Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

8.03.2005
Problém nedostatečně obydleného čtverce

Asi bych měl hned na začátku upozornit, že tenhle článek je vlastně experiment. Chtěl bych se pokusit jestli je možné z jednoho drobného postřehu dojít pomocí bezmezného generalizování ke smysluplným závěrům, což je tvůrčí metoda kterou s oblibou používal Hitler a já si ji chci tak trochu potrénovat, protože jestli se zima ještě chvilku povleče, mé diktátorské choutky budou jen a jen sílit.

Ten drobný postřeh asi není nic očividného, přesto si myslím, že nejsem sám kdo si kdy všiml jedné podivnosti. Jistě i jiní už slyšeli jak se někdo prohlásil rozhodným a přesvědčeným ateistou, ale ….následuje dvojtečka a za dvojtečkou se deklarovaný ateista dopustí nějakého prudce teistického prohlášení. Mnozí ateisté rádi zpochybňují existenci boha,ale například nikoliv už jeho mlýnů, o kterých jsou naopak přesvědčeni, že usilovně melou a dostanou nakonec každého, kdo se nechová tak úplně morálně , protože jakési vyšší cosi nad námi všechny plusy a mínusy pilně sčítá a jednoho dne nám ten součet hodí na hlavu a tak dále a tak podobně.
Přijít na to kde se tito nedůslední ateisté berou není podle mě zas až tak složité, řekl bych,že hlavní příčiny nedůsledného ateizmu jsou dvě. První je obecně lidská. Člověk touží po spravedlnosti , ale je si dobře vědom, že k vykonávání dokonalé spravedlnosti se mu nedostává vševědomosti a všemohoucnosti a tudíž je nakloněn k víře v jakéhokoliv neviditelného, neomylného účetního aniž by jej ovšem musel přímo nazývat bohem a aniž by si lámal hlavu s tím zda a jak jej uctívat. Stačí mu nekomplikovaná , necírkevní víra ve vyšší spravedlnost.
Druhá příčina průniku ateizmu s teizmem je historická. Vezměte si jakékoliv morální pravidlo , postupujte směrem do minulosti a dříve nebo později narazíte na nějakého boha, který toto pravidlo zvěstoval svým vyznavačům a nějakého kněze, který ve jménu onoho boha dohlíží na jeho dodržování. Jakmile se tedy ateista vydá na průzkum morální džungle, je jen otázka času, kdy se někde v té džungli proseká k „Barmské cestě“ , zanechané zde některou církví. Nechci moc spekulovat kolik ateistů se dál s klidem vydá po pěšině prošlapané věřícími , ale pár jich jistě bude, konec konců , člověk je tvor líný, někdy dokonce i moralizovat.
Ani já nevěřím v žádného boha, ale mám tak nějak pocit, že naší každodennost přesahují neviditelné skutečnosti a události mého života jsou mi předkládány v jakémsi podivně důsledném osudovém pořadí. Jsem obdařený morálkou v základu křesťanskou, mám podezíravý vztah k Římu a chovám jisté sympatie k protestantství. Zkrátka, jsem také veskrze průměrný bezvěrec.
Podle průzkumu veřejného mínění je nás ateistů něco kolem sedmdesáti procent , což je pokud vím, vedle spotřeby piva na hlavu , další světová tabulka ve které okupuje naše země první místa. Když ale uvážím kolik neznabohů jsou neznabohové nevyhranění ,s trochu fantazie a marketingového slangu je možné těchto sedmdesát procent ateistů interpretovat jako potenciální zákazníky, jejichž náboženskou poptávku nemá kdo uspokojovat. Jako by někde ve společnosti existovala podivná nezaplněná mezera a mně shodou okolností nedávno napadlo , jak by se tahle mezera dala vizualizovat.
Politický kompasKdyž jsem před nějakým časem vyplňoval politický kompas , mé výsledné umístění v pravé dolní čtvrtině mne nijak nepřekvapilo a býval bych svůj špendlík plus mínus do stejného místa zabodl i sám bez nápovědy nějaké webové aplikace. Ale už tehdy mne napadlo, jak by asi vypadal kompas posetý značkami řekněme tisíce dotazovaných. Nejprve jsem si řekl, že by nejspíš připomínal terč opakovaně zasahovaný průměrným střelcem, tedy terč na kterém se jen zřídka vyskytne zásah do čistého středu , ale stejně řídce zde jsou zastoupené i přílišné krajnosti. Zkrátka , jen jiné vyjádření běžné Gaussovy křivky.
Pak mi ovšem došlo, že u nás v Čechách bychom takovýto symetrický výsledek očekávat neměli! Z historických důvodů totiž u nás budeme mít velké potíže z obsazováním pravého horního čtverce, který je určen pravicovým konzervativcům. V celém principu politického kompasu je zakletá jistá asymetrie, protože ačkoliv místo v ostatních čtvercích si můžete svobodně zvolit, do pravého horního čtverce se člověk musí narodit! A jelikož rodinné zázemí ochránců tradičních hodnot začali komunisté klestit a vypalovat jako první, postrádáme v našem politickém spektru celou jednu čtvrtinu politických stavebních kamenů. Podle mého soudu je právě tohle ona společenská mezera, jejíž existence pomáhá udržovat počet našich ateistů na špici světového žebříčku.
Dnešní nejviditelnější věřící, tedy římské katolíky, bohužel nepovažuji za schopné dostatečně věrohodně zabydlet celý pravý horní kvadrant, především proto, že špička jejich ledovce , Křesťansko demokratická unie – Československá strana lidová , předvádí po drtivou většinu času nikoliv důslednou ochranu věkem prověřených hodnot, nýbrž trapný pokus zaujmout pomocí směšných baletních piruet místo ve všech čtvercích současně. A proč vlastně říkám bohužel, když jako člověk svobodomyslný, bych měl být rád, že ze scény dějin pomalu mizí ti, kterým liberálové tak často spílají do zpátečníků?
Hlavní důvod proč mě prázdno na konzervativním poli docela mrzí, je ten, že nejsem komunista. Eliminace nepřátel patří k jednomu ze základních znaků komunismu, já jako demokrat věřím spíše tomu, že politický systém je udržován v rovnováze tím, že ke každému významnému proudu existuje obdobně významný protiproud.V rovnovážném systému pak nikdo nemůže získat nebezpečnou porci trvalé převahy, každé výrazné narušení takové rovnováhy je na pováženou , pokud na opačném konci houpačky dokonce někdo chybí, je to snad až o strach. V konzervativním poli zkrátka postrádám respektu hodného antagonistu.
Klíčové je tu právě to slovní spojení respektu hodného. Já se těžko někdy stanu konzervativcem, nemám na to rodinný původ ani výchovu, těžko se někdy nechám přesvědčit abych se vzdal svých svobodomyslných postojů. Ale najdu-li někdy v pravém horním poli někoho , koho si budu vážit, protože svou roli ochránce tradičních hodnot hraje důstojně , protože tyto hodnoty nejen káže , ale celým svým životem je ztělesňuje , bez ohledu na to jestli má z takového postoje nějaké momentální výhody, pak jsem snáze ochoten někoho takového vyslechnout a uvážit, jestli přecijen některé mé útoky na přežitky minulosti nemíří proti něčemu, co by stálo za to zachovat.
Můj odhad, že pravý horní čtverec u nás je prázdný nebo alespoň prázdnější než u jinde , není podložen žádnými přesnými čísly. Jen vědomím, že ateistů je hodně, jistotou ,že takzvané „lepší rodiny“ šli do komunistického kafemlejnku jako první a hlavně tím, že ať se dívám jak se dívám, tak politika Reaganova formátu nikde kolem nevidím. Tedy, kdybych ho viděl, ne že bych jej volil, ale tak nějak bych byl rád, že tu je. Občas si dokonce říkám , že naprostá absence Reaganů u nás je tím hlavním důvodem, proč při pročítání novin dělníka z Kolbenky napadá slovo „bordel“ a intelektuála či majitele slovníku , výraz „tristní“ . Bohužel i kdybych měl pravdu a nakrásně tu svým přemýšlením nahlas objevil skutečnou Achillovu patu naší politiky, popsat přesně problém v tomto případě nestačí. Konzervativce není kde brát. Na poli se nerodí…..v apatyce je nevedou….a silně pochybuji , že by mi někdo dovolil je sem dovážet.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 8.03.2005, 20:51:00

Komentáře

Thumbs up !!! (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 00:13:59
Abych se neomezil jen na potlesk (to byl on :), musím opravit jeden tvůj omyl. Ateisti jsou moji příznivci, čili aTeisti. Myslím, že je to evidentní.
Pokud jde o mé souřadnice, narodil jsem se v pravém horním rohu! :) Jak hluboko jsem klesl, netuším...
Občas mám dokonce pocit, že někteří jedinci se nalézají mimo vymezené pole. "Taknějak" sami pro sebe, bez ohledu na potrhlé Gaussovy křivky. Dnes si zazpívají internacionálu, zítra si zahajlují a jejich Braunův pohyb na politické mapě je (zdánlivě) chaotický. To skalní aTeisti nikdy nedělají...

moc zajimava uvaha (mudd - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 10:07:15
presne tyhle otazky me obcas napadaji.
Pokud jde o ten vztah ateismus-nabozenstvi, vicemene jsem skoncil na dialekticke jednote protikladu: nabozenstvi je uzitecna vec, mozna i vetsina lidi ho potrebuje, protoze proste potrebuje nejaky pocit jistoty. A pokud zrovan zadne nabozenstvi neni v dosahu, tak si nejake vymysli. Jenze soucasne racionalnimu cloveku nejde do hlavy ten Buh ci jak chceme tu entitu nazyvat. Proste ho nezkousne a tak hleda viru bez boha a stava se obeti nejruznejsich ver zalozenych na ideologiích od všeobecného bratrství až po židovskou hrozbu.
V podstatě jsem tím hle příspěvkem nechtěl nic říct ;-)

pravy horni kvadrant (mudd - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 10:17:33
S pravým horním kvadrantem (dále jen PHQ) je ta potíž, že (a teď se budou myšlenky opakovat)
1) člověk z PHQ by se musel protlačit médii, která jsou všechno jiné než PHQ
2) za posledních sto let už obdržel tolik nálepek od fašistů, přes nacionalisty až třeba po náboženské extremisty, že po něm prostě není poptávka
3) politici s PHQ názory se musí alespoň slovně tvářit co nejvíc středově, aby vůbec prošli sítem médií a měli šanci někoho oslovit a nebo zůstanou na svých pozicích a stanou se mediálními otloukánky
4) PHQ názory jsou spojovány s náboženstvím, což na jedné straně PHQ komunitu zužuje, na druhé straně odrazuje potenciální nenábožensky založené příslušnáky

tož tak

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 17:40:18
Já si myslím, že jistá poptávka po PHQ by i byla , problém vidím spíš v tom, nevidím nikoho kdo PHQ hodnoty dokázal ztělesňovat. Vezmu to jen namátkou.

Když se řekně Kalousek, vybaví se někomu křestanské cnosti, jako , láska, pokora, obětavost?

Typickým PHQ by měli být potomci šlechty,
a restituční zákonodárství je mám pocit ke škodě všech staví do nedobrého světla.
Rozhodli jsme se jim sice ukradené majetky vrátit , ale proces žádání o tyhle majetky je vylepšen tolika obstrukcemi a stát vrací nakradené tak neochotně , že i mnohé okradené staví do role chamtivců, věčně se handrkujících o majetek. Jak má kdokoliv představovat jakousi dědičnou kontinuitu , když veřejnosti je znám především jako ten, kdo vede nepřetržitý soudní spor s naší vládou. JIsté představitele PHQ zde rozhodně máme, ovšem částečně vlastní vinou a částečně pod tlakem okolností nehrají svou roli tak aby byla ku prospěchu. Přitom zdravá společnost je potřebuje, protože tak jako ke svému vývoji společnost potřebuje inovátory a reformátory, aby zaváděli nové, tak je dobré mít i konzervátory a restaurátory aby uchovávali staré.

-IZMUS (jilm - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 18:19:49
Prosím néééé!

(jilm - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 18:33:31
A mimochodem, nemyslím si, že do pravého horního rohu se člověk nemůže dopracovat časem. Pokud bych tam zařadil fašismus (ismus!!!), tak to je ideologie, se kterou bych se za vhodných podmínek jistě ztotožnil. Například takové Německo 20., 30. léta (už ne nacismus, to je něco jiného), Španělsko... v porovnání s demokracií (slabá, ekonomicky nestabilní=sv. hosp. krize, tyranie většiny) a komunismem (rovnostářský, kolchoznický) vychází fašismus, především ten španělský a portugalský, docela dobře. Důraz na rodinu a přirozené korporátní vztahy, důraz na tradice a rodinu, síla a pořádek a řekněme selektivní přístup k demokracie, vliv ve společnosti podle postavení a vzdělání... fašismus ve své době nebyl o nic víc utopický, než demokracie. A dnes - minulost je tak vzdálená a je tak snadné svést neúspěch fašismu pouze na diskreditaci nacismem. Fašismus je pořádek a na to by jistě lidé slyšeli i dnes. Nemluvě o podezření, že demokracie je pouhou zástěrkou oligarchie.
O tom bych mimochodem rád napsal spot na svůj blog. Kdosi se totiž pohoršoval nad tím, že pan president svou přítomností podpořil komerční akci Česká miss. Mně se zdá skandálnější vůbec propojení kulturních (a rádoby kulturních), politických a ekonomických elit v různých formálních i neformálních vztazích. Janeček, Gross, Maláčová, Denny, Klaus, Maxová atd...

Noooo (Galahad - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 18:37:44
Já si nejsem úplně jist tím, že restituenti jsou obětí jakési mediální manipulace. Třeba takový hrabě Kinský... vůbec nemám pocit, že by se mu mělo něco "vracet" , když se jeho rodina nejspíš otevřeně hlásila k okupační moci za protektorátu...

pro BL (mudd - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 18:38:47
s tebou se blbě diskutuje, když se v podstatě shodneme :-)
S tou šlechtou je to pěkný příklad, ale nejsem si jistý, jestli je do toho nepěkného světla staví zákonodárství nebo média, viz moje body 1 a 2. Kdyby se o restitucích šlechty psalo stejně jako o restitucích židovského majetku, buhví jak by to dopadlo.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 19:09:21
Pro jilm

Já jsem varoval že v tomhle článku chci generalizovat..:o)) Takže ano, souhlasím, že do PHQ se dá propracovat, ale určitě je lepší se do něj narodit a je "dědičnější" než ostatní čtverce.

Analogicky pro Galahad
Nechci tu teď řešit konkrétního Kinského jde mi obecně o restituenty, kteří místo aby jim bylo ukradené vráceno jsou zákonem tlačeni do role prosebníků.

Pro mudd
Souhlasím s tím ,že na nedobrém image restituentů se spolupodepisují i media . takže si zase nepodebatujeme.. Tak snad až zase u registrovaného partnerství..:o))

Děd podepsal loyalitu k říši, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 20:55:48
aby zachránil rodový majetek. Bylo to asi oprávněně zhodnoceno jako kolaborace s fašisty a mě tenhle mrzký čin odřízl od restitučních nároků. Toť vše. Nebrečím. Nebylo by to nic platné. Ostatně, co bych s těma miliónama dělal, že?

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 09.03.2005, 21:10:47
No... kdybys si za ně nechtěl vydržovat
dvorního fejetonistu.. pořád bys je ještě mohl dát na charitu..:o)
Ale na to už je asi pozdě....

(Kamojedov - Mail - WWW) Vloženo 10.03.2005, 00:48:36
Těch 70% ale samozřjmě až na výjimky nejsou at(T)eisté - ať už vyhranění či nikoli. Zčásti jde o něcisty, zčásti o UTO-70 (univerzální typizované občany vzor 70).

Aby mohl být někdo ateista, musí se tázat, zda Bůh je a dojít k závěru, že si myslí, že není. (Je jiná věc, že takový závěr je mylný, protože od dob Anslemových je známo, že nelze myslet, že Bůh není.) Potíž je ale v tom, že UTO-70 si takovou otázku neklade - zajímá jej, kdo bude Superstar.

Jo - a ještě bych si vyprosil, že KDU-ČSL je má špička ledovce či cokoli jiného. Už proto, že firmu KDU lidovci prostě ukradli. Když slyším "křesťanský demokrat", vybaví se mi Konrád Adenauer nebo Václa Benda - ať už vykládající o paralelní polis nebo drobící si do vousů křen z novoročního ovaru. S pojmem "lidovec" se mi asociují obrazy jako "Býti při tom!", páter Plojhar, bratrosoudruh Žalman, fízl Bartončík, had na tři, Sarajevo, výškoměry, padáky, ŠIS, Kalousek.

S PHQ v Čechách je ten problém, že konzervativní tradicionalisté jaksi nemají k dispozici většinovou společností akceptovatelnou tradici.

Těžko se konzervativně odkazovat k převládající národně socialistické doktríně první republiky - a Švehla to sám nevytrhne. Imperiální sny o mocném Rakousku národů jsou pěknou intelektuální hříčkou, ale vzhledem k mýtům, na kterých je zkonstruován moderní český politický národ je to poukázka na mediální sebevraždu.

UTO se mi líbí... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 10.03.2005, 00:59:15
Ale proč vzor 70? Je v tom nějakej jinotaj? Pokud ne, navrhoval bych UTO vzor 69. Tato poloha je pro typizovaného občana, po odeslání příslušného množství SMS na podporu své budoucí superstar, vhodnější... (?)

pro jilm (p - Mail - WWW) Vloženo 10.03.2005, 12:56:42
uz si to presne nepamatuju, delal jsem si tenhle test davno (jsem na tom prakticky presne jako BL) ale mam pocit, ze fasismus je zalezitost leveho horniho kvadrantu.

Konrád Adenauer (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 10.03.2005, 16:01:06
Obávám se , že Konrád Adenauer se při slovech "křestamský demokrat" vybaví jen homeopatickému množství lidí a jen množství o málo větší než úplně nepatrné bude vědět kdo to vůbec byl
Drtivé většině ihned naskočí "klidná síla" a v tomhle smyslu je tudíž KDU-ČSL
špičkou ledovce křestanských politiků. Že ta špička ledovce je dost možná z polystyrénu,je už trochu jiná písnička (Takovýhle téměř povýšených prohlášení se dopouštím poměrně nerad, ale obávám se , že mám pravdu)



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter