Binární Ládin

Jestli chcete, aby se tomu říkalo kultura, zahrabejte to na tisíc let do země!
REKLAMA

Best Off
Blogovací desatero
Hledat na blogu:
Zkuste Firefox!

23.01.2005
Bush balí kufry na cestu do Íránu.

„Já půjdu do Koreje“ prohlašoval Ike Eisenhower v presidentské kampani před volbami v roce 1952 a myslel tím „Pošlu tam naše vojáky“. „Já asi půjdu do Íránu“ nechal se slyšet GWB a myslel tím , „Až tam vtrhne Izrael , půjdem v patách za ním“ nebo něco v tom smyslu. Jsem docela zvědavý, až bude mít ty kufry zbalené, kolik Evropanů mu popřeje „Bon voyeage“ a jakým tónem.

Ještě před několika málo měsíci to vypadalo, že kvůli odmítnutí jaderných inspekcí   si dělají z Iránu těžkou hlavu i v Německu a ve Francii, počítám ovšem, že jakmile by se US-Army pokusila ohledat íránské jaderné podniky jaksi i bez pozvání Teheránu, příčina  francouzského a německého bolehlavu by se rychle přesunula z východu na západ. Možná jsem špatně hledal, ale nikde jsem nenašel jaký postoj k inspekcím jaderných provozů v Íránu zaujímá naše vláda nebo veřejnost , ale vzhledem k „temelínské“ zkušenosti bych nevylučoval jisté pochopení k alergii na jaderné kontroly. Že tady jde o poněkud jinou situaci , je myslím pod rozlišovací schopnosti mnohých.
Od Bushova znovuzvolení trne Evropa ve strachu , co ten chlápek zase provede a teď už to tedy víme nebo alespoň tušíme. Vůbec si nedělám iluze , že by třetí americký pokus svrhnout pochybný režim byl v Evropě přivítán potleskem,  přesto se mi začíná zdát, že Evropa na Bushovi vydělává čím dál tím více.
Moc nevěřím na nějaké konspirační teorie ale skoro bych řekl, že Bush i evropští státníci postupují v případě Afghánistánu , Iráku i Íránu ve shodě, která není na první pohled tak patrná, protože je provozována po vzoru nejstaršího policejní triku na světě: hodnej polda – zlej polda“.
Americký postup pod Bushovou taktovkou připomíná princip „Blitzkreigu“ , kdy se převaha mobilní ozbrojené síly rychle  jako šíp zabodne protivníkovi přímo do srdce a s upevněním dobitého postavení se láme hlava později. Afghánistán a Irák je momentálně možno považovat za dobité ,ale nikoliv příliš stabilizované země. Leckterý evropský primátor má dneska pravomoc nad větším územím než afghánský president Karzáí , jehož vliv končí u cedule Kábul, a koncem ledna zvolená irácká vláda na to asi nebude o mnoho lépe. Obě země se tak trochu dusí ve vlastní šťávě , Amerika je v celém světě za satanáše a jediný kdo má v téhle hře šanci na čistý zisk je Evropa.
Ten zisk se dá vyjádřit jednak v dolarech shrábnutých za „pomoc“ při obnově infrastruktury, na kteroužto finanční injekci podle mě nestojí frontu jen naše firmy (například zde  a zde  ) a pochopitelně i v image „nejsme jako oni“ , míněno Američani, kteréžto poselství o sobě Evropa vytrvale a ráda šíří. Kromě toho fanatický postoj presidenta Bushe přináší do globální politiky jednu , dá se říct celkem příjemnou změnu.
Kdykoliv se v minulosti zmocnil vlády v kterékoliv zemi nějaký ten diktátor , všechny státy v jeho dostřelu se chvěly , kdy se panu diktátorovi začne nedostávat „lebensraum“ . Dneska mají neklidný spánek i diktátoři a když je jejich ordonance naleznou uprostřed noci zborcené potem, dozvídají se , že noční můrou diktátorů je  americký president šířící svobodu , demokracii a hamburgery , hlava nehlava.
 Dříve byli diktátoři chráněni deštníkem zásad o nevměšování , jejich suverenitu a nedotknutelnost garantovala OSN , dnes si Bush z OSN dělá tak málo , že jejich složenky hází do koše (nebo se něco změnilo na pozici USA jako největšího dlužníka příspěvků pro OSN? Nějak se mi nepodařilo najít nejčerstvější údaje) a rozčilené rezoluce mezinárodního společenství končí zřejmě tamtéž. Kdyby se z důvodů celkové nemohoucnosti OSN podařilo celý ten putující cirkus zrušit , opět by za jistě nemalý nájem    v New Yorku  nebo  Ženevě , nejvíce ušetřila Evropa.
Presidentu Bushovi se jako motivace k jeho výbojům podsouvají dvě , navzájem , mám dojem , poněkud se vylučující pohnutky. Jednou je považován za nábožensky inspirovaného horlivce táhnoucího za svou nezvratitelnou pravdou , jindy zase za vypočítavého chamtivce na cestě za ropou. Mě osobně se zdá,  že náboženští fanatici mají spíše sklony askezi (viz třeba milionář Usáma bin Ladin , snídající kořínky v nějakém zapomenutém koutě Hindukúše , místo kaviáru v Paříži) , než aby je nějak zajímal hmotný prospěch. V důsledku podobných nesrovnalostí mám pak někdy pocit, že Bush je podrobován kritice za každou cenu aniž by jeho kritici příliš přemýšleli . A to už vůbec nemluvím o upřímnosti této kritiky!
Silně podezírám především evropské státníky z vypočítavosti , při kritizování Ameriky , protože když už to jednou někdo dotáhne na státníka, nemůže podle mě nevidět výhody , které mu plynou z toho, že Bush a jeho armáda odvedou většinu špinavé práce. Jen tak pro pořádek a přehlednost, jsou to podle mého skromného soudu následující výhody.



1. Amerika je zlá , Evropa hodná nebo alespoň hodnější. Opakováním tohoto memu se Evropa snaží získat  přízeň zemí , ve kterých je k mání levná ropa a obrovská spousta investičních příležitostí.
2. Diktátoři se dnes mnohem více bojí a jeví tendence   chovat se slušně   , Evropa se tudíž už  nebojí dodávat jim flinty  a nebo s nimi vyjednávat jiné obchody .
3. Evropský pocit bezpečí se zvětšuje v přímě úměře k mohutnosti verbálního odmítání americké zahraniční politiky. Kdyby byl v Americe presidentem někdo, kdo by nebyl ochoten dělat špinavou práci , Evropa by k nebezpečným režimům musela zaujmout mnohem jednoznačnější postoj. (tedy máte pravdu  nemusela by , mohla by znovu doufat, že politika nějaké dohody s diktátory tentokrát skutečně bude znamenat mír pro naší dobu)



Někomu se možná tyto tři výhody zdají příliš málo na to , aby měl člověk nad Bushovými činy nějak jásat. Jenže , jak praví staré pořekadlo, politika je umění možného a „převolit“ amerického presidenta dost dobře možné není. Evropští státníci to jistě dobře vědí. Spoléhají na kontrolní mechanismy americké demokracie, které Bushovi neumožní ani třetí volební období , ani přerod v moderního Hitlera a tak pouze čekají v závětří až se světem přežene „hurikán Bush“ a patách za ním nabízejí pomoc při likvidaci škod.
A já, jak tak na tuhle hru koukám si říkám; není náhodou pro změnu tohle vyčkávání ta špinavá práce , na kterou si najímáme naše politiky , oni ji za nás udělají a my přitom můžem sedět v klidu svých domovů  a říkat si: „podívej se co to je za pokrytce“ a cítit se přitom tak správně , ušlechtile a bez hříchu?




PS: O tom jestli náhodou politiky do pokrytectví sami netlačíme jsem kdysi napsal článek  Tibetská ropa a politické pokrytectví . Obsáhlá debata pod ním se točila kolem případné oprávněnosti či neoprávněnosti snahy o získání  kontroly nad ropnými zdroji. Závěry jako u každé složité debaty nebyli jednoznačné a mám dojem že diskutující se rozešli , ponechavši si své vlastí postoje , což by mě nijak nepřekvapilo. Svoje názory nikomu nevnucuji a většinou jsem připravený cizí postoje respektovat , zvláště za předpokladu, když se dotyčný před jejich zformulováním viditelně alespoň trochu zamyslí a hlavně si pořádně přečte , co , že se vlastně snažím říct.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Zapsal: binarniladin 23.01.2005, 23:28:00

Komentáře

No bať, moje řeč... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 23.01.2005, 23:47:39
Tenhle Rain Man líznutej Forrest Gumpem není plně odpovědný za svoje činy. Vždyť je to "Boží člověk": http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.246.jpg Alelujá, alelujá...

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 23.01.2005, 23:50:49
No jo člověče, tedy vlastně aTeo , ale ukaž mi politika kterej je odpovědnej za svoje činy. Od dob zavřeného Štepána jsem takového neviděl..:o))

(aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 00:16:02
Noooo, třeba tenhle se bude zodpovídat už hodně brzo:
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.242.jpg

A Maruška taky: (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 00:17:25
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.257.jpg

Tak.. (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 16:02:22
Že Evropa na US politice netratí - souhlas.
Že Evropští politici kritizují Bushe z vypočítavosti - souhlas.
Přesto - Bushova politika a postoje - nesouhlas (překvápko, co?:). Pragmatické a vypočítavé postoje politiků chápu, a chápu i pragmatické důvody US pro jejich kroky: Chtějí se udržet jako n.1 na světě, Ok - kdo by nechtěl.
Nechtějí čekat, až potenciální nepřátelé/konkurenti skutečně vyvinou jadernou zbraň, je třeba je zneškodnit před tím. Ok.
Írán je momentálně nesilnější stát v regionu, nebýt přítomnnosti USA, byl by tam dominantní. A ten region je momentálně "nejvýbušnější" na světě, bude nejlepší mít ho pod kontrolou. Ok.
Navíc pozice v Afghánistánu, Íránu, Koreji, se budou hodit i pro vztahy s Čínou. Ok.
Čím více států přejde ke standardní tržní ekonomice, tím líp pro USA jako bezkonkurenční světovou ekonomickou jedničku. Ok.
USA mají dost, racionálních důvodů pro svou politiku, jako každý stát, to co dělají, je pro ně výhodné..
Ale zaprvé si nemyslím, že co je dobré pro USA je dobré pro Evropu (a tudíž se mi taky akademická EU kritika..)
A zadruhé, především, vytáčí mě, že ten nagor Bush na nějaké racionální důvody kašle a nejspíš fakt věří tomu, že tím co dělá zachraňuje svět! Podle mě on (a spousta Amíků s ním) si prostě myslí, že lidé v Íránu/Iráku/?? žijí tak hrozně, že to už horší být nemůže, a že i válka a okupace pro ně bude vysvobození.. totéž si na západě mysleli o nás za komunismu, přitom kolik lidí by tehdy měnilo za válku?
A co mě vytáčí snad ještě víc než to jeho misionářství, je nenápadné rozšiřování estébáckých praktik, kdy lidé jsou pronásledováni, zavíráni a vyslýcháni ne proto, že něco udělali, ale proto, že možná něco ví...

Hergot, (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 16:09:03
to je ale chyb.. no, dlouhé psaní mi ještě moc nejde.. Vhtěla jsem napsat, že čistě akademická kritika EU se mi taky vůbec nelíbí..
A samozřejmě "Magor Bush"

aTeo (bdící agent CIA :) (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 16:19:14
Píšu si: Prověřit a neutralizovat všechny ježibaby v regionu!

Teo: (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 16:24:32
Smůla, náš region ještě není na řadě..:)

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 16:26:54
aTeo ... tohle nespadá pod CIA.. tohle má na starosti inkvizice..:o))

Pro Ferderika a paní Ježibabovou..:o)) (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 16:56:40
Já si taky spíš myslím, že Bush tomu co dělá tak skálopevně věří. Je fakt, že tím větší je na něj potřeba dávat pozor. Co se týká oprávnění tak podle striktního výkladu pochopitelně žádné oprávnění nemá a asi nikdy nebude existovat mezinárodní právo, které by něco takového jednomu státu umožnilo. Jenže, historická realita je taková , že světu bude vždy nějaká mocnost dominovat. A ačkoliv můj postoj k Bushovým dobrodružstvím, je abych tak řekl , čím dál tím zdrženlivější, nějak se nedokážu přimět k tomu , abych řekl: „je škoda , že je Saddám ve vězení“ nebo „stýská se mi po Talibánu“ ..stejně jako bych asi nerad slyšel, že povstalci v Iráku zrušili volby ( i když asi nebudou nejdemokratičtější ) nebo by se mi hrubě nelíbilo, kdyby se všemožným diktátorům a teroristům jen a jen ustupovalo : Když to řeknu natvrdo a velmi zjednodušeně , světu bude vždycky někdo dělat četníka a pokud už to někdo musí dělat , jsem radši když to dělá někdo kdo mluví spíš anglicky než čínsky.

pro BinLádina: (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 17:26:22
Jenomže ona ta válka v Iráku a Afghánistánu měla i jiné důsledky než jen že Saddám je ve vězení, Taliban ztratil moc a v Iráku budou volby.. třeba ta inkvizice..
Proč by měl vždycky někdo dělat světu četníka, vždycky to tak nebylo, ne? Jo, vždycky byla nějaká velmoc, která si hájila svoje zájmy a měla při tom nad ostatními vrch. Ale četník? USA se za něj vydávají, ale četníci bývají nestranní, sami se "hry" neúčastní..
Fajn, uznávám, že je pro nás lepší, když ve městě vládne spřátelenej gang.. ale podle mě vládne blbě, a dělá to i naším jménem.. A ta pozice bezbrannýho chráněnce, co vždy spoléhá na velkého bosse, se mi vůbec nelíbí.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 17:44:20
Možná že četníkování není to přesný slovo, lepší výraz by asi byl hegemon, dominatní síla , a co já vím ještě. POkud jsou dvě plus mínus rovnocené, drží se v šachu jako za studené války. Dosah takových hegemonů se pochopitelně v historii lišil, odvíjel se od dostřelu abych tak řekl. Egyptská dominace na Nilu.Helenizace Blízkého východu za Alexandra. Notoricky známý Pax Romana . Pax Aztekana v Severní Americe. Byzyncie . Svatá Říše římská. atd atp...

Obrat že ve městě vládne spřátelený gang se mi hodně líbí..:o)) Trpná pozice bezbranného chráněnce učitě není záviděníhodná , ale jen se tak trochu bojím , aby naše pokusy stát se bigbossem
nebyly spíše k smíchu. Na druhou stranu pro naší sebeúctu je důležité se ozvat . Nakonec to tedy dopadá tak ,že se ozýváme aby se neřeklo že si necháme všechno líbit a big boos si to stejně udělá po svým. Ach jo..:o))

(carpenter - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 18:31:52
nechci rýpat do zastánce kapitalismu, ale celá politika Bushe a potažmo USA je přece ukázkovou politikou kapitalismu. Bush byl prosazen do svého úřadu přes ropné lobby a USA se točí víc než kterýkoli jiný stát kolem peněz. A moc = peníze. Tedy čím více moci Bush ve světě vyválčí, tím více peněz do USA poteče, tudy či jinudy.

(Jen tak na okraj, pro fanatické vyznavače USA, v sobotním filmu na ČT1 padl zajímavý údaj - a sice, že ve státech 40.000.000 lidí nemá zdravotní pojištění. Holt není všechno zlato, co se třpytí...:o))

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:01:49
O Americe se všobecně ví, že její systém zdravotního pojištění je pokud ne nejhorší tak jeden z nejhorších na světě. Nevím jestli to moc souvisí s kapitalismem, poskytování zdravotního pojištění je komerční aktivita jako každá jiná, přiznám, se že nevím proč se to v USA takhle zadrhlo. NAvíc nemám pocit že být bez zdavotního pojištění v Americe znamemá zůstat úplně bez zdravotní péče. Jen ta její kvalita pak asi nebude stát za moc (Je otázka jestli ta naše pojištěná je o moc lepší , než to co dostane nějaký sociální případ v USA v nějakém tom St´Michal Hospital. )
Kolem peněz se prosím pěkně točí všechny státy co jich jen na světě je. Já osobně se kloním k názoru, že Bush je spíš přesvědčený skoro-fanatik než chamtivec.

To teda čumim jak Puk, (aTeo ;))) - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:05:52
kolik expertů na mezinárodní politiku se tady slezlo! No nic, já zase jen ty svoje povrchní kydy: Jježibabo, o tom, který region či zájmová oblast je na řadě, rozhodujeme jenom MY! Binární Ládine, o tom co spadá do naší kompetence, rozhodujeme opět jenom MY! Carpentere, dej si pozor na *pointa, jestli si to přečte, roztrhá tě virtuálně na kusy...

Carpenter: (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:08:40
bych to viděla trochu jako monarchismus:) S těmi jejich Dynastiemi.. lidi mají svůj chléb a hry, o politiku se nestarají, ta zajímá jen několik soupeřících rodin.. (Volby jsou prostě jedna z "her"). Taková demokracie je přece sen každého diktátora...

Ale na druhou stranu.. taky si občas říkám, že v těch USA je přece dost chudých, taky policejní brutalita a rasizmus, a kdovíjké ještě neduhy... tak jakto, že ani ti největší chudáci nedají na svojí zemi ani dopustit? A ve snu by je nenapadlo odejít někam jinam? Je to z neznalosti? Protože jsou od malička přesvědčeni, že všude jinde se mají lidi ještě mnohem hůř? Jestli jo, tak se jejich "spasitelství" není co divit..

Zahraniční odbor literárně teroristické kanceláře... (binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:10:09
a o tom kdy čumící Puk bude vystřelen a kam rozhodujeme MY..!..:o))
Podpis nečitelný

aTeo: (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:11:42
MY.. to jako ty a kdo ještě? nebo to je plurál majestikus?

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:17:45
pro jjezibabu

Taková dekoracie je skoro všude, řekl bych..:o))

policení brutalita, rasimus a kdo ví jací chudáci jsou k nalezení i na Václavksém náměstí a "nikdo nikam nestěhuje se"...:o)) doma je prostě doma i když je tam zima..:o))

My answer: (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:22:01
Vy nás ale zásobujete, pane Karfík !

aTeo: (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 19:29:49
a sakra, už je to tu zas..:)

Ať padouch či hrdina, MY jsme jedna rodina ! (aTeo všem :) - Mail - WWW) Vloženo 24.01.2005, 20:26:57

To je skoda (mudd - Mail - WWW) Vloženo 25.01.2005, 17:10:21
ze mi tahle diskuse unikla.
Ja myslim, ze Evropa na bezpecnostni hegemonii USA docela slusne parazituje. Takhle nejak fungujou napriklad i lidovci. Pro maleho hrace je tahle strategie pomerne efektivni, je ovsem potreba si uvedomit, ze je-li dlouhodoby, dusledkem byva u parazitujiciho organismu zakrneni nekterych nepotrebnych parametru, takze se parazitismus stava trvalym.
To, že to Bush "myslí uprimne" jeste nemusi znamenat, ze nema jasnou strategii (jezibaba: presne shrnuti duvodu). Jina vec to muze byt s taktikou. Hlavne ale bych upozornil na jednu vec: my se muzeme dohadovat, jestli vic mysli na hegemonii USA nebo na sireni svobody, ale neni to nahodou tak, ze Americani mezi temihle pojmy nevidi rozdil?

mudd: (jjezibaba - Mail - WWW) Vloženo 25.01.2005, 21:38:36
- Bush to myslí upřímně, a jasnou strategii mají jeho poradci a našeptávači..:)

- JO, bohužel v tom nejspím mnoho Amíků nevidí rozdíl.. Upřímně přejí celému světu ten skvělý svobodný život, co sami vedou a nad nějž není.. Akorát kdyby celý svět žil jejich stylem, asi by to za chvíli dopadlo jako na mém oblíbeném aTeově obrázku:

http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//4.474.jpg

Souhlasím s autorem, (beran - Mail - WWW) Vloženo 26.01.2005, 21:35:19
že, jak říká:"Afghánistán a Irák je momentálně možno považovat za dobité ,ale nikoliv příliš stabilizované země." Já bych jen dodal, že bohužel jen dobité ale ne dobyté.



Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
CNW:Counter