
9 bohatí či chudí
10 hrbatí a krpatí
11 zrzaví či plešatí.....

Jak historie mockrát ukázala , rozjetý vlak je těžké zastavit...

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 12:18:13
Asi máš obecně pravdu. I když já se spíš ztotožním s dealery nebo vrahy. Z praxe totiž vím jak snadné je být najednou totálně bez prostředků. Třeba jen prodáš barák, abys mohl jít za svou láskou, ona ti utratí prachy a pak tě vykopne ze svého bytu. Nemáš žádné doklady a máš smůlu. Nemáš prachy, lásku ani domov. Je z tebe bezdomovec během týdne. A když nemáš bydliště, nedostaneš práci, když nemáš práci nemáš na bydlení.....nic moc představa.

President v tom jede taky (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 12:18:27
Náš pan president se nechal slyšet , že je zde celá skupina lidí, kterou nepořtebuje. Když je nepotřebujeme , tak co s nima?
http://lidovky.centrum.cz/svet/clanek.phtml?id=362160&hp2

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 12:20:30
Proboha mně vypadlo s "bezdomovci než" s dealery nebo vrahy. Hrůza jak dvě vypadlá slova úplně převrátí význam věty. Ufff.

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 12:37:19
Nojo, on je pan prezident trochu svéráz. :-(
Na druhou stranu je třeba uznat, že naše ekologické organizace mnohdy spíše dělají ostudu svému jménu než užitečnou a tolik potřebnou práci. Ty občas nezíráš čím se zabývají a jak a čím ne? Nicméně jakékoliv dobrovolné sdružení (jehož programem není další holacaust, atd. ) rušit? Buď ať se zruší samo, když bude mít chuť a nebo ať se snaží najít příznivce. Že by další trapný pokus rozhodnout co má a nemá právo existence? Tak mě napadá, že strana zelených s ucelým rozumným programem by mohla být skvělou alternativou pro voliče, jenže kde takovou zelenou vzít. Promiň utíkám od tématu a mořím ti blog megakomentáři. Krásný zbytek dne :-(

Pro odlehčení: (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 13:42:56
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.206.jpg

(Alézi - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 15:34:50
Občas si vzpomenu na toho kluka, co se upálil před 2-3lety na Václaváku, aby upozornil na stav naší společnosti. Mel to být protest. Média jej však ocejchovala přívlastkem fanatik, duševně nemocný, labilní atp. Krom rodiny o něm už nikdo neví. Asi nemá v dnešní době cenu se pro tuto společnost obětovat...

(carpenter - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 17:03:50
tak a teď si položme otázku, zda by se toto mohlo stát za socialismu. Já myslím, že ne, protože:
a) žádní bezdomovci nebyli (alespoň jsem o žádném nikdy neslyšel)
b) společnost byla dočista jinak nastavená; dneska nemím hromadu peněz znamená být méněcenná socka a nemít peníze žádný - proč ne rovnou upálit??

(carpenter - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 17:11:47
viz. docela hezký článek na http://www.blisty.cz/art/23584.html

to carpenter (dáma s laufem - Mail - WWW) Vloženo 04.06.2005, 18:37:24
za socialismu bezdomovci nebyli, neboť seděli za příživu!!!!!

Sebeupálení (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 09:36:57
Alézi, připoměl jsi mi jeden můj dávný nesprávný odhad. Tehdy jsem o tom klukovi psal (na jinou stránku, už neexistuje) a tehdy jsem čekal, že smrt toho kluka se spousta lidí poukusí využít y vakládat po svém. Tedy, že naplní jeho čin , svým vlastní obsahem, jinýmy slovy, objeví se tisíce vykladačů, kteří lépe než on budou vědět proč se upálil...
Jisté náznaky se objevily, ale nakonec se
nečekaně rychle zapomělo.. schválně , dokáže si bez Googlu někdo vzpomenout ma jeho jméno?

Socialismus a sadismus.. (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 09:50:43
Za socialismu bezdomovci neexistovali , protože jim stát poskytoval bezplatné ubytování ve vězení a to většinou za příživu. Případně tihle lidé nechopní běžné společenské existence končili s nějakou povšechnou diagnozou v blázincích a podobných zařízeních. Pravda, byli tam lépe chráněni před neorganizovanými útoky individuálních sadistů. U dnešních útoků na bezdomovce je potřeba odlišit jestli je to projev řekněme snahy nějakéhých samozvaných "strážců čistoty" , to by se asi opravdu za socialismu stát nemohlo, protože zavíráním potenciálních bedomovců a jejich "zametáním pod koberec" se o čistotu tehdy staral stát. Ovšem pokud jde o čin nějakého sadisty či sadistů tak se jim zatím nepodařilo "překonat" nejslavnějšího českého sadistu, kterým byl dávno před listopadem řádící "spartakiádní vrah" Straka , který si své oběti našel, bezohledu na to, že v té době u nás stále ještě zuřilo "nějskěvělejší společenské zřízení všech dob a kontinentů"

Straka byl deviant a sadista, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 10:36:01
ale nejznámější? A co třaba Michal David, Josef Zíma, Daniel Nekonečný a podobná pakáž?!
Já vím, hledání největšího saďoura (či psychosaďoura) je stejně nesmyslné jako hledat a najít Největšího Čecha...

Utrpení mladé duše.. (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 10:40:26
aTeo, jestli to bereš takhle , tak nepochybným číslem jedna prostě musí být Stýček Jedlička ..bože..jen jsem si na něj vzpoměl a začínám se bát...

aTeo a Binární, (dáma s laufem - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 11:48:29
naladili jste mě. Jdu si pustit z tanku a psa:-)))

Čtyři z tanku.... (dáma s laufem - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 11:49:27

Mými favority (galahad - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 12:17:03
jsou Bolek a Lolek. Téhle dvojici může konkurovat snad jedině Stan a Oliver...

Binární, jauvajs, tos neměl! (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 18:43:21
Jedlej strejda si mě jako kluka vybral při představení v kulturáku a celýho mě poprskal a voslintal... doživotní trauma!!!

Pro ty, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 19:08:58
co netušej, vokohode:

http://www.czech-tv.cz/program/1077273260-01.04.2004-15:25-2.html

Tonda Jedličků (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 19:21:03
Ten aTeův odkaz funguje, stačí jej vykopírovat , ovšem, slabším povahám bych to neradil

ad. Binárni Ladin / jméno (Alézi - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 21:27:16
Jméno toho kluka si žel nepamatuji. Ja si pamatuji obličeje, ale na jména jsem blbej. Nepodařilo se Ti to jmeno vyhledat?

Jmenoval se Zdeněk Adamec (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 05.06.2005, 22:14:01
http://volny.cz/ahasweb/2003/363.htm
http://www.novinky.cz/00/37/25.html

ad. Binarní Ládin II. / jméno - Z.Adamec (Alézi - Mail - WWW) Vloženo 06.06.2005, 03:59:57
Dekuji.
Myslím, že mu tehda v očích verejnosti, nebo spíše v očích psychologu jako je K.Humhal, uškodilo, že v tom dopisu udelal odkaz na web Vesmirní lide... Jasne, ze ten dopis ma spousta znaku nevyrovnanosti atp., ale to se hodilo, aby se dalo rychle zapomenout a udelat to, ceho se on na konci obaval - ukazat ho jako blazna.
Takhle si na nej nikdo nevzpomene, nic se nezmenilo. Kdyz uz se rozhodl pro takovou šílenou osobní oběť, tak měl vzít sebou zlořád typu Grebenička nebo Klause. 1) určitě by se na něj nezapomnělo 2) zrejme by to melo vliv na zdejsi politickou scenu.
Hm, nechal jsem se trochu unest a krapet prehanim... :-))

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 06.06.2005, 11:45:59
Alézi nesdílím tvoje přesvědčenní, že se tou obětí dalo vůbec nečeho dosáhnout. Většina lidí je přesvědčená, že tak zle aby se devatenáctiletý kluci museli upalovat, tu ještě není a upřímně si myslím, že většina má tentokrát pravdu. O duševním zdraví toho mládence si netroufnu spekulovat, ale rozhodně pokud chtěl měnit věci k lepšímu, tak se dopustil fatální chyby v odhadu co může a co nemůže vést k cíli.

ad. Binární Ládin III. (Alézi - Mail - WWW) Vloženo 06.06.2005, 12:06:20
Mas pravdu, že jeho odhad byl katastrofický, jeho obět zbytecna.

O presvedceni vetsiny. Myslim, ze prave s tou vestinou neni neco v poradku.
1) Komunistum rostou preference.
2) Policie = stát, komunisty chrání a antikomunisty zatýká.
3) Policie = stát, dělá ochranný kordon pro pochodující nácky.
4) Jeden z nejvetsích lhářů se díky komunistum uvelebil na Hrade a ted káže a jeho preference jsou mezi 70-80%.

Není tohle už "zvrhlé"?
;-)

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 07.06.2005, 11:20:09
Komunistům sice preference rostou a radost z toho nemám , ale pořád je ještě pradvou ,že většina lidí naštěstí komunisty nevolí.

To že policie chrání komunisty i nacisty mi vadí...ale popravdě, moc mě to nepřekvapuje. Je to důsledek toho že po revoluci prostě nešlo postavit novu policii na zelené louce, takže oddanost policajtů demokracii je dost nevalná. Co s tím? Těžko říct, ale přestěhovat Mont Blanck by bylo snažší.

Klausovi preference mě taky nepřekvapujou, to je prostě genius loci, kdyby na Hradě seděl mluvicí osel, bude mít respekt, ale časem se lidem okouká a půjde to dolu. Snad.

(Alka - Mail - WWW) Vloženo 08.06.2005, 13:12:50
Mohu-li se vrátit k původnímu tématu, zapalování bezdomovců, můžeme si tu vykládat, co chceme. Zapalovači to nečtou. A dokonce ani netuší, že se to může stát i jim, že budou bezdomovci, nebo tak alespoň vypadat, viz. http://dobrman.bloguje.cz/146273_item.php?PHPSESSID=80d31b5fbf44eefad9f9890d9ba7f541 (můj komentář).
A k té popravčí četě. Průměrný Čech je průměrný člověk. A i průměrní lidé průměrně podléhají válečným psychózám, vyplývajícím snad z nesnesitelného pocitu ohrožení a dehumanizace nejen protivníka, ale zejména své - vlivem prostředí a stresu. Všechny armády všech válek se dopouštěly zvěrstev, zločinů proti lidskosti. I v době míru jsem na vojně zažil, jak někteří vojáci zacházeli s myšmi - zaživa napichovali za břicho na ostnatý drát, zaživa stahovali z kůže, zaživa polévali benzínem a zapalovali. Taková mírová rozcvička. Proces vojenského výcviku je ze své podstaty dehumanizační. Dnes jsou z nich třeba vzorní otcové rodin a na svá zvěrstvátka si milosrdně nevzpomínají.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 09.06.2005, 00:30:47
Líbí se mi ten postřeh o dehumanizaci vojenským výcvikem a storpocetně souhlasím ( a psal jsem o tom už v článku) , že Češi prostě nemají proč být nějak imunní vůdči podobným exscesům.

( - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2005, 13:03:23



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter